Anonym bruker Skrevet 1. mars 2012 #1 Skrevet 1. mars 2012 Jeg vet det er barnelærdom, men det har nok glippa for meg med årene.. Håper noen vet..
nawi Skrevet 1. mars 2012 #2 Skrevet 1. mars 2012 Jeg vet det er barnelærdom, men det har nok glippa for meg med årene.. Håper noen vet.. Aeiouæøå er vokaler. Resten er konsonanter.
Guttemor77 Skrevet 1. mars 2012 #3 Skrevet 1. mars 2012 Vokaler kan du synge på, sies det. A, e, i, o, u, y, æ, ø, å. Resten er konsonantene
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 1. mars 2012 #4 Skrevet 1. mars 2012 Vokalene "synger" du på og lager lyden slik den står, som a, e, i osv. Konsonantene har en uttalelyd, og en "leselyd", man sier f.eks "æss" for boksaven "S", men lager en "ssss"-lyd. Husker du "Tre små kinesere" sangen? Den tar for seg vokalene
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 1. mars 2012 #5 Skrevet 1. mars 2012 Det letteste er å lære seg at konsonanter uttales med to lyder («T»: te, «B»: be, «K»: kå osv.). Mens vokaler uttales med bare en; a, e, i, o, u osv ;-)
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2012 #6 Skrevet 1. mars 2012 Når du uttaler vokaler så bruker du ikke tungen, men luften får fritt komme ut.
marsve Skrevet 1. mars 2012 #7 Skrevet 1. mars 2012 Vokaler er bokstaver med bare en lyd. Si bokstavene høyt for deg selv så hører du det godt. Konsonantene har flere lyder B (be), S (ess), F (eff) mens lokalene kun har en, A (aaa), E (eeee),
Cimorene Skrevet 1. mars 2012 #8 Skrevet 1. mars 2012 de bokstavene man kan synge sangen "tre små kinesere" med er vokaler
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2012 #9 Skrevet 1. mars 2012 Bokstaver som du lager to av etterhverandre i ord, er konsonanter. Som i "eller", "katt", "sukker" osv... Doble konsonanter, heter det Og husker du ordene "doble konsonanter", så vet du også hva som heter konsonant. Hvertfall gjør jeg det. Ellers er "a, e, i, o, u, æ, ø, å" det som er vokaler. Denne rekken lærte jeg på skolen i sin tid, og den sitter enda, langt over 25 år etter jeg lærte den
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2012 #10 Skrevet 1. mars 2012 Skjønner ikke hvorfor så mange skal svare på spørsmålet når hun allerede har fått svar???
Miss Honey Skrevet 1. mars 2012 #11 Skrevet 1. mars 2012 Jeg vet det er barnelærdom, men det har nok glippa for meg med årene.. Håper noen vet.. Aeiouæøå er vokaler. Resten er konsonanter. du glemte y
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2012 #12 Skrevet 1. mars 2012 Bokstaver som du lager to av etterhverandre i ord, er konsonanter. Som i "eller", "katt", "sukker" osv... Doble konsonanter, heter det Og husker du ordene "doble konsonanter", så vet du også hva som heter konsonant. Hvertfall gjør jeg det. Ellers er "a, e, i, o, u, æ, ø, å" det som er vokaler. Denne rekken lærte jeg på skolen i sin tid, og den sitter enda, langt over 25 år etter jeg lærte den "den sitter enda"? Du glemte y
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2012 #13 Skrevet 1. mars 2012 Vokaler: A E I O U Y Æ Ø Å Konsonanter: B C D F G H J K L M N P Q R S T V W X Z Enkelt og greit. Du ser forskjellen, gÅr jeg ut fra?
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2012 #14 Skrevet 1. mars 2012 Ellers er "a, e, i, o, u, æ, ø, å" det som er vokaler. Denne rekken lærte jeg på skolen i sin tid, og den sitter enda, langt over 25 år etter jeg lærte den Hihi du glemte y =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå