Gå til innhold

Bør man sette grenser for elever og foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor har jeg sagt at de ikke trengte komme på foreldremøte?? Hvor har jeg skrevet at jeg kan sjikanere lærer og medelever?Snakk om å lage sin egen konklusjon. Han skrev ikke noe om at han ikke skulle det.

Skal det bli et system med bøter så bør det gå begge veier.

Han sa vel heller ikke at alle lærere er perfekte? Nei det gjorde han ikke men fremstilte innlegget dg slikt.

Det virker jo unektelig som om du har misforstått kronikken totalt. Kronikken handler om lærernes manglende sanksjonsmuligheter ovenfor bøllete og voldelige elever og foreldre som gir fullstendig beng og overlater alt ansvar og skyld på skolen.

Mens du prater om faglige svakheter hos elever. Det er ikke dette kronikkforfatteren tok opp i det hele tatt.

Ikke forstår jeg hvordan du klarte å tolke kronikken dithen at han mener alle lærere er perfekte. Han snakker om elever og først og fremst foreldre. Det finnes dårlige lærere, elever, foreldre, tanter, bankansatte, snekkere, og jammen hender det ikke at man får tak i en og annen råtten grønnsak i butikken. Men DENNE kronikken handlet altså om noe helt annet.

Kan du ikke heller si konkret hva i kronikken du er uenig i, uten å trekke inn ting som ikke har noe med denne saken å gjøre?

Skrevet

Jeg er ikke enig i skribentens vinkling. Foreldrene har ansvar for å oppdra barna sine, men foreldrene bør ikke ha ansvar for å straffe/kjefte/gi konsekvenser for det som skjer på skolen. Det bør være lærerens oppgave og læreren bør ha lovlige virkemidler som lett kan brukes.

Når det gjelder lekser er det noe som er vanlig, men læreren kan faktisk ikke kreve at barna gjør lekser hjemme. Det har de ingen lovhjemmel for. Om foreldrene mener barna har bedre av å gjøre andre ting er det opp til foreldrene å avgjøre.

Jeg reagerer også på at det i følge skribenten skal være værre å sjikanere en lærer enn en elev. Det er jeg helt uenig i. Bøtene han foreslår til foreldrene virker også bare dumt. Det ville fort bli dyrt for læreren selv om han/hun var en dag forsinket med rettearbeidet. Med 25 elever skulle det blitt en bot på 12.500,- det da.

Skrevet

Enig i noe av det han skriver, men jeg synes artikkelen hans var litt unyansert og til tider selvmotsigende. Her ropes det at foreldrene skal ta mer ansvar mens det på andre siden argumenteres for at skolen skal ha flere rettigheter til å drive sanksjoner? Og hva slags aldersgruppe er det han egentlig snakker om?

For å ta punktene hans:

Foreldre som ikke sørger for at eleven kommer på skolen.

- helt klart noe foreldre bør holdes medansvarlig for, men hvordan har jeg ikke noe godt svar på. Hjemmel for å hente ungene med reiseregning til foreldrene? Bør jo også kartlegges hvorfor ungen ikke kommer seg på skolen og gjøre noe med årsaken? Alle er ikke A4 og passer ikke inn i rammen som dagens skole ligger inni.

Foreldre som ikke sørger for at eleven har med seg matpakke eller pennal og bøker.

- matservering inn i den offentlige skolen, skrivesaker og bøker utstedes av skolen og oppbevares der. Gjerne i låsbare skap, da med kodelås slik at ingen elever glemmer nøkkelen hjemme.

Foreldre som ikke sørger for at elevene gjør lekser.

- forleng skoledagen og kutt ut lekser. Skolearbeid hører hjemme på nettopp skolen. Lik læring for alle.

Foreldre som ikke møter til konferansetime.

- obligatorisk konferansetime. Gebyr av egenandel for "ikke møtt til time", lik f eks legebesøk, hvis ikke timen er avbestilt og endret/avtalt ny time dagen før. Ny avtale for time sendes umiddelbart i følge med giroen.

Foreldre som ikke kommer på foreldremøter.

- samme som over. Obligatorisk og med egenandel hvis ikke møtt. I dette tilfellet må det kunne gjøres avtale utenom med lærer om tidspunktet ikke passer (noe som sikkert vil gjelde for mange av ulike helt legitime årsaker.) Evt også samle opp "resten" til et kortere infomøte ved anledning.

Foreldre som skjeller ut læreren fordi de er uenig i skolens måte å takle en situasjon på.

- sivilisert oppførsel gjelder for alle. Skolen har samme regler som resten av samfunnet. Sjikanering er sjikanering og kan anmeldes til politi. Noen generell løsning på slike mennesker har jeg ikke, men skal høre fra meg om jeg finner den.

Foreldre som tar ut mer ferie enn det skolens regelverk tillater.

- uenig på et generellt grunnlag. Samfunnsstrukturen vår har endret seg, det er døgnåpent og deltidsstillinger blir mer og mer vanlig. å ha mulighet til å ta ut ferie akkurat når det passer med skolens sin avvikling er ikke alle forunt. Dessuten er det mange barn med foreldre som ikke bor sammen og samværsordninger må tas hensyn til. Vi lever i et tidspresset samfunn hvor ferie og tid til hverandre i familien virkelig bør ivaretas. Søknader om ferie utenom regulert avvikling søkes og vurderes i hvert individuelle tilfelle. Her kommer lekser inn og her kan foreldrene ansvarliggjøres for at de følges. Avtales på forhånd. En lærer bør vite hvilket stoff som skal gjennomgås i forkant.

Elever som sjikanerer lærere på det groveste.

- lav terskel fra skolens side for å koble inn BUP eller en tredjepart direkte. Både elev, foreldre og skole bør ta et felles ansvar.

Elever som kommer for sent til undervisningen.

- vet faktisk ikke hva dere skal gjøre med mennesker som oss... Fleksitid?

Elever som går ut av timen fordi de ikke får viljen sin.

- rett til rådgiver, en tredjeperson for konflikthåndtering. Evt ring foreldrene derfra. Flere assistenter inne i klasserommet som kan følge opp slike hendelser. Kan være greit å gå unna også om man ikke håndterer situasjonen? Lav terskel for å kontakte foreldrene umiddelbart.

Elever som kaster inventaret omkring seg fordi de ikke får viljen sin.

- samme som svar lenger opp: lavere terskel for kontakt med tredjepart. Kontakt foreldre umiddelbart for henting av elev. Evt forvares av en tredjepart inntil vedkommende kan hentes. Men skolen som må håndtere dette.

Elever som ikke gjør lekser.

- som sagt: kutt ut det tullet der nå. Forleng skoledagen og la også unger få ta ettermiddagen fri med god samvittighet.

Elever som forstyrrer undervisningen.

- tas ut av undervisningen for kartlegging. Igjen: flere assistenter som kan ta med vedkommende ut og ta det videre derfra. Foreldre kan informeres. Alvorlighetsgraden må tas i betraktning. Evt også tredjepart inn her. Skolens ansvar.

Elever som plager andre elever.

- skolens ansvar. Sett inn hæren om nødvendig.

De fleste problemene her har jeg løsninger på. Utfordringen her er at de koster penger. Så Tor Berntsen, jeg synes du skal ta debatten videre og der den hører hjemme: dere trenger mere ressurser i skolen - MYE mer. Ikke la politikerene slippe unna ved at foreldrene angripes! Rett sinnet mot politikerene, som etter mitt syn en god lærer vil gjøre. En med omsorg for sine elever og et oppriktig ønske om et godt, trygt og inspirerende læringsmiljø og oppvekstvilkår - likt for alle, uansett ressurssterke/svake foreldre.

Skrevet

Veldig bra skrevet av #28.Det aller meste som skjer i skoletiden må være skolens ansvar. Lærerene of skolen må ha resurser til å gjøre jobben det er å undervise barna og de må ha sangsjonsmuligheter overfor elever og foreldre som ikke gjør sine lovpålakte plikter.

Skrevet

http://www.dagbladet...eb_iphone%3Ac.m

Jeg er så veldig enig i alt han her skriver!

Jeg er ikke enig i alt han skriver. Bare idéen om at man skal forlate jobben sin, være flau, hente ungen og sørge for at slikt ikke skjer igjen er jo fulloomment idiotisk. At en LæRER kan får seg til å skrive slikt sludder vitner jo om hva for en påtagelig mangel på kunnskap han har om utagerende ungdom. Det var direkte pinlig lesning.

Og foreldremøter har jeg aldri erfart at er viktige. Det er det samme kjedelige fjaset som blir preket om uendelig mange ganger. Konferansetimene derimot har, etter min erfaring, stor verdi.

At foreldre følger opp lekser burde være en selvfølge.

• 2 uker senere...
Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg er vel en sånn forelder som han beskriver. Med unntak av vold, sjikane og å forlate timen når ting ikke går som vi vil, er jeg AKKURAT en sånn forelder.

En som overlater til eleven å komme seg på skolen i tide, ha med matpakke, pennal og bøker og ha leksene gjort eller ikke. Ansvarliggjøring, kalles det i min verden, fordi jeg ikke ser poenget i å pakke tenåringer inn i bomull. Og ja, jeg har blitt forbanna når en lærer ringte meg fra jobb for å opplyse om at eleven ikke var kommet inn fra friminuttet i rett tid. Det fins mange måter å fortelle at man ikke takler jobben sin, og det der er en av dem. Jeg har ikke laget reglene på skolen, og akter ikke å håndheve dem, i alle fall ikke på avstand og pr telefon, på vegne av diffuse voksne som lager kamper de ikke kan vinne.

ALLE mennesker er tjent med å vokse opp med gradvis ansvarliggjøring, myndiggjøring og selvstendighet. Jeg har selv undervist; og opplevd hvordan hele stemningen snur i det øyeblikket de unge får innsikt i ting som virkelig betyr noe for de. Problemet er ikke barna, som regel - det er skolens tilnærming til hva utdanning faktisk er og hvordan den gjennomføres. Det er primær årsaken til uro i skolen.

Og ja, det er faktisk sant: Jeg sjekker ikke om sønnen min har med seg mat, pennal og bøker; jeg sørger ikke personlig for at han gjør lekser (utover å minne om det). Jeg er ikke på alle foreldremøter, fordi jeg ofte føler at de er et supperåd med kvasimakt, der et reelt heim/skole-samarbeid ikke finner sted. Foreldre har uansett ikke makt over skolens regelverk. Og nettopp fordi jeg ikke er involvert i reglene, ser jeg ingen grunn til å være lojal mot dem. I et demokrati deltar man i lovgivingen. Derfor er jeg ofte uenig i skolens måte å takle en situasjon på, og sier det høyt. Jeg er ikke alltid enig med verdiene skolen har.

Om det er behov for det i familien, tar jeg gjerne ekstra ferie. Pensum er så mangt, og kan øves inn på mange arenaer. Turen til Egypt i 4.klasse var mer informativ enn alle historietimene det året…

Foreldremøter er noe som er pålagt skolen å avholde, men ikke pålagt noen å vise til resultater av. Jeg har møtt opp på så mange og lagd så mye bruduljer at jeg ble "hun gærne mora som vil det motsatte av systemet..." så dermed er jeg fritatt. Har jeg bestemt. Livet er for kort til å kaste bort på diskusjoner om loddsalg, skofri soner, dato for juletrefester o.l.

Skrevet

Nå leste jeg kun deler av linken, men jeg blir dårlig av det, så resten får være.

Dere skulle visst hvor mange av de barna han omtaler som omtrent ubrukelige, som egentlig er mobbeoffer!

Jeg har selv et mobbeoffer her i huset, så derfor klarer jeg ikke lese mer enn de ca 10 første punktene her.

Og en ting til i dette, som han i linken ikke tar med. DET OFFENTLIGE SIER VI HAR SKOLEPLIKT, OG DEN BøR KUNNE GJENNOMGåES MED HJELP, TILRETTELEGGING OG UTEN PLAGE! .

For barnet gjør det faktisk liten forskjell om foreldrene er deltakende eller ikke, for skolen i seg selv gjør egentlig ingenting med mobbing. Hvor står man da? Du deltar, er på møter. Likevel møter barnet sin hverdag uten noen endring, for det er jo synd på de stakkars mobberne, må vite. De siste setningene her er faktisk hverdagen til alle våre barn.

Og her har vi en skole som har godt rykte som en skole som kan diagnoser, mobbing og mer til. Dette skal være en god skole, men det er bare på papiret.......

Skrevet

Jeg er og enig i det han sier. Jeg er og lærer og opplever daglig det han beskriver i det innlegget. Det finns ingen konsekvenser når barn viser slik alvorlig dårlig oppførsel. Det er bare å håpe at neste dag blir det bedre. Men det skjer jo ikke. Sukk...

Det er da søren meg ikke foreldrenes feil at lovene for reprimande er som de er i Norge!!! Og å legge skylden på foreldre, for alt deres barn gjør, er bare fjernt. Jeg trodde lærere forstod litt mer etterhvert.

Så du mener at dersom det bare hadde vært lov til å bruke fysisk avstraffelse på barn, så hadde det ikke vært adferdsproblemer i skolen?

åkeeeeeiii!?!?!?

Dersom foreldre hadde brukt nok tid med barna sine til at barna lærte seg forskjell på "hjemme" og "borte", dersom foreldrene hadde formidlet til barna sine at lærerne skal respekteres og dersom lærerne hadde hatt litt mindre enn 30 barn å holde kontroll på om gangen, hadde det ikke vært så mye adferdsvansker i skolen.

Tror JEG.

Hilsen lærer som IKKE har tro på å slå barn, men som allikevel har både veloppdragne barn OG elever som viser respekt for meg.

Skrevet

No har ikkje eg lest alle innlegga og heller ikkje gjort meg opp noko sterk meining om det meste i den artikkelen, men det er ein ting eg reagerer sterkt paa og det er at han ynskjer straffa skal vere dobbelt saa streng for sjikane mot lerar enn for sjikane mot elev. Det syntes eg er haarreisandes.

For det fyrste har ein lerar lengre livserfaring og storre evne til aa ikkje ta seg naer av det ein elev seier. For det andre saa gir det eit signal om at den voksne har storre verdi enn barnet, medan eg syntes at det er kjempe viktig at barn lerer at alle har lik verdi uansett alder.

Ein lerar skal ha autoritet ikkje overlegenhet eller storre verdi. Eg trur mange lerara maa lera seg aa visa storre respekt for sine elevar.

Foreldre boer lere barna sine at alle skal ha like mykje respekt og at det at ein person er vaksen ikkje nodvendigvis betyr at den vaksne har rett. Eg trur at dersom ein lerer barna sine dette kan ein gjere dei sterkare i mote med ein overgreps-person enn dei hadde vore om dei var lert opp til aa alltid lye alle vaksne.

Syntes nesten at ein lerar som setter seg sjolv saa mykje hoegare enn elevane sine burde finne seg ein anna jobb. Ein lerar har moglegheiten til aa tenkja at frekkhetar fraa smaa barn ikkje betyr noko. Eit barn som blir sjikanert av ein paa samme nivaa vil oppleve situasjonen mykje verre enn leraren ville gjort.

Helsing ei som vil oppdra barna sine paa ein maate som fremmer at alle mennesker har lik verdi, dei sjolv inkludert.

Gjest Antarctica
Skrevet

Mushu har et kjempeviktig poeng. Man graderer ikke menneskier i verdiklasser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...