mimmitiltre Skrevet 29. februar 2012 #1 Del Skrevet 29. februar 2012 Jeg venter nr 3 i sommerferien, og har siden fødsel nr 2, gruet meg skikkelig til å føde..de andre fødslene har gått helt fint, men nr 1 tok kjempelang tid, 18 timer, og nr 2 tok bare 4 timer etter vi ankom sykehuset og var uten smertelindring.. Nå gruer jeg meg helt vildt til nr 3 fødsel, både pga smertene jeg husker fra forrige fødsel, men også generelt for at jeg eller barnet skal ta varig skade..>Jeg mistet mye blod under siste fødsel og jeg er livredd dette skal skje igjen.. Andre som har det slik, eller har hatt det slik og allikevel hadde en fin fødselsopplevelse når den store dagen kom? Trenger litt berolignende ord kjenner jeg.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143914252-f%C3%B8dselsangst/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
turbooglykkelig Skrevet 1. mars 2012 #2 Del Skrevet 1. mars 2012 Jeg hadde en grusom første fødsel og slet med post traumatisk angst i tiden etter fødsel. Gikk til psykolog i 3 mnd. For nr to ble jeg tatt inn i Embla-teamet på Ahus, et team av leger og jordmødre som jobber med gravide med fødselsangst. Fødsel nr 2 gikk veldig fint, til tross for styrtfødsel, og hele opplevelsen var veldig fin. Jeg følte en svevende lykke og lettelse i etterkant av fødselen. Nå som vi snart skal føde nr 3, hadde jeg trodd jeg hovedsakelig skulle huske den fine nr 2-fødselen, men jeg er like redd denne gangen Følges opp av samme teamet, og den realistiske delen av meg føler meg trygg på at de vil følge fødselsplanen som har blitt lagt og gi meg god oppfølging også denne gangen. Så til tross for at jeg gruer meg noe helt fryktelig, håper jeg - og tror, at også denne vil bli en fin opplevelse. Jeg tror alle sykehus har en egen gruppe som jobber med fødselsangst, og jeg anbefaler deg sterkt at du ber om en samtale med disse. Fastlege eller jordmor på helsestasjonen kan henvise deg. Da vil dere sammen kunne gå gjennom tidligere fødsler og du vil få svar på ting du er usikker på, samt legge en plan for å dekke akkurat dine behov! Vi er jo alle så forskjellige, eksempelvis vil kanskje noen ønske å få servert alle detaljer for å føle seg trygge mens andre kanskje vil unngå å få med seg mest mulig av detaljene... Om det står i dine papirer hva du ønsker, er det langt lettere for jordmødrene på vakt å etterleve dine ønsker og behov. Når har du termin? Jeg har termin i påsken. Ønsker deg lykke til!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143914252-f%C3%B8dselsangst/#findComment-144042390 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ÅNA Skrevet 1. mars 2012 #3 Del Skrevet 1. mars 2012 Har ingen egne erfaringer slik, men var for mange år siden med på 3.gangsfødsel der mor hadde hatt 2 "maraton"fødsler som hadde skremt far ut på gåtur og der mor heller ikke ønsket far der. 3.fødselen gikk fort og svært greit, til alles overraskelse - mor uttalte at "dette var som en litt vond treningsøkt på treningssenter" og bar uten problemer barnet ut for å bli veid og målt 1t etter fødselen. Dette et eksempel på hvor utrolig forskjellige fødsler kan være hos hver enkelt. Selvfølgelig vil rådene over fra turbooglykkelig sikkert komme godt med. Det finnes også gode tilbud i forhold til smertelinding. Selv hadde jeg akupunktur med 1.mann. Skal ha det også med 2.mann i august dersom alt går etter planen. Uansett skal du ikke føle noe nederlag over dette - dette er i ditt tilfelle ikke en irrasjonell frykt, men basert på egne erfaringer - snakk med jordmor/lege og få henvisning videre om nødvendig. Lykke til - håper du får en fin tid fremover og at du klarer å se det positive. Fødselssmerter er noe man vet hvorfor er der/hva det skyldes, for hver ri er det en færre igjen før det er over, man vet 100% sikkert at smertene går over, det kommer noe helt fantastisk ut i andre enden. Forsøk å fokusere på det positive, på pust på den fantastiske ungen som skal bli en del av livet ditt/deres, så blir smertene lettere å holde ut i prosessen. Håper virkelig du får en fin opplevelse når du kommer så langt! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143914252-f%C3%B8dselsangst/#findComment-144044449 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mimmitiltre Skrevet 2. mars 2012 Forfatter #4 Del Skrevet 2. mars 2012 Hei, det som jeg nokk er mest redd for er å dø av blodtap..høres helt sykt ut, men det er egentlig ikke så mye smertene, for de blir jo borte etterhvert, men mer det å miste så mye blod. Jeg mistet dobbel så mye som ved en vanlig fødsel sist, og evt ikke om noe slikt kan forhindres igjen...da jeg ikke helt vet hvorfor det skjedde? Det var en rask fødsel, men jeg mistet mye blod og var ganske svekket etterpå. Jeg kunne velge blodoverføring, men takket nei, da jeg bare ikke orket tanken på å få en fremmeds blod..Er det noen som vet hvordan man evt kan forebygge blodtap under fødsel? Tror jeg ville gjort hva som helt for å unngå dette, da det egentlig er det jeg er mest redd for.. Takk for svar! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143914252-f%C3%B8dselsangst/#findComment-144045364 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ÅNA Skrevet 2. mars 2012 #5 Del Skrevet 2. mars 2012 Veit eigentleg ikkje om det er så mykje å gjera for å forebygge blodtap under fødsel - som eg skreiv sist så kan ein fødsel vera svært ulik frå gong til gong hos den enkelte, så det er slett ikkje sikkert det blir ein aktuell problemstilling. Sjølv mista eg ikkje så mykje blod under fødsel, men blødde sterkt i ca 2 mnd etterpå og hadde HB på 8,3 då eg endelig kom meg til legen for sjekk - ikkje rart eg var sliten, tiltaksløs, deprimert og sleit i kvardagen tross ein fantastisk mann og liten sønn. Det er nok ikkje normalt å blø så mykje så lenge etterpå....det visste eg ikkje, så tenkte ikkje over det....tok jerntabl. og kom meg fort. Humøret gjekk fort opp og energien kom tilbake.... Har tenkt å ta tak fortare no dersom det skjer....likevel, dersom det skulle bli stort blodtap under fødsel denne gongen trur eg neppe eg seier nei til litt blodoverføring for å unngå den nedturen det var med så lav HB i etterkant av fødsel.... Satser likevel på at alt går bra, og håpar verkeleg at det går fint med deg og alle andre også. Håpar du fekk litt nytte av dette....du kan jo evt snakke med jordmor/lege ang. om det er noko ein kan gjera for å forebygge blodtap under fødsel (reknar med det kjem heilt an på grunnen til blodtapet). Det er i alle fall viktig at du har bra HB før fødsel, slik at det ikkje gjer vondt værre dersom du også denne gongen skulle mista ein del blod. (HB står for blodprosent - som eigentleg ikkje er % lenger - normalen for kvinner trur eg ligg sånn ca på 12-15, det gis normalt blodoverføring når ein kjem ned i ca 8 eller lavere). Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143914252-f%C3%B8dselsangst/#findComment-144046642 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå