Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #1 Skrevet 27. februar 2012 I dag er jeg ca 19 fullgåtte uker og har siden relativt tidlig i svangerskapet slitt med bekkenløsning/smerter. For to uker siden ba jeg legen min om en delvis sykemelding for å kunne gå litt tidligere fra jobb for å hvile litt hjemme før de to eldste hentes på skolen/barnehagen. Legen min mente jeg burde heller være 100% sykemeldt en uke for så å hvile godt ut og jobbe 100% igjen. I dag begynte jeg med fysioterapi for bekkenløsningen og fysioterapeuten mente at en delvis sykemelding kunne være lurt, så til poenget. Legen min vil ikke sykemelde meg. Han mener jeg enda er såpass tidlig i svangerskapet at jeg bør jobbe 100% enda en god stund, om ikke helt til slutt... Jeg er super fortvilet, for jeg merker at jeg snart ikke orker mer. Vet nesten ikke hvem som kan hjelpe meg heller. Mener slett ikke skjære alle over en kam, men føler at mine gravide venninner får sykemeldinger kastet etter seg, mens legen jeg går til nekter plent. Vet ikke hvilken fastlege i område her jeg bor jeg kan bytte til heller. Og syns faktisk han jeg går til nå er relativt flink. Vet bare ikke hvordan jeg skal få han til å forstå hvordan hverdagen min er... Vet ikke hva jeg ville med dette innlegget, men var godt med en liten utblåsning...
Stolt mamma og englemamma Skrevet 27. februar 2012 #2 Skrevet 27. februar 2012 er av og til bare godt å få det ut :) eg syns den legen din hørtes veldig vanskelig ut.. Han vet jo ikke hvor mye smerter du har og hvor mye mer du klarer.. Han skal jo høre på pasientene sine.. eg gikk til legen min og fortalte kor sliten eg var. han skrev ut en uke sykemelding med en gang.. og følte eg meg ikke noe bedre når uken var ferdig ba han meg bare om å komme inn igjen De skulle prøvd å gå gravid selv de mannfolka i blandt.. kanksje litt mer forståelse da du får felle noen tårer til han, kanskje han forstår da lykke til!! håper du snart får han til å forrstå.. har ikke noe gode tips til deg.. ville bare si at eg forstår fustrasjonen din!
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #3 Skrevet 27. februar 2012 er av og til bare godt å få det ut :) eg syns den legen din hørtes veldig vanskelig ut.. Han vet jo ikke hvor mye smerter du har og hvor mye mer du klarer.. Han skal jo høre på pasientene sine.. eg gikk til legen min og fortalte kor sliten eg var. han skrev ut en uke sykemelding med en gang.. og følte eg meg ikke noe bedre når uken var ferdig ba han meg bare om å komme inn igjen De skulle prøvd å gå gravid selv de mannfolka i blandt.. kanksje litt mer forståelse da du får felle noen tårer til han, kanskje han forstår da lykke til!! håper du snart får han til å forrstå.. har ikke noe gode tips til deg.. ville bare si at eg forstår fustrasjonen din! Målet mitt er ikke å bli 100% sykemeldt heller, men kanskje 30% slik at jeg kan jobbe litt kortere dager. Men han har liksom bestemt seg for at det ikke hjelper noe med gradert sykemelding. Enten gir han full sykemelding i en uke nå og da, ellers gir han ingen!! Ja, godt å få det ut. Er kjempe fortvilet og tenker ikke på annet. Føler at det står mellom sykemelding og fysioterapien akkurat nå. Jeg orker ikke jobbe fullt + fysio i tillegg to ganger i uken. Da får jeg kutte ut fysio å bare gå med bekkenet mitt. Dette er jo noe fysio mener er kjempe dumt og at jeg kan risikere å slite med bekkenet mitt etter endt svangerskap og faktisk ikke klare å jobbe etter permisjonen er over. Må kanskje vurdere å bytte lege igjen...for føler at på dette området kommuniserer vi ikke godt, noe som er viktig i min situasjon akkurat nå. Ellers så trenger jeg ikke gå til legen. Jeg er storsett frisk og rask, men nå når jeg trenger det så føler jeg at han svikter HELT
*Ninnin* Skrevet 27. februar 2012 #4 Skrevet 27. februar 2012 Vil anbefale deg i bytte lege:) det hjalp meg:)
Bamsemams74 Skrevet 27. februar 2012 #5 Skrevet 27. februar 2012 Bytt lege! Han høres alt for firkantet ut! Jeg var sykemeldt 40% et par mnd før jul. Fikk gå noen halve dager og det var utrolig god hjelp. Det krevde litt forklaring hos legen, men hun forstod til slutt. Jeg er i bedre form nå og jobber 100% igjen.
2 hjertegull :) Skrevet 28. februar 2012 #6 Skrevet 28. februar 2012 Finnes det en manuellterapaut i området ditt? Det du skal gjøre er å sjekke om det finnes det, og så bestille deg en time der. De kan nemlig også sykemelde deg. (mulig ikke alle kan, men noen kan hvertfall). Jeg husker ikke helt når de der reglene kom, men det er for å avlaste legene, så du trenger ikke rekvisisjon heller. Det er så grusomt når man ikke føler man blir hørt hos legen med plagene sine. Og jeg synes du er flink som ikke legger deg ned og ikke "gidder" å jobbe. Synes du har en positiv innstilling, og jeg kan ikke skjønne hvorfor han ikke vil gi deg en gradert en, det er jo det de reklamerer for overalt, at litt jobb er bedre enn ingenting.. osv... Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #7 Skrevet 28. februar 2012 Takk for gode råd og trøstende ord. I dag er humøret litt bedre. Den fysioterapeuten jeg går til holder til sammen med flere forskjellige terapeuter også manuellterapeuter. Skal høre litt med han hva han sier i dag. Kan få han til å skrive en anbefaling til legen min, så får vi se hva som skjer. Det ordner seg alltids for snille jenter har jeg hørt
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #8 Skrevet 28. februar 2012 Jeg syns legen skal ta hensyn til hva vi sier. Er vi som kjenner kroppen våres best. Heldigvis har jeg en snill lege. Flyttet og måtte bytte lege, så første timen var pga ekstrem kvalme og oppkast i uke 4. Jeg var 100% sykmeldt til uke ca 15. Hun sykmeldte meg en mnd av gangen. Men jeg sa ting rett ut også. At jeg ikke hadde sjans å gå på jobb, på det værste var jeg senge liggende. Nå er jeg i uke 20+6 og jobber 50%. Har vel en gradert sykmelding og sjefen tilrettelegger bra for at jeg skal kunne være på jobb også. Så hvis du må la noen tårer trille hos legen, så bare gjør det. Kanskje han forstår litt bedre da. Får ha lykke til.
Ludviksmamma Skrevet 28. februar 2012 #9 Skrevet 28. februar 2012 jeg syns du skal bytte lege, kan ikke ha det sånn. jeg fortalte min lege at jeg var så trett, hele dagen, han skrev 30% sykemelding for meg, etter en stund økte han denne til 40 %. jeg velger å gå mand/tirs/ons på jobb, og så ha fri 4 dager, det hjelper meg, da får jeg tatt meg skikkelig inn igjen, og vasket litt hus, sett folk og handlet... de 3 dagene jeg jobber, er det rett hjem på sofaen... det er noen leger som kvier seg for å "langtidssykemelde" sine passienter, etter at NAV nå krever dialogmøter etter så-så mange uker.. kanskje noe av grunnen ligger der???
ÅNA Skrevet 3. mars 2012 #10 Skrevet 3. mars 2012 Korleis gjekk det? Har du fått snakka med fysioterapeuten din og/eller ein manuellterapeut? Alle manuellterapeuter har sykemeldingsrett, men trur framleis det er begrensninger på kor lenge dei kan sykemelde før legen må overta...det var i alle fall slik dersom ikkje regelverket har endra seg. Håpar du har fått det betre. Du kan jo også vurdera ein konsultasjon hos manuellterapeut for å få vurdert om det kan vera bekkenlåsning og ikkje bekkenløsning du har. Svært mange har dette og trur det er bekkenløsning. Lett å skille for ein som kan dette (som f.eks. ein manuellterapeut). Stå på for å få det bra!!! Lykke til:-)
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #11 Skrevet 3. mars 2012 Fikk et notat av fysioterapeuten min, der han anbefaler sykemelding. Skal til legen til uken og får snakke med han om dette da. Dersom han fortsatt ikke gir meg sykemelding da, så bytter jeg lege. Formen er egentlig uendret. Sliten og vondt bekken, men men. Skal prøve å nyte denne graviditeten som best jeg kan siden det er siste gang jeg er gravid
venos Skrevet 3. mars 2012 #12 Skrevet 3. mars 2012 Kiropraktorer gir sykemeldinger..mye bedre å gå dit enn til fysioterapeut for bekkenproblemer. Min erfaring da..andre har sikkert andre erfaringer:)
BABY-JENTE Skrevet 4. mars 2012 #13 Skrevet 4. mars 2012 er av og til bare godt å få det ut :) eg syns den legen din hørtes veldig vanskelig ut.. Han vet jo ikke hvor mye smerter du har og hvor mye mer du klarer.. Han skal jo høre på pasientene sine.. eg gikk til legen min og fortalte kor sliten eg var. han skrev ut en uke sykemelding med en gang.. og følte eg meg ikke noe bedre når uken var ferdig ba han meg bare om å komme inn igjen De skulle prøvd å gå gravid selv de mannfolka i blandt.. kanksje litt mer forståelse da du får felle noen tårer til han, kanskje han forstår da lykke til!! håper du snart får han til å forrstå.. har ikke noe gode tips til deg.. ville bare si at eg forstår fustrasjonen din! Målet mitt er ikke å bli 100% sykemeldt heller, men kanskje 30% slik at jeg kan jobbe litt kortere dager. Men han har liksom bestemt seg for at det ikke hjelper noe med gradert sykemelding. Enten gir han full sykemelding i en uke nå og da, ellers gir han ingen!! Ja, godt å få det ut. Er kjempe fortvilet og tenker ikke på annet. Føler at det står mellom sykemelding og fysioterapien akkurat nå. Jeg orker ikke jobbe fullt + fysio i tillegg to ganger i uken. Da får jeg kutte ut fysio å bare gå med bekkenet mitt. Dette er jo noe fysio mener er kjempe dumt og at jeg kan risikere å slite med bekkenet mitt etter endt svangerskap og faktisk ikke klare å jobbe etter permisjonen er over. Må kanskje vurdere å bytte lege igjen...for føler at på dette området kommuniserer vi ikke godt, noe som er viktig i min situasjon akkurat nå. Ellers så trenger jeg ikke gå til legen. Jeg er storsett frisk og rask, men nå når jeg trenger det så føler jeg at han svikter HELT åssen jobb har du? Hva med 30% svangerskapspenger? Hvis ikke legen din er med på det, kan du snakke med jordmor om dette. Hun kan skrive på et søknadskjema.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå