Gå til innhold

Vel overstått keisersnitt (langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mandag 20.02 kom vår lille jente til verden ved keisersnitt. Dette var et planlagt snitt grunnet en tidligere ryggopperasjon, og ryggproblemer + bekkenløsning under svangerskapet.

Søndag kveld var sykehusbag til meg og babyen pakket, Jeg dusjet med en spesialsåpe for kirurgiske inngrep kjøpt på apoteket, barberte meg, tok klyx og la meg i rent sengetøy. Spenningen var til å ta og føle på, og det å sovne var ikke helt lett. Dette var vår først graviditet og tanken på at om under et døgn ville vi få møte jenta vår var helt spesielt.

Mandag morgen dro vi av gårde til ullevål sykehus. Jeg hade fastet siden midnatt og kombinasjonen av mangel på frokost og forventningene til dagen gjorde meg relativt kvalm. Da vi kom på sykehuset ble vi vist inn på et undersøkelsesrom hvor jeg fikk veneflon og saltvan intravenøst, dette hjalp noe på kvalmen. Det ble tatt blodprøver og jeg fikk snakke med både kirurgen og anestesi legen. Det ble avklart at de skulle sette spinalbedøvelse og se om den virket (mulig den ikke gjorde det p.g.a arrvev fra tidligere operasjon). Etter at dette var unnagjort ble vi vist inn på et rom på føden hvor vi skulle vente. Dette var kanskje det mest frustrerende denne dagen. Ettersom det var et planlagt inngrep var det uvisst når det ville være vår tur, alle akutte snitt går selvfølgelig før. Vi fikk beskjed om at hvis vi ikke fikk tid før halv fire måtte vi komme tilbake dagen etter.

Tiden sneglet seg frem, men halv tolv kom jordmoren inn og sa at nå var det vår tur. Jeg ble veldig lettet og glad samtidig som en noe panisk følelse av kalde føtter tok tak i meg. Nå gikk ting veldig fort. Kateteret ble satt (ubehagelig, men ikke vondt), og jordmor, samboer og jeg gikk opp til operasjonssalen. Her møtte vi en haug av damer, 8 til sammen, som alle hadde sin rolle (jeg fikk ikke med meg hvem som gjorde hva :) Spinalbedøvelsen ble satt, et lite stikk i ryggen (ingenting å grue for), og den virket med en gang. En litt rar følelse når halve kroppen dovner bort, men ble passet så godt på så følte meg veldig trygg. Da de først startet tok det under ti min før jenta var ute kl. 12.31. Vi hørte en sint vesing (ikke hyl slik jeghadde sett for meg). Jordmor kom rundt forhenget og viste oss henne før hun tok med seg jenta og den stolte barnefaren ut i naborommet for å vaske og veie henne. De kom tilbake mens jeg ble sydd og fulgte med meg til postop. Vi hadde en fin stund på ca en time sammen før far og barn gikk ned på barsel og jeg fikk en times tid for meg selv før jeg ble stelt og sendt ned. Den tiden far og barn fikk sammen var magisk og jeg tror det skapte et ekstra bånd mellom dem.

Resten av dagen lå jeg i sengen, men var oppe og stelte meg på kvelden (med hjelp). Fikk smertestillende, men hadde veldig lite vondt, var mest øm. I løpet av natten var jeg oppe og stelte meg selv og dagen etter var jeg oppe og gikk, og møtte besøkende nede i resepsjonen. Jeg har nok vært utrolig heldig for bekkenløsningen og de andre ryggsmertene forsvant over natten, og sårsmertene gav seg raskt. Både tidigere kne og rygg operasjon ar vært mye mer smertefult enn dette. Arret ser i dag fint ut og jeg merker så og si ingen ting til det (litt øm etter trilletur), jeg har også nesten sluttet å blø (8 dager siden).

Melka kom raskt, men har hatt en del ammeproblemer etersom jenta ikke klarte å suge. Endte opp med pumping og flaske på sykehuset og nå prøver vi brystskjold for i alle fall å få henne til å ta brystet. Har vært hjemme siden fredag og begynner så smått å komme i orden. Er ganske mange nye rutiner som skal innarbeides, og tar meg stadig vekk i å være forundret over at hun faktisk er vår og at det er vi som har laget henne :) Dette har vært og er en fantastisk opplevelse!

Lykke til til alle sammen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørest ut som du har hatt en flott opplevelse med ks og det som følger med, så bra! Lykke til videre, og gratulerer så mye! :-)

Skrevet

Gratulerer så mye med nudler, og ikke minst vellykket ks. Kos dere videre

Skrevet

Oj, det hørtes veldig fint ut! Jeg skal selv ha planlagt ks på Ullevål i neste uke, og håper å ha en lignende opplevelse som deg.

Takk for at du delte historien din, nå kommer jeg til å sove godt i natt:)

Lykke til videre, og kos deg med den deilige tiden fremover!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...