Gå til innhold

Bør man sette grenser for elever og foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg også.

Men de foreldrene som BURDE lese dette kommer ikke til å gjøre det. Og de som har interesse nok til å lese det trenger strengt tatt ikke gjøre det. Det fåtallet av de foreldrene som både trenger å se dette svart på hvitt og samtidig faktisk leser det vil legge temmelig mye energi i å motargumentere og skylde skolen selv for alle sine problemer.

Skrevet

Jeg er enig i mye av det han skriver, men ikke alt. Jeg er lærer selv, men jeg er også mamma til skolebarn. Jeg er veldig nøye med å følge opp, lære barna mine folkeskikk osv, men ikke alle dager er like, og det kan glippe for alle innimellom. Så lenge lekser generelt sett er gjort, så lenge foreldrene nesten alltid møter opp på foreldremøter, så lenge barna deres generelt sett oppfører seg fint... da er det fint :)

Skrevet

Hva med lærere som slår og mobber barn da?

Sønnen min kom med blåmerke i armen fra skolen en gang fordi læreren hadde slått han hardt. Hun nektet det og alle trodde på henne for det var slikt at man skal ikke tro på ett barn som er bare 7 år!

Det er en episode av mange andre!

Jeg har seriøst utviklet en hatt mot lærere.

Skrevet

Sønnen min kom med blåmerke i armen fra skolen en gang fordi læreren hadde slått han hardt. Hun nektet det og alle trodde på henne for det var slikt at man skal ikke tro på ett barn som er bare 7 år!

Det finnes dårlige lærere på samme måte som det finnes kirurger som aldri burde tatt i en skalpell, sauebønder som aldri burde fått holde dyr og pedofile fotballtrenere som aller helst burde katreres og sperres inne. Så er DET sagt.

Men hvorfor du hater MEG for noe en annen har gjort er meg en gåte...

Skrevet

Jeg er og enig i det han sier. Jeg er og lærer og opplever daglig det han beskriver i det innlegget. Det finns ingen konsekvenser når barn viser slik alvorlig dårlig oppførsel. Det er bare å håpe at neste dag blir det bedre. Men det skjer jo ikke. Sukk...

Skrevet

Lærer jeg også, og enig i veldig mye ja! Synd de det gjelder ikke leser slikt....

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Hihihi, en hatt. Ler meg tussete :)

Jeg er vel delvis enig i det han skriver. Mesteparten av jobben bør gjøres av foreldrene, men det må være rom til å utvise litt skjønn (med tanke på å glemme pennal, komme for sent - alt dette kan skje selv den beste!).

Skrevet

Jeg er også lærer og er så inderlig enig med skribenten!

Og en problemstilling til: Hvilken annen yrkesgruppe er det som til de grader "legger hodet åpent på blokka" for foreldre og elever som mener "alt mellom himmel og jord" er skolens og lærerenes problem, og som må stå så til rette for alt de gjør? Og hvilken annen yrkesgruppe er det som i tillegg til alt dette faktisk inviterer (eller innkaller) til foreldremøter der det er åpent for foreldre å synse og mene, og være bedrevitere om hvordan læreren skal gjøre jobben sin?

Jaja... Puh! Det var i grunnen godt å få blåst ut litt! Jeg har jo frivillig valgt dette yrket og jeg trives som plommen i egget, jeg, men litt mindre surmaga og kunnskapsløs kritikk kunne man jo i grunnen tenkt seg å slippe.

Skrevet

Jeg er enig i mye av det han skriver, men ikke alt. Jeg er lærer selv, men jeg er også mamma til skolebarn. Jeg er veldig nøye med å følge opp, lære barna mine folkeskikk osv, men ikke alle dager er like, og det kan glippe for alle innimellom. Så lenge lekser generelt sett er gjort, så lenge foreldrene nesten alltid møter opp på foreldremøter, så lenge barna deres generelt sett oppfører seg fint... da er det fint :)

Jeg tenker at hadde det vært sånn for alle, at normalen var at ting var "på stell". Så hadde det ikke vært nødvendig å skrive denne artikkelen. Jeg bryr meg lite om en elev som glemmer en bok en dag, om eleven som oftest har den, eller som kommer for sent en dag, når eleven vanligvis er tidsnok. Jeg kommer av og til for sent til ting jeg også, Og av og til (ganske ofte faktisk) er jeg glemsom.

Det som frustrerer er de elevene, som jeg nå i slutten av februar ennå ikke har sett med skolesekk, penal, blyant, penn, eller på plass i klasserommet når timen begynner.

hi

Skrevet

Det må være veldig vanskelig å være lærer, og vi oppfattes sikkert som vanskelige og kritiske foreldre på sønnens skole. Men visse ting er lærerens ansvar og foreldre skal ikke bare tro at skolen agerer etter barnas beste. Har man barn som faller utenfor på den ene eller den andre måten syns jeg det er viktig å stille spørsmålstegn ved skolens måte å håndtere situasjonen.

Ellers er jeg enig med Alva. Det glipper for alle iblant. Men så antar jeg at det ikke er de tilfellene artikkelen gjelder. Jeg har sett en tegne"stripe" (to bilder) som virkelig viser foreldres, elevers og læreres possisjon og innstilling til skolen nå og for ca 60 år siden. Det er nok noe i den stripen og som sagt, læreryrket må være tøft til tider.

Skrevet

Jeg er og enig i det han sier. Jeg er og lærer og opplever daglig det han beskriver i det innlegget. Det finns ingen konsekvenser når barn viser slik alvorlig dårlig oppførsel. Det er bare å håpe at neste dag blir det bedre. Men det skjer jo ikke. Sukk...

Det er da søren meg ikke foreldrenes feil at lovene for reprimande er som de er i Norge!!! Og å legge skylden på foreldre, for alt deres barn gjør, er bare fjernt. Jeg trodde lærere forstod litt mer etterhvert.

Skrevet

Det er slik å forstå at du tror majoriteten av lærere slår barn?

Skrevet

Jeg ble slått av en elev en gang. Nå hater jeg alle elever. Han var mørk i huden også, så nå hater jeg alle som er mørke i huden. Ja, og så var han homofil, så homofile liker jeg ikke...

Skrevet

Det er da søren meg ikke foreldrenes feil at lovene for reprimande er som de er i Norge!!! Og å legge skylden på foreldre, for alt deres barn gjør, er bare fjernt. Jeg trodde lærere forstod litt mer etterhvert.

Greia er at foreldrene i 90% av tilfellene er samme ulla som elevene. Etter noen timer sammen med en klasse kan man med rimelig god sikkerhet forutse akkurat hvordan foreldrene er (med noen overraskelsesmoment selvsagt). Det blir vanskelig å forvente at gutten ikke skal kalle læreren en forpult hore og spytte på henne. Når mammaen til gutten skriker det samme i telefonene når man ringer for å prøve å få til et samarbeid med hjemmet.

Skrevet

Helt enig i det han skriver. Nikket meg gjennom hele artikkelen. Og derfor er jeg en eks-lærer.

Skrevet

En artikkel som belyser viktig problematikk i dagens skole. Enig det som blir sagt her, men vanskelig å "treffe" de det gjelder. Mye av utfordringen ligger jo også i at de foresatte ikke håndterer egne barn og egne liv, og dermed blir det vanskelig å endre inn mot skolen. Er nok ikke de det glipper for innimellom dette handler om - der er vel de aller fleste av oss.

Skrevet

Jeg er også lærer og er så inderlig enig med skribenten!

Og en problemstilling til: Hvilken annen yrkesgruppe er det som til de grader "legger hodet åpent på blokka" for foreldre og elever som mener "alt mellom himmel og jord" er skolens og lærerenes problem, og som må stå så til rette for alt de gjør? Og hvilken annen yrkesgruppe er det som i tillegg til alt dette faktisk inviterer (eller innkaller) til foreldremøter der det er åpent for foreldre å synse og mene, og være bedrevitere om hvordan læreren skal gjøre jobben sin?

Jaja... Puh! Det var i grunnen godt å få blåst ut litt! Jeg har jo frivillig valgt dette yrket og jeg trives som plommen i egget, jeg, men litt mindre surmaga og kunnskapsløs kritikk kunne man jo i grunnen tenkt seg å slippe.

Liker

Skrevet

Ikke uenig i det han skriver, men jeg er ikke enig i måten han fremlegger sin sak. Måten han skriver på og ordlegger seg får meg til å lure på om han selv har fullført grunnskolen.

Skrevet

Ehh.. Jeg er ikke enig i stort som skrives der. Jeg var selv en elev som slitt med den A4 lærerplan. Min mor og far gjorde alt de kunne for å hjelpe meg med matte som var det vanskeligste faget for meg. Satt times vis med leksene. Noen ganger måtte de bare gi opp. Jeg trengte rett og slett en annen måte å lære matematikk på. Skulle de fått bøter??? De hadde jo vært konkurs.

Det er mange som faller gjennom både her og der. Alle er ikke like sterke i alle fag. Skal foreldrene sitte opp på barna å tvinge de?

• Ikke gjøre lekser 1. gang 500 kr.
  • Ikke gjøre lekser 2. gang 1000 kr.

• Sjikanere en lærer 10000 kr.
  • Sjikanere en medelev 5000 kr.

Jeg har blitt sjikanert av en lærer. Skal ikke de få bøter de også da? Eller er alle lærere såkalt perfekte?

Skrevet

Ehh.. Jeg er ikke enig i stort som skrives der. Jeg var selv en elev som slitt med den A4 lærerplan. Min mor og far gjorde alt de kunne for å hjelpe meg med matte som var det vanskeligste faget for meg. Satt times vis med leksene. Noen ganger måtte de bare gi opp. Jeg trengte rett og slett en annen måte å lære matematikk på. Skulle de fått bøter??? De hadde jo vært konkurs.

Det er mange som faller gjennom både her og der. Alle er ikke like sterke i alle fag. Skal foreldrene sitte opp på barna å tvinge de?

Jeg har blitt sjikanert av en lærer. Skal ikke de få bøter de også da? Eller er alle lærere såkalt perfekte?

Så fordi du er svak i matte, så trenger ikke foreldrene dine møte til foreldremøter, og du kan sjikanere lærer og medelever? Mente virkelig artikkelforfatteren at man skulle gi bøter til faglig svake elever altså?

Han sa vel heller ikke at alle lærere er perfekte? Men nå var det heller ikke lærere denne artikkelen handlet om, var det vel? Den handlet om udugelige foreldre og elever fullstendig blottet for folkeskikk.

Skrevet

Så fordi du er svak i matte, så trenger ikke foreldrene dine møte til foreldremøter, og du kan sjikanere lærer og medelever? Mente virkelig artikkelforfatteren at man skulle gi bøter til faglig svake elever altså?

Han sa vel heller ikke at alle lærere er perfekte? Men nå var det heller ikke lærere denne artikkelen handlet om, var det vel? Den handlet om udugelige foreldre og elever fullstendig blottet for folkeskikk.

Liker

Skrevet

Hvor har jeg sagt at de ikke trengte komme på foreldremøte?? Hvor har jeg skrevet at jeg kan sjikanere lærer og medelever?Snakk om å lage sin egen konklusjon. Han skrev ikke noe om at han ikke skulle det.

Skal det bli et system med bøter så bør det gå begge veier.

Han sa vel heller ikke at alle lærere er perfekte? Nei det gjorde han ikke men fremstilte innlegget dg slikt.

Skrevet

Det finnes foreldre som er ikke gjør en god nok jobb med å oppdra barna sine men det finnes også lærere som aldri burde vært det.

Skrevet

Jeg kan være enig i noe av det han skriver, og kan skjønne frustrasjonen bak. Men liker virkelig ikke holdningen hans. Men å betale for konferansetimer når en har sagt ja til å komme og ikke kommer likevel, syntes jeg var en god ide.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...