Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #1 Skrevet 27. februar 2012 Nå har jeg ikke sett personen siden i går morges ca kl 09.00, og heller ikke andre jeg vet kjenner personen har vært i kontakt. Mobilen er avslått, og har vært det lenge. Og ingen jeg vet har snakket med personen pr telefon heller, siden lørdag. Her ligger litt bak, som nok gjør at politiet ikke er like bekymret(rus). Men bestemmer de, eller er der lover som sier når man skal starte leting?
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 27. februar 2012 #2 Skrevet 27. februar 2012 Dersom dette er "vanlig" så vil man jo gjerne vente litt til for å se om personen dukker opp. Men jeg tenker som så at dersom du er bekymret og tror det kan være noe gale, så melder du han/henne savnet. Politiet vil nok avvente letingen litt med tanke på at det rus inni bildet, som kan gjøre det "naturlig" at personen forsvinner for noen dager for så å komme tilbake igjen. Men de vil iallefall få sjekket hjemmet da, regner jeg med..
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #3 Skrevet 27. februar 2012 Jeg fikk ikke tak i et nært familiemedlem på mange dager, politiet ville ikke gjøre noe som helst fordi "han var en voksen mann".
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #4 Skrevet 27. februar 2012 Takker for svar. Dette er en som ruser seg, og er i startgropen for alvorlig bruk, og som nettopp har fått vite at en nær slektning har mistet livet i overdose. Og reaksjonen var sterk, og det jeg har sett av personen etter beskjeden, er bekymringsverdig. Totalt ute av kontroll ang rusen dagene etter beskjeden. Og nå er det ikke mulig å få tak i personen på snart andre døgnet, og ingen vet hvor hn er.... Ja, jeg vet det med rus og politiet, men har de ikke plikt? HI
HvittHus Skrevet 27. februar 2012 #5 Skrevet 27. februar 2012 Så langt jeg kan lese politiloven er det ikke noe som pålegger politiet å starte søk etter savnet person innen et visst antall timer/dager. Her har de tydligvis tatt en samlet vurdering om at søk/leting ikke er aktuelt på den nåværende tidspunkt.
Gjest Tullmusa83 Skrevet 27. februar 2012 #6 Skrevet 27. februar 2012 De ser det an i hver sak. Er det grunn til å tru at personen har tenkt å ta sitt liv kan de starte søk nærmest på timen. Også om det er grunn til å tru at personen ikke frivelig har forsvunnet.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #7 Skrevet 27. februar 2012 Jeg har enda ikke ringt, for erfaringene fra da denne personen var mindreårig og forsvant av og til, sier meg at de ikke gidder. Men jeg vurdererer, etter å ha snakket med bekjente av personen nå i kveld. HI
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #8 Skrevet 27. februar 2012 Du kan melde vedkommende savnet, men når det er snakk om en voksen som har en historikk med rus og å forsvinne så er det nok lite de kommer til å gjøre ettersom vedkommende er voksen og kan gjøre som vedkommende måtte ønske, også å stikke av og forsvinne. Politiet har ingen myndighet til verken å ta vedkommende med tilbake eller informere pårørende, eller andre, hvor vedkommende måtte befinne seg uten samtykke fra vedkommende selv. Men meldt savnet du så er de klar over at han/hun er savnet.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #9 Skrevet 27. februar 2012 Jeg har ringt nå, de skal sjekke det de har av muligheter. Men for å melde savnet, så må man på politistasjonen på dagtid. De lovte å ringe om de fant noe eller hva, i løpet av nattet, så vi får se. Nei, jeg vet hva de kan gjøre og ikke, om personen ikke vil. Men jeg vil bare vite at alt er OK. Mer detaljer trenger jeg ikke. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå