Gå til innhold

Kan noen forklare meg forskjell på vokaler og konsonanter?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vokalene "synger" du på og lager lyden slik den står, som a, e, i osv. Konsonantene har en uttalelyd, og en "leselyd", man sier f.eks "æss" for boksaven "S", men lager en "ssss"-lyd. Husker du "Tre små kinesere" sangen? Den tar for seg vokalene :)

Annonse

Bokstaver som du lager to av etterhverandre i ord, er konsonanter. Som i "eller", "katt", "sukker" osv... Doble konsonanter, heter det :) Og husker du ordene "doble konsonanter", så vet du også hva som heter konsonant. Hvertfall gjør jeg det.

Ellers er "a, e, i, o, u, æ, ø, å" det som er vokaler. Denne rekken lærte jeg på skolen i sin tid, og den sitter enda, langt over 25 år etter jeg lærte den ;)

Bokstaver som du lager to av etterhverandre i ord, er konsonanter. Som i "eller", "katt", "sukker" osv... Doble konsonanter, heter det :) Og husker du ordene "doble konsonanter", så vet du også hva som heter konsonant. Hvertfall gjør jeg det.

Ellers er "a, e, i, o, u, æ, ø, å" det som er vokaler. Denne rekken lærte jeg på skolen i sin tid, og den sitter enda, langt over 25 år etter jeg lærte den ;)

"den sitter enda"? Du glemte y

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...