Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #1 Skrevet 28. februar 2012 Er håpløs på dette. Prøver meg noen ganger, men får det liksom aldri helt til. Har brødformer på 1,5 liter nå, men liker ikke at brødene blir så tynne og t-formete, hvis dere skjønner? Var på butikken og lurte på en 3liters form, men er redd det kan bli for stort. Og uten brødform er umulig, da blir brødene helt flate, og jeg innbiller meg tørre med den melmengden jeg da vil trenge for å få de til å "stå". Og hvordan få saftige brød som holder seg minst 2-3 dager. Og kanskje kan fryses også, da jeg vurderer å kjøpe to store former. Jeg pleier bare å bruke sammalt hvete grov og fin og vanlig hvetemel, 1/3 av hver. Og en pakke gjør og masse olje og litt salt. Vi er ikke så veldig glad i masse sånn korn, men tenkte kanskje hbis jeg hadde litt havregryn, at de sveller litt bort i deigen? Tips anyone??
Gjest amandine Skrevet 28. februar 2012 #2 Skrevet 28. februar 2012 Jeg tar alltid utgangspunkt i store havregryn, hele hvetekorn, grov sammalt rug og en liter kokende vann. Sålar du det stå til vannet er litt kaldere, evt sper du på med en liter kaldt vann for å få temperaturen passelig. I tillegg bruker jeg grov sammalt hvete og siktet hvetemel. En pakke gjær og litt salt og vips. Jeg kan ikke gi deg noe mer eksakt enn vannmengden, alt går på slump. Men er deigen for grov blir den tung. Drøyt to liter væske er passe til fire brød i 1,5 L form. Når du skolder noe av melet får du saftigere brød, utenom hvetemel som blir som lim av kokende vann..
☆☆☆ Skrevet 28. februar 2012 #3 Skrevet 28. februar 2012 Former på 2 liter er ganske greit for en familie. Om du bruker oppskrift for 1,5 liters brød lager du deig til 4 brød og fordeler i 3 former. Ikke bruk mer mel enn nødvendig for å få en smidig deig. Ofte kan du kutte litt i melmengden og heller elte deigen en stund til.
Medulla Skrevet 28. februar 2012 #4 Skrevet 28. februar 2012 En pk "ferdigbrød" sånn som blir 2 brød , 1 liter mel (hvilket som helst, men selvfølgelig best med hvetemel) 1 pk tørrgjær, 1 ts salt 1-1,2 liter varmt vann Og en god dæsj olje Deigen skal være så bløt at den siger ut av hendene dine når du holder den. Putt deigen i tre former, hev i 1 time, stekes i 1 time på 200gr. Nederst.. Dette blir verdens beste brød, de blir ikke tørre før etter 3-4 dager, og da har vi jo allerede spist de opp;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå