Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #1 Skrevet 28. februar 2012 Noen av dere med babyer som har problemer med store søsken og sjalusi? Her er det virkelig ille. Storesøster er 7 år og det har vært så tøft for henne å få en lillebror. Hun er veldig snill med ham og tydelig at hun er glad i ham. Men tror hun føler hun har mistet mammaen og pappaen sin. Ikke lett for meg å ta bare henne med ut på ting heller for babyen tar ikke flaske. Snart vil det jo gå greit nå som han blir større. Han er 5 mnd. Hun har den siste tiden ikke villet gå på skolen, sier hun har vondt i magen etc. Gråter hver eneste morgen, og ellers også for alt mulig. Hun er vanligvis ei sterk jente, som er skoleflink og mestrer det meste. Lurer på om dette vil gå over eller om noen vet hva som kan være lurt å gjøre? Vurderer en tur til helsesøster/lege med henne, men vil jo helst ordne opp selv da jeg har større tro på det.
Ulykkesfuglen=lykke aug-11 Skrevet 29. februar 2012 #2 Skrevet 29. februar 2012 Har det vart siden han ble født, altså 5mnd? Trodde det ikke skulle være så ille når de var så store. Ungen til søstera mi ble veldig sjalu når hun holdt lille gutten min. Han bet moren sin og tom mormor. Men det gikk over etter en periode. Nå deler han (2år)leker med lille gutten min og gir han en klem. Nå bor de riktignok ikke sammen, så litt annerledes enn ditt problem.
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #3 Skrevet 29. februar 2012 Nei, har ikke vart siden han ble født... men har kommet gradvis. Oppstart på skolen gikk utrolig bra og hun har mange venner på skolen... Lillebror ble født i oktober og ble vel først et problem for en måneds tid siden... Tror allikevel at dette har sammenheng med at hun har blitt storesøster, ihvertfall at det er en del av problemet, men mulig det er flere faktorer her. Håper sånn at dette skal gå over og at hun ikke er alene om å ha det sånn en periode. Gjør alt jeg kan for å hjelpe henne.. Lar henne ha med venner hjem etter skolen og tar henne med på svømming etc... Ting hun liker altså.
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #4 Skrevet 29. februar 2012 Jeg har fått mitt tredje og forhåpentligvis siste barn Eldste jenta mi er ikke like stor som di jente, hun er fem. Hun var VELDIG sjalu når hun ble storesøster førstegang som treåring. Stod å ropte "nå tisser jeg" oppe gulvteppe i stua, stakkar.. :s Denne gangen griner og sutrer hun mye. Klager over mye vondt i magen og har til og med begynt å skrike når vi drar fra barnehagen igjen... Vi har snakket mye med barnehagen for å høre om hvordan hun har det der, og der så langt de kan se, så har hun det helt supert. Så problemet ligger nok her hjemme i at hun har blitt storesøster igjen. Hos oss har det hjulpet masse at vi (bare mamma eller pappa, eller begge) setter oss ned og finner på noe sammen med bare henne eller begge de to eldste hver dag. Vi bruker alt fra 15 min til 1 time på spill, puslespill, skriving, lesing osv. Etterhvert blir det nok kino, bassengturer osv, men det må vi ta etterhvert som lillebror blir litt større. Etter vi begynte med dette har hun fått det litt bedre... Resten tror jeg bare må få gå seg til med tiden og gjennom samtaler med mamma og pappa. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2012 #5 Skrevet 29. februar 2012 Jeg har fått mitt tredje og forhåpentligvis siste barn Eldste jenta mi er ikke like stor som di jente, hun er fem. Hun var VELDIG sjalu når hun ble storesøster førstegang som treåring. Stod å ropte "nå tisser jeg" oppe gulvteppe i stua, stakkar.. :s Denne gangen griner og sutrer hun mye. Klager over mye vondt i magen og har til og med begynt å skrike når vi drar fra barnehagen igjen... Vi har snakket mye med barnehagen for å høre om hvordan hun har det der, og der så langt de kan se, så har hun det helt supert. Så problemet ligger nok her hjemme i at hun har blitt storesøster igjen. Hos oss har det hjulpet masse at vi (bare mamma eller pappa, eller begge) setter oss ned og finner på noe sammen med bare henne eller begge de to eldste hver dag. Vi bruker alt fra 15 min til 1 time på spill, puslespill, skriving, lesing osv. Etterhvert blir det nok kino, bassengturer osv, men det må vi ta etterhvert som lillebror blir litt større. Etter vi begynte med dette har hun fått det litt bedre... Resten tror jeg bare må få gå seg til med tiden og gjennom samtaler med mamma og pappa. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå