Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #1 Skrevet 27. februar 2012 Har tidligere i svangerskapet fått innvilget valg mellom ks og vaginalfødsel. Mitt valg falt på ks. Dette pga tidligere fødselsopplevelse og barseldepresjoner. Har i tillegg vært utsatt for seksuelle overgrep og den forrige fødselen med komplikasjoner og mange mennesker under fødsel gjorde at jeg følte at jeg ble utsatt for overgrep på nytt. Ringte sykehuset og pratet med legen som ga meg valget på torsdag, hvor han sa at han skulle ta det opp med sine kollegaer og gi meg en tilbakemelding på hvordan vi skulle gå frem i dag. Han har ringt! Tilbakemeldingen jeg fikk var at kollegaer ikke mente at det var grunnlag for ks likevel, og at det finnes mange ulike måter å få en bedre fødselsopplevelse denne gangen. Men jeg frykter ikke for fødselsopplevelsen, men hvordan dette vil påvirke tiden under og etter fødsel. Jeg har slitt i hele svangerskapet med frykt for "hva om det skulle gå galt?" og "hvordan går det denne gangen?". Legen betrygget meg på at jeg ikke skulle tenke sånn, fordi at det ble mitt valg hvordan jeg ville gjøre ting. Slik jeg ville ha fødselen og ting rundt det skulle bli opp til meg. Men nå sitter jeg altså igjen med en opplevelse av å bli dolket i ryggen, ikke hørt på og jeg gruer meg noe helt ekstremt. Jeg aner ikke hvordan jeg skal takle dette! Tårene pipler, og jeg er rett og slett redd!
klatrejenta Skrevet 27. februar 2012 #2 Skrevet 27. februar 2012 Huff, føler med deg og forstår at dette må være veldig vanskelig for deg. Har du en jordmor som du kan snakke med og er fortrolig med? Dette er noe du ikke skulle trenge å være alene om og finne en eller flere personer som du har tillitt til og føler deg trygg sammen med som kan både være der for deg både før, under og etter fødselen. Personer som ivareta dine ønsker og behov. Mitt råd er at du nå fokuserer på å finne den personen eller de personene som kan være der for deg og når du finner dem/n så går dere gjennom alt sammen, alt fra før fødsel (skal dere forsøke å kjempe videre for å få KS eller skal dere godta at det blir "vanlig" fødsel, og så gå gjennom alle premisser og detaljer på hvordan du ønsker det, hva skal til for at du skal føle deg trygg og ivaretatt, hvem skal være med osv. til alternative planer, f.eks om du er redd for at "det" skal skje... hva er planene da og gå gjennom alle de scenariene du er redd for og hvordan dere skal forholde og takle dette, og til slutt hva skjer etter fødselen, hva er viktig for deg, hvilken oppfølging trenger du og har du behov for. Skriv gjerne alt ned slik at det blir forpliktende og du selv føler du har kontroll over hva som er avtalt og planlagt. Lykke til videre, ønsker deg alt godt
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #3 Skrevet 27. februar 2012 Huff, føler med deg og forstår at dette må være veldig vanskelig for deg. Har du en jordmor som du kan snakke med og er fortrolig med? Dette er noe du ikke skulle trenge å være alene om og finne en eller flere personer som du har tillitt til og føler deg trygg sammen med som kan både være der for deg både før, under og etter fødselen. Personer som ivareta dine ønsker og behov. Mitt råd er at du nå fokuserer på å finne den personen eller de personene som kan være der for deg og når du finner dem/n så går dere gjennom alt sammen, alt fra før fødsel (skal dere forsøke å kjempe videre for å få KS eller skal dere godta at det blir "vanlig" fødsel, og så gå gjennom alle premisser og detaljer på hvordan du ønsker det, hva skal til for at du skal føle deg trygg og ivaretatt, hvem skal være med osv. til alternative planer, f.eks om du er redd for at "det" skal skje... hva er planene da og gå gjennom alle de scenariene du er redd for og hvordan dere skal forholde og takle dette, og til slutt hva skjer etter fødselen, hva er viktig for deg, hvilken oppfølging trenger du og har du behov for. Skriv gjerne alt ned slik at det blir forpliktende og du selv føler du har kontroll over hva som er avtalt og planlagt. Lykke til videre, ønsker deg alt godt Takk for svar. Skal på angstpoliklinikken 7 mars, men er 9 dager til og hodet går i spinn! Tror jeg må få tak i jordmor og time fort.Håper i hvertfall det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå