enits40 Skrevet 27. februar 2012 #1 Skrevet 27. februar 2012 Min lille 15 måneding har vært syk i 6 dager. Hele tiden har han hatt feber og smerter, vært forkjøla, slapp og hostet. For 3 dager siden dro vi til fastlegen. Han konstaterte litt rød hals, lyttet litt og tok crp, og mente det var et virus som ville gå over. Samme kveld fikk han 41 i feber og paracet virket ikke. Vi ringte legevakta (og satt en halv time og ventet på svar på telefonen!) som anbefalte å gi ibux,kjøle ned med svamp, måle feberen hver halvtime og sørge for at den ikke ble høy. Så gikk han på full dose ibux det neste døgnet, men var fortsatt like dårlig (selv om feberen var lavere med ibux). Søndag tok vi ham med til legevakta på Volvat, for vi orket ikke mer venting. Der konstaterte de ørebetennelse og rød hals, og han fikk apocillin. Nå, snart 2 døgn etterpå, er han like dårlig. Han sover nesten hele dagen, orker ikke gå, drikker lite, spiser ikke og nå nettopp hadde han helt svart avføring. Hjelpes! Kan det være ibuxen han reagerer på? Jeg blir så bekymret og lurer på om jeg bør oppsøke lege igjen. Det virker jo ikke som om antibiotikaen virker!! Hva ville dere ha gjort? Og har noen opplevd noe lignende? hilsen bekymret enits
MrsBlidfis Skrevet 27. februar 2012 #2 Skrevet 27. februar 2012 Ville nok sett ann i morra, evt ringt legen i morra.. De sier vel at hvis den ikke virker på 2-3 dager så må man bytte slag.. Håper han blir frisk snart!
butt Skrevet 27. februar 2012 #3 Skrevet 27. februar 2012 Jenta mi fikk ørebetennelse for en liten stund siden. Hun fikk samme type medisin, og legen sa hun skulle bli bedre innen 2-3 dager, var hun ikke bedre da, måtte vi kontakte henne. Hun ble bedre etter 3 dager, så kanskje han kommer seg til i morgen? Hvis ikke synes jeg du bør kontakte lege igjen. Har ingen erfaring med ibux desverre. God bedring !
mariabee Skrevet 27. februar 2012 #4 Skrevet 27. februar 2012 akkurat sånn hadde vi det, men i stedet for å dra til legen dro vi rett på barneklinikken og fikk konstantert dobbel ørebetennelse og med oss en tidagers pencilin kur.. TOk nesten fire dager før vi merket bedring, men da var det som natt og dag :) MEN de blir dårlige av pencilinen og, magen f eks.. Dersom det blir oppkast og matlysten ikke er til stede i det hele tatt, ville jeg ha byttet. Da kan det være en reaksjon, eller om det kommer flammerødt utslett. Det opplevde vi på slutten av kuren og fikk beskjed om å bare kutte ut pencilinen siden det bare var 1 dag igjen. Tåler selv dårlig pencilin, og vet at matlysten blir elendig og avføringen ikke fin. Så små barn kan og reagere på den. Så ikke nøl med å oppsøke lege dersom du føler at det ikke virker eller at minsten viser tegn til å ikke tåle den.
lus246 Skrevet 27. februar 2012 #5 Skrevet 27. februar 2012 Stakkars deg!! Håper det ordner seg! Hvis han begynner å bli dehydrert pga lite væske kan han bli ekstra slapp av den grunn. Dere bør kanskje vurdere å oppsøke legevakta om ikke annet av den grunn. Barn er jo ekstra utsatte for dehydrering. På legevakta kan dere få målt hematokritt som forteller om væskebalansen er som den skal. De kan måle ny crp for å se om denne eventuelt har steget. Man kan få blødninger i mageslimhinnen av ibux og lignende preparater. Han har sikkert ikke det, men det vil gi seg utslag som mørk/svart avføring. Ikke meningen å skremme. Det er helt sikkert en annen grun til fargen men tenkte bare det var greit å være klar over. ønsker god bedring!
enits40 Skrevet 27. februar 2012 Forfatter #6 Skrevet 27. februar 2012 Tusen takk for svar, alle! Lus246, det er det jeg også er redd for! Har derfor kuttet ut ibux nå. Men vet du om det er viktig å behandle det, dersom det skulle være blødning i mageslimhinnnen? Eller holder det å kutte ut preparatet som har forårsaket det? Vet jo ikke om det er det, altså, men ble redd for det samme...
Flaggermusa Skrevet 27. februar 2012 #7 Skrevet 27. februar 2012 Huff, høres ikke bra ut :/ Har ikke vært borti det selv, men håper han blir bra snart. Kanskje ringe i morgen hvis ikke han er bedre? Masse god bedring!!
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #8 Skrevet 27. februar 2012 Kontakt lege, hvertfall om ikke Ibux eller paracet får graden ned med 0,5 grader etter ca 1 time! Men helt ærlig, så sier det du her forteller at ungen har fått betennelse. Om dere hadde målt CRP i dag, så hadde den nok vært ca 70-100, eller mer. Og det betyr betennelse. Under 70-50 er virus, over det er betennelse. CRP står for C-reaktivt protein, og er vårt immunforsvars første reaksjon på infeksjoner. Fronten i krigen. Fort opp og fort ned. 2-3 uker etter sykdommens oppstart er det umulig å stole på CRP. Har dere målt SR(senkningsreaksjon), siden det egentlig har vart lenge? Det tviler jeg på de har målt. Typisk... legevakter og sånne nye leger stoler for mye på CRP. Ring legevakten igjen, du. Dette handler om at du skal ikke stole på deg selv, om du er uten medisinsk kunnskap. Og heller ikke leger som sjekket blodet for flere dager siden. Hilsen helsesekretær med laboratorie og blodprøver som arbeid.
Mamutt Skrevet 27. februar 2012 #9 Skrevet 27. februar 2012 Vi hadde det samme i høst. Til oss rådet legen å ta tempen hver morgen under pencelinbehandlingen for å se om den virket. Og den gikk sakte ned fra dag til dag. Vår ble også veldig dårlig i magen av den. Vi ble også rådet til å gi saft og saftis av sykehuset (vi ble henvist dit for sjekk pga han fikk utslett også) og ikke bare vann som vi gjorde. Håper din blir frisk igjen snart, og bare dra til legen eller legevakten straks du er bekymret, de er veldig hjelpsomme når det er syke snåbarn (vår erfaring i alle fall)
Gjest Morn du Skrevet 27. februar 2012 #10 Skrevet 27. februar 2012 Ville tatt han med til lege igjen jeg. Ville i hvert fall ringt legevakta i kveld og rådført meg. Det er så sabla kjipt når ungene er så syke, jeg er i hvert fall ingen lege, en helg var jeg på legevakta 2 ganger med en forkjøla og febersyk liten. En dag ingenting, neste bronkitt og 2 dager senere lungebet. Det forandrer seg så fort. Og er du bekymra, er du bekymra! God bedring til gutten
lus246 Skrevet 27. februar 2012 #11 Skrevet 27. februar 2012 hei Om slik blødning krever behandling eller ikke kommer nok an på hvor mye sår det er i slimhinnen. Det trenger jo absolutt ikke være noe slikt da, men hvis du er urolig kan du ta vare på litt avføring så kan legevakten teste med en såkalt "hemofec-test" om det er blod i avføringen. Det kan jo bli veldig problematisk for dere med så høy feber uten å gi febernedsettende. Jeg synes derfor ikke at dere burde kutte ut ibuxen uten å samtidig undersøke om det virkelig er behov for det. Dere kan jo eventuelt gi paracet i mellomtiden. Virker ikke så bra som ibux men ikke så hard for magen heller. Jeg holder med de andre her som anbefaler et nytt legebesøk. Beskriv dehydrert lite barn som er slapp og noe vanskelig å få kontakt med . Du må bli tatt på alvor med såpass sykt barn som du har! Det er imidlertid med leger som med frisører, det finnes gode og dårlige. Mange er dessverre relativt svake faglig sett så ikke la deg avfeie. Du kjenner barnet ditt best.
Honningmelon Skrevet 27. februar 2012 #12 Skrevet 27. februar 2012 Jeg hadde absolutt tatt han med til legen igjen. Det tyder jo på at han må ha en annen type penicillin. Jenta mi hadde feber i 10 dager, og fikk etter 4 legebesøk Apocillin. Men, etter to dager måtte vi bytte da den hadde null effekt. Fikk da Imacillin. Da var hun feberfri dagen etter.
