Gå til innhold

Vil vektnedgang kun ha en midlertidig effekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er kanskje et rart innlegg, men håper noen kan svare meg :)

Jeg har diagnosen pcos, og er litt overvektig. Veier 80 kg og er litt over 170 høy. Har prøvd å gå ned mange ganger med ulike dietter og treningsopplegg, men ikke lyktes. Legen mener pcos'en kan være årsaken. Blodsukker er fint, så tror ikke jeg har insulinresistens.

Har lest om mange som har blitt hjulpet av metformin til å gå ned i vekt, og har tenkt tanken om å spørre legen om å få det.

Men, jeg har ingen å få barn med akkuratt nå for å si det sånn, men ønsket om barn om et par år er sterkt og inderlig!!

Om jeg begynner på metformin nå, og greier å gå ned i vekt, får bedre hormonbalanse og mindre cyster, vil det bare være midlertidlig? Til kroppen har vendt seg til å være slankere så vil det komme tilbake?

Fordi jeg vil ikke "bruke opp" sjansen min til å bedre pcos'en med vektnedgang om det bare er midlertidig effekt nå, da vil jeg heller vente om jeg evnt får problem med å bli gravid.. Kanskje rar tankegang, men håper noen skjønner :) og håper noen kan har erfaring om vektnedgang er bare midlertidig effektivt eller varig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen innlegg er da rare :D

Og vel, hvis jeg har skjønt deg riktig, så er svaret mitt nei, det er ikke bare midlertidig :)

Hvis du klarer å holde vekten stabil og gjerne mosjonere regelmessig, så vil PCOS'en være mildere :)

For HELT kvitt den, blir vi jo aldri :)

Selv gikk jeg ikke ned med metformin (fikk pga insulinresistens), men den dempet søtsuget mitt :)

Når jeg derimot bestemte meg for å gjøre en livsstilendring og leve etter et lavkarbo kosthold, raste kiloene av :)

Og da forsvant cystene, jeg slapp å ta metformin (insulinresistensen forsvant) og alle de andre hormonforstyrrelsene forsvant, som f.eks at jeg fikk regelmessig mens og eggløsning :)

Så jeg kan bare ikke få anbefalt lavkarbo nok til PCOS-damer :)

Vi blir faktisk tilnærmet lik "normal" på dette kostholdet, i tillegg til at vi øker fruktbarheten vår med mange hakk :D

Skrevet

Nå er jeg ikke helt enig med anonym bruker over her. Jeg har gått på glucophage (metformin) i mange år og jeg har gått ned ca 30 kg. Men problemene mine har aldri vært så store som etter jeg gikk ned i vekt, eneste som endret seg var at jeg faktisk ble gravid.

Ei heller fungerer lavkarbo på meg, og jeg kjenner flere som merker noen forskjell på lavkarbo. Så dette er fra person til person, men det man vet helt sikkert er jo at overvekt er uansett ikke bra, verken for en normal person eller en PCOSer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...