Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #1 Skrevet 29. februar 2012 Det staves MISHANDLING, med en s! Og mishandle, mislike, mistro, mistenke, osv. Takk!
Kortslutning Skrevet 29. februar 2012 #2 Skrevet 29. februar 2012 Så flott at du opplyser om dette!! Nå vil nok alle skrive det riktig heretter. (Kremt.........)
Gjest Miryks Skrevet 29. februar 2012 #3 Skrevet 29. februar 2012 Og visst, ikke hvisst, vist. Verre, ikke værre. Interessant, ikke intresangt.
Loglady Skrevet 29. februar 2012 #4 Skrevet 29. februar 2012 Og anbefale, ikke anbefalle, som jeg ser er en slager om dagen.
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #5 Skrevet 29. februar 2012 Grrr anbefalle er et virkelig hat-ord!!
Mor Løvehjerte Skrevet 29. februar 2012 #6 Skrevet 29. februar 2012 Og så heter det sinnssyk med hele to s'er! Det vedder jeg hatten min på at 90 % ikke var klar over
Gjest Tutt1-2-3! Skrevet 29. februar 2012 #7 Skrevet 29. februar 2012 visst? Er det lov å skrive det? Husker jeg fikk "kjeft" fordi jeg skrev "visst" før i tiden.. Skulle være "hvis"..
Gjest Miryks Skrevet 29. februar 2012 #8 Skrevet 29. februar 2012 Apsollutt har jeg også sett. Gallopp, valakk.
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #9 Skrevet 29. februar 2012 visst? Er det lov å skrive det? Husker jeg fikk "kjeft" fordi jeg skrev "visst" før i tiden.. Skulle være "hvis".. Hvis du tror det så tror du rett. Det skal være sikkert og visst.
Gjest Miryks Skrevet 29. februar 2012 #10 Skrevet 29. februar 2012 visst? Er det lov å skrive det? Husker jeg fikk "kjeft" fordi jeg skrev "visst" før i tiden.. Skulle være "hvis".. Visst brukes i "Ja visst". Ellers er det "hvis", ja Ser bare folk her skriver "Det hvisste/viste ikke jeg".
Mor Løvehjerte Skrevet 29. februar 2012 #11 Skrevet 29. februar 2012 visst? Er det lov å skrive det? Husker jeg fikk "kjeft" fordi jeg skrev "visst" før i tiden.. Skulle være "hvis".. Visst som i "Det er visst snart mars."
Frenzia Skrevet 29. februar 2012 #12 Skrevet 29. februar 2012 visst? Er det lov å skrive det? Husker jeg fikk "kjeft" fordi jeg skrev "visst" før i tiden.. Skulle være "hvis".. Det lønner seg å vite hva man skriver om til hvilken tid. Hvis man skriver om noe man er blitt vis på, så er det visst lov å skrive både det ene og det andre, slik blir det i alle fall vist frem i ordboka mi.
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #13 Skrevet 29. februar 2012 visst? Er det lov å skrive det? Husker jeg fikk "kjeft" fordi jeg skrev "visst" før i tiden.. Skulle være "hvis".. Ikke samme betydning. å vite, vet, visste, har visst.
Frenzia Skrevet 29. februar 2012 #14 Skrevet 29. februar 2012 visst? Er det lov å skrive det? Husker jeg fikk "kjeft" fordi jeg skrev "visst" før i tiden.. Skulle være "hvis".. Visst som i "Det er visst snart mars." Det der så bare så innmari galt ut. Hehehe
Gjest Husfrua Skrevet 1. mars 2012 #16 Skrevet 1. mars 2012 Og visst, ikke hvisst, vist. Verre, ikke værre. Interessant, ikke intresangt. Man kan fint skrive værre. Det gjør jeg stort sett alltid,og det er helt greit i følge ei venninne som er norsklærer. Skriver forøvrig mye anderledes ettersom jeg ofte skriver på dialekt:-)
Frenzia Skrevet 1. mars 2012 #17 Skrevet 1. mars 2012 Og visst, ikke hvisst, vist. Verre, ikke værre. Interessant, ikke intresangt. Man kan fint skrive værre. Det gjør jeg stort sett alltid,og det er helt greit i følge ei venninne som er norsklærer. Skriver forøvrig mye anderledes ettersom jeg ofte skriver på dialekt:-) Nei og nei!: Verre og Annerledes
Kortslutning Skrevet 1. mars 2012 #18 Skrevet 1. mars 2012 Værre er vel ikke greit å skrive?? Man kan vel skrive korrekt selv om man ofte skriver dialekt?
2 hjertegull :) Skrevet 1. mars 2012 #19 Skrevet 1. mars 2012 Det er jo akkkurat dette som har vært snakk om lenge, hva "sms-språket" gjør med norsk rettskriving.. Kan skjønne de som mister en og annen bokstav fordi man skriver fort, det gjør jeg selv også. Skrivefeil kan fort skje. Men ikke å ha kontroll på og/å, hvis/vis, vært/hvert o.l, det er egentlig ganske flaut.. Og mange ganger leser man mye mer av et innlegg enn det som egentlig står der, ved å se på rettskrivingen... Og forresten; jeg er en regelrytter som stortsett skriver korrekt norsk, men av og til gjør jeg feil jeg også, når dialekten slår inn Og jeg skriver værre, væske, visst osv...
Mø schæl! Skrevet 1. mars 2012 #20 Skrevet 1. mars 2012 Vil bare opplyse om at det er lov til å skrive både "hvis" og "viss" nå. Altså: Hvis jeg vil skrive det slik, er det ok. Viss jeg vil skrive det slik, er det ok også. :-)
I scream for icecream! Skrevet 1. mars 2012 #21 Skrevet 1. mars 2012 Noe av det verste jeg ser er folk som skriver f.eks: "Veldig fint bildeT!" DET får jeg helt fnatt av.
Gjest Miryks Skrevet 1. mars 2012 #22 Skrevet 1. mars 2012 Vil bare opplyse om at det er lov til å skrive både "hvis" og "viss" nå. Altså: Hvis jeg vil skrive det slik, er det ok. Viss jeg vil skrive det slik, er det ok også. :-) Og hvor har du fått det fra? Hvis og viss er to vidt forskjellige ting.
Frenzia Skrevet 1. mars 2012 #23 Skrevet 1. mars 2012 Vil bare opplyse om at det er lov til å skrive både "hvis" og "viss" nå. Altså: Hvis jeg vil skrive det slik, er det ok. Viss jeg vil skrive det slik, er det ok også. :-) Og hvor har du fått det fra? Hvis og viss er to vidt forskjellige ting. Neida, det er riktig det, begge er den samme konjunksjonen. (Tror det ble en ny regel på det for sånn ca plussminus 5 år siden.)
Gjest sug lut Skrevet 1. mars 2012 #24 Skrevet 1. mars 2012 Vil bare opplyse om at det er lov til å skrive både "hvis" og "viss" nå. Altså: Hvis jeg vil skrive det slik, er det ok. Viss jeg vil skrive det slik, er det ok også. :-) Og hvor har du fått det fra? Hvis og viss er to vidt forskjellige ting. http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=viss&bokmaal=+&ordbok=bokmaal
Gjest Miryks Skrevet 1. mars 2012 #25 Skrevet 1. mars 2012 Nå er det en viss forskjell på nynorsk og bokmål. For meg vil det å bruke viss i stede for hvis være feil uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå