lucky meee:) Skrevet 28. februar 2012 #1 Skrevet 28. februar 2012 Jeg skal til helgen igang med sjokoladekakabaking:) Tenkte å prøve meg på et slott,,, veldig enkel varinant. Men så ble jeg litt usikker,,, hvilken glasur bruker jeg? Kunne tenke meg en rosa smørkrem/icing eller noe lignende,,, men aner jo ikke om dette passer til sjokoladekake? Og hvor mye må jeg lage til en langpanneoppskrift?
tyr82 Skrevet 28. februar 2012 #2 Skrevet 28. februar 2012 Bruk smørkrem! Det smaker bedre (synes jeg), og den blir ikke stiv. Icing stivner, og er bedre å bruke for å lage dekor-elememnter, så du kan gjerne bruke den oppå smørkremen igjen. Jeg pleier å lage sjokoladesmørkem til en langpannekake av ca 150 gr tine smør uten salt (fordi i min oppskrift bruker jeg 100 gr i kaka og da bruker jeg opp pakken bare, det pleier å holde for meg), 3 ss melk, 1 ts vaniljeekstrakt, 2ss kakao og nok melis til den blir passe i konsistensen (og det er ganske mye, jeg tenker en pakke). Eller samme uten kakao, men da litt mer melis. Om du vil ha den rosa lager du uten kakao og har oppi farge fra Wilton e.l. (tykk pastafarge og ikke konditorfarge). Jeg har i hvert fall fått masse skryt for sjokoladekake med smørkrem-varienten! Du kan sikkert lett finne en skikkelig oppskrift (altså ikke sånn slumpe) ved å google.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #3 Skrevet 28. februar 2012 Smørkrem er helt klart bedre enn icing (smaker ikke godt). Om du vil ha rosa smørrkrem kan du piske 150 g smør med melis, litt vann og en halv pose jordbær/bringebær-sausepulver. Ha gjerne i litt sitronsaft.
ny vestfold Skrevet 28. februar 2012 #4 Skrevet 28. februar 2012 gå inn på kakeboksen.no manmge flotte ideer. ellers kan jeg annbefale denne sjokoladekremen: 1/2 l kremfløte 227g kokoesjokolade 1ts vaniljesukker/vaniljepulver gi fløte ett oppkok ha oppi hakket sjokolade bland lett,og sett kjølig 1 1/2 -2timer pisk så til kremen tykner,og smør ut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå