Gå til innhold

Hjelp, en smule bekymra her..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hele graviditeten hatt mye utflod, men den siste tiden har den endret farge til gul/grønn. Jeg dro da til legen forrige uke og han tok en prøve av den for å se om det var bakterie vekst. Og jeg fikk svar i går. Det viste seg at jeg har streptokokk B i skjeden/utfloden. Det sto i brevet fra legen at jeg IKKE ville få antibiotika mot dette nå, men at det var viktig at jeg fikk skrevet dette på helsekortet, i tilfelle for tidlig fødsel, sen vannavgang e.l. og at jeg DA ville få antibiotika under selve fødselen. På nettet leste jeg mye skummelt ang. dette, bl.a at det er risiko for at barnet blir smittet (det sto 50% sjanse) og at dette kunne gjøre barnet sykt. Det sto også at det var høy (!) spedbarndødelighelt for dette og at det var mye mørketall... Jeg er sykt bekymra nå! Enn om noe er galt med barnet vårt? Noen som har litt reell info om dette som kan fortelle meg litt om det? Skal til jordmor i dag, men har ikke tålmodighet til å vente.. Jeg er så redd for at noe skal gå galt! Kan jeg ikke be om å få antibiotika nå? eller er det skadelig for barnet? Hvis barnet skulle bli smittet, er farlig? vil det da bli friskt? håper på snart svar fra noen... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.. Dette har jeg hørt litt om og de misstenkte at jeg hadde det... Fikk beskjed at om jeg hadde det ville jeg få antibiotika for å hindre for tidlig fødsel da dette ofte er årsak til det.. Mulig de ikke gir det hvis man har kommet lengre.. Jeg var i uke 24... Det gynekologen og sa er at dette ofte kommer tilbake igjen og de gir ikke mange kurer på dette... Fikk tips om å gå på melkesyretabletter( sånne du putter i kjeden) for å få et mer stabilt miljø der nede... Ville fått ny kur ved fødsel for å hindre smitte.. Når de først er oppdaget har de god kontroll på det!! Jeg hadde ikke disse streptokokkene men ble nøye fulgt opp til vi hadde svar... Jeg hadde nok muligens prøvd å få meg en kur hvis jeg var deg.. Men får du ikke har de sikkert grunner til det.. Hvis du ikke har lenge til termin er det kanskje derfor...

Skrevet

Hei!

Den behandlingen du nå har fått følger de nasjonale retningslinjene for behandling av gruppe B streptokokker under svangerskapet, men informasjonen du fikk var jo heller tynn...

Grunnen til at man ikke får antibiotika under svangerskapet mot dette er at det ikke fungerer, altså at det ikke tar knekken på bakteriene. Bare ca 20% som får slik behandling blir kvitt bakteriene. Derfor får man heller intravenøs antibiotikaprofylakse under fødselen, det er derfor det skal stå på helsekortet slik at føden med en gang du kommer inn ser at du skal ha dette.

Når det gjelder gruppe B streptokokker under graviditet er det 20-30% av oss som har slike bakterier i vagina, men det er ikke anbefalt å teste alle for dette likevel. Det skal altså bare testes hvis det som hos deg er noen symptomer på at slik infeksjon finner sted (og noen andre kriterier som jeg ikke tar med her). Det er riktig at infeksjon med slike bakterier hos en nyfødt (spesielt hvis h*n er prematur) kan gi alvorlig og potensielt livstruende sykdom i form av hjernehinnebetennelse og blodforgiftning. Selv om så mye som 50-70% av alle - som IKKE får antibiotikaprofylakse under fødselen - smittes ved fødsel så er det en veldig liten andel av de som smittes som får denne alvorlige sykdommen.

Oppsummert: hos deg har det blitt oppdaget at du har gruppe B streptokokker og du vil få antibiotikaprofylakse under fødselen som beskytter barnet ditt mot smitte. Jeg ville ikke ha bekymret meg for dette, du er i gode hender :) Ring føden med en gang om du får vannavgang.

Jeg er forresten høygravid lege :)

Skrevet

tusen takk for svar! :) ble litt roligere nå. har vært hos jm i dag, og hun sa også det ikke var noe å bekymre seg for. så satser på at de vet hva de gjør :)

Skrevet

uff, nå ble jeg bekymret her du. Har akkurat samme utflod - altså gul/grønn... ligner egentlig litt på snørr?

Har hatt veldig vondt i hode nå på slutten av svangerskapet og tok en blodprøve der det viste seg at jeg har en infeksjon i kroppen, men det kunne skyldes svangerskapet også så har ikke tenkt så mye på det, men nå kommer det opp i tankene igjen :( jaja... må vell ta en telefon til legen i morgen, men først skal jeg google det og bli enda mer bekymret ;)

Skrevet

Hei

Er lenge siden jeg har vært inn på denne siden, men heldigvis var jeg innom her i går og så på inlegget ditt.... Jeg fødte en gutt i 2008 som fikk sepsis (blodforgiftning) da han var 6 dager gammel, med påfølgende hjerneslag og pustestopp. Fikk beskjed om at han hadde en "infeksjon" men ingen nevnte noen gang denne streptopkkB bakterien. Skjønner jo nå at det med stor sansynlighet var det han ble smittet av, etter å ha let innlegget ditt i går, så jeg ringte føden i dag tidlig og forklarte at jeg var engstlig for at det var dette som hadde skjedd forrige gang. De ba meg komme med en gang og ta prøven. Og at det med stor sannsynlighet var det han hadde hatt.... kjenner jeg ble helt kvalm av å tenke på at det samme kunne skjedd en gang til. Det var virkelig grusomt. -og at hverken legen min ELLER jordmoren min har sagt noe om at jeg bør ta denne testen siden jeg har født en gutt som ble syk før... på sykehuset i dag ristet de på hodet av at ingen har nevnt dette for meg før!!!

Så nå venter jeg på svar på prøven jeg også....og skal GARANTERT ha penicilin under fødselen hvis jeg er bærer av dette.

Grunnen til at jeg skriver dette er rett og slett for å takke for at du skrev om dette i går!!!! Kanskje det sparte oss for enda en grufull opplevelse. (forresten- gutten vår er heldigvis HELT frisk i dag!!!! Vi var superheldige oppi alt!!!!)

Skrevet

Uff, jeg får helt frysninger jeg... Slikt skal ikke skje, selvsagt skulle dette ha vært fulgt opp!!! Godt at tråden her fikk deg til å ta grep selv, mye man ikke skal høre på på Internett, men av og til er det jammen greit.

Godt det gikk bra med gutten din i 2008 :) Lykke til til dere begge :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...