Hera_75 Skrevet 28. februar 2012 #13 Skrevet 28. februar 2012 Hvis han fortsatt drikker lite og har tørre bleier, da er det bare å komme seg avgårde til lege en gang for mye enn for lite. Har du forresten prøvd med noe søtt drikke? Feks en pærejuice / druejuice - noe sånt, blandet med vann så det blir mer væsketilførsel.. Kan av og til få dem til å drikke når det er søtt.. som andre har nevnt her, de små blir veldig fort dehydrert, og det skal man ta på alvor. Endte selv opp på sykehus men min lille i sommer, da han fikk halsbetennelse og sluttet å ta til seg drikke.. måtte få intravenøst. God bedring, stakkars dere, det er så fælt når de små er så syke.
Mammahjertet <3 Skrevet 28. februar 2012 #14 Skrevet 28. februar 2012 Hvordan går det med gutten din i dag? Skjønner godt du er veldig bekymret. En blir så hjelpesløs når disse små blir syke over lenger tid. Hvis han ikke er bedre må du bare oppsøke legen igjen.
enits40 Skrevet 29. februar 2012 Forfatter #15 Skrevet 29. februar 2012 Tusen takk for svar og omtanke! Nå går det heldigvis litt bedre, dvs. feberen er i alle fall borte. Men han er fortsatt så slapp så slapp, sitter, ligger og går fryktelig ustøtt når han først orker å reise seg opp.. Bæsjebleiene er fortsatt veldig mørke i fargen også...Engstelsen har fortsatt ikke sluppet helt taket i meg, så i morgen går vi til legen. Jeg ble så lettet når feberen slapp take i gårt, men så lenge allmenntilstanden er så dårlig som den er fortsatt, føler jeg det er lurt å ta en ny sjekk. å, så fælt det er med syke barn - som man bekymrer seg!!!
enits40 Skrevet 29. februar 2012 Forfatter #16 Skrevet 29. februar 2012 Glemte å si at han har begynt å spise og drikke mer, så det er jo gode tegn! :-)
Smil123 Skrevet 29. februar 2012 #17 Skrevet 29. februar 2012 Så lenge feberen har sluppet taket er det nok bare lite mat og væske som gjør ham fortsatt slapp. Håper han kvikner godt til igjen når han får litt mer i seg! Kan godt være antibiotikaen også som slår han ut... Men en legetime roer uansett en mor:-)
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 1. mars 2012 #18 Skrevet 1. mars 2012 Hei kjære deg:) Leste over her at dere ikke har vært helt i form, og er så spent på hvordan det nå går med dere og om dere har fått noen svar på hva dette kan være....... Klem fra Drammen
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 3. mars 2012 #19 Skrevet 3. mars 2012 Vi var akkurat igjennom lignende med gutten vår på 1 år. Begynte som influensa med øyekatarr, så vi dro til legen dag 2 for å få øyedråper, men de dyttet på oss Apocillin fordi han var så rød i halsen (selv om blodprøven ikke viste noe bakterielt) 3 netter senere var det bare blitt verre og i tillegg var han kvalm og løs i magen og hostet hele natta. Nektet å spise annet enn pupp. Ny tur til legen og byttet penicillin. Legen mente det kunne være Mycoplasma. Og han hadde høy ctg. Så begynte vi på Klacin, og magen ble noe bedre. Men det gikk 7 dager uten at han spiste (kanskje et mariekjeks i løpet av en dag) var så tynn og slapp og ville ikke gå som du sier. Jeg kunne heldigvis amme ganske ofte så han fikk i seg væske og litt næring. Apocillin hjelper ikke mot Mycoplasma og er veldig stygg for magen visst. Nå har gutten her vært frisk og spist bedre enn noensinne i 3 dager! Håper din raskt blir bedre nå!
enits40 Skrevet 4. mars 2012 Forfatter #20 Skrevet 4. mars 2012 Ja, endelig er han bra!!! Det er så utrolig lettende! Det tok faktisk 12 dager fra han ble dårlig til han nå er tilbake i sitt vanlige, strålende humør, jabber rundt og lager seg små prosjekter med gryter og kar og har apetitt som en løve!. Hurra! Og takk for all omtanke! :-)
Smil123 Skrevet 4. mars 2012 #21 Skrevet 4. mars 2012 Hurra:-) Er rett og slett grusomt når de små er syke...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå