Love my kidz Skrevet 29. februar 2012 #1 Skrevet 29. februar 2012 4 åringen er syk. Han fikk feber og omgangen for en uke siden. Omgangen var meget heftig, men ga seg etter 14 timer. Feber og ørevondt fortsatte, var på legevakt og sjekket ørene søndag. Da så legen at det var endel veske foran tromhinna så den har mest sannsynlig sprukket. Hun var imidlertid litt usikker, så sendte oss hjem uten behandling. Og det er jo greit, jeg vet at antibiotika ikke alltid trengs. Hun sa at jeg bare måtte gi gutten paracet. Gutten er EKSTREMT uvillig til å innta paracet. Jeg gir ham valget mellom stikkpille, flytende enten i skje eller saft (har også prøvd å lure det i saft men han merker det), eller en halv tablett han kan svelge. Sånne pastiller med banansmak har jeg ikke engang kjøpt inn siden han nekter å spise "godteri". Jeg har måttet ty til veldig overtalelser angående stikkpille siden han ikke vil ha noe i munnen. Da han var liten så gjorde jeg det bare, men nå når han er 4 år så kan jeg jo ikke det. Jeg vil at han frivillig skal la meg gjøre det. Noen ganger har jeg likevel presset det gjennom og gitt han det mer og mindre med tvang da han tydelig har stort ubehag pga feberen. Det er vondt for både meg og han... men han ser jo selv hvor god form han blir etter en sånn en, og han blir ikke redd meg og er like gode venner som før. Nå er det gått ei uke siden feberen startet og han har vel fått 4-5 stikkpiller på den tiden. Ringte legekontoret i dag igjen og spurte om råd. De vil ha oss på legevakta i kveld for å sjekke crp og sånn. Ta paracet i mellomtiden sier de. Gutten nekter og jeg blir i tvil om hvor mye jeg skal presse det på.. siden vi blir informert på nett om at man bør ikke gi paracet. Skal skal ikke? Hvor ubehagelig skal deres barn ha det før dere gir paracet?
Honningmelon Skrevet 29. februar 2012 #2 Skrevet 29. februar 2012 Jeg følger min egen magefølelse på når jeg gir paracet. Om det er høy feber, eller ubehag/smerter, har jeg ingen betenkeligheter med å gi paracet.
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #3 Skrevet 29. februar 2012 Jeg gir paracet om de har tydelige smerter. Jeg har et ørebarn som gråt av smerte og overhodet ikke fikk sove, da ga jeg selvfølgelig paracet. Ellers gir jeg paracet om barnet er tydelig plaget av feber eller smerter ved f.eks en kraftig forkjølelse/influensa. Om barnet bare er slapp og har 38 i feber gir jeg ikke paracet, men om feberen blir veldig høy gir jeg paracet av frykt for feberkramper siden det er mye av det i familien vår. I går målte jeg 40,2 på 4 åringen min på formiddagen og gav selvfølgelig paracet, da jeg igjen målte 40,3 på ettermiddagen gav jeg paracet igjen. Jeg lar ikke barna gå med så høy feber. Jeg gir også paracet om kvelden om de har mer enn 39 i feber, det er fordi jeg er redd de skal få feberkramper om natten (både mamma og nevøen min har epilepsi og veldig mange av barna i storfamilien har hatt feberkramper og legen sier dette er arvelig/ligger til visse familier)
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #4 Skrevet 29. februar 2012 Jeg gir heller ikke smertestillende og febernedsettende for mild feber, men jeg har også et ørebarn på 4 år, og da er det bare å "pøse på" på smertestillende, for stakkars, det gjør vondt! Noen ganger tar hun det frivillig, andre ganger må det overtakelse til. Sist nå fikk hun flytende Ibux med rød konditorifarge i, for da ble det nemlig prinsessemedisin.
1jente2gutter Skrevet 29. februar 2012 #6 Skrevet 29. februar 2012 Bare husk at Ibux skal tas med mat i magen,er viktig! Gir paracet når jeg ser barna trenger det,at de har vondt eller skikkelig høy feber og dårlig almenntilstand! Ibux er best på muskel,ledd,tannverk,øreverk og høy feber. Ellers er paracet best for barn
sillyfilly og Olivia Skrevet 29. februar 2012 #7 Skrevet 29. februar 2012 Plages barnet så skal det selvsagt få smertestillende hvis det hjelper. Men ellers kan man jo bare la feberen være der hvis barnet ikke ser ut til å plages. osv..
Love my kidz Skrevet 29. februar 2012 Forfatter #8 Skrevet 29. februar 2012 Takk for svar alle sammen! Jo jeg gjør jo egentlig som dere at jeg gir ved tydelig ubehag og smerter, samt høy feber. Liker også tanken på bedre søvn om natta hvis han får rett før sengetid også. Jeg lot være å gi han stikkpille i ettermiddag. Etter en god stund kviknet han likevel til, og spise faktisk litt middag. Har også fått badet han i kveld. Ble ikke tur til legevakta siden jeg anslår formen som grei, han klager ikke på noe smerter, så det med øret har vel ordnet seg. Men likevel rart at han har feber såå lenge. Har aldri opplevd feber lengre enn i to tre dager på han, så nå når det har gått ei uke er det klart det tar på. Problemet mitt er jo at jeg ikke får målt feberen heller når han slår seg vrang. Jeg må nok skaffe meg et øretermometer Håper nå for guds skyld han blir frisk
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2012 #9 Skrevet 1. mars 2012 Noen ting må ungene gjøre selv om de ikke har lyst. Gre håret, pusse tenner, ta medisiner og måle feber er blant de tingene. Du kan ikke overlate til en 4 åring å avgjøre det. Forklar gjerne at det er greit at han synes det er litt ekkelt, men det må gjøres. Enten lar han deg frivillig måle temperaturen eller så får du noen til å holde ham. Trenger han medisinermå han også ta dem. Enten gjør han det frivillig eller så må dere tvinge ham. Så små barn er faktisk ikke gamle nok til å ta slike avgørelser selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå