Gå til innhold

Servitør, svangerskapspenger?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg jobber nå som frukostvakt på hotell, og har annsvaret for å sette ut maten, rydding og vasking under frukost, servere kaffe på bordet osv, og vasking/støvsuging av lokalet etter frukosten er ferdig. Er i uke 27 nå, og begynner og kjenne på kroppen at vaskingen og de tidlige morgene tar på.

Arbeidsdagen begynner 05.30, og har ikkje mulighet til et skikkelig måltid før kl. 10.30, og heller ingen pauser før dette. Er mye stresset når det kommer opp i over 100 gjester, og det gjør det hver dag nå:/

Etter jobb er jeg helt utslitt, og sover resten av dagen.

Om det er noe jeg føler jeg ikkje klarer, liker jeg ikkje å si ifra, da jeg i min forge jobb fekk beskjed om at jeg var "bare gravid" og ikkje syk, og måtte slutte og syte. Den graviditeten endte i MA i uke 8.

Er dette noe grunnlag for svangerskapspenger? Får jeg er ikkje syk, men er stresset og fysiske arbeidet grunnlag nokk? Sitter jo max 30 min av dagen, resten av tiden går og løper jeg rundt..

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143913453-servit%C3%B8r-svangerskapspenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

snakk med legen din om hvordan du har det.. tror kansje du kan komme inn unner svangerskapspenger men den er lidt sånn halvveis kansje.. men er det mye tunge løft, og får du mye kynnere?

det går uansett ann å søke om tilrettelegging da.. og om jobben ikke kan tilrettelegge da går det videre som søknad om svangerskapspenger. og så er det Nav som bestemmer..

Lykke til!

Det blir en del tunge løft, talerker, mat, bakker med glass osv. Og ekstra bæring ved varelevering. Vet ikkje om jeg har kynnere under arbeidet, har ikkje tiden og kjenne etter. Men har hatt de en del på kvelden, om det er når magen blir helt hard? Det er vanskelig å tilrettelegge i arbeidet, da ingen andre har mulighet til å gjøre mitt arbeid for meg. Har snakket med sjefen om dette. Vi har gjort om på ganske mye allerede, så jeg gjør det som er mest komfortabelt for meg.

Jordmor fortalte meg om svangerskapspenger på første møte, og annbefalte meg dette pga arbeidstiden, stress, dårlig tid til å spise og ta pause. Men jeg syntes det var for tidlig da.

Du har to muligheter

1: svangskap penger

2: Sykepenger

Du kan få svangskapspenger dersom du har vært i arebid minst fire uker. Da legen din må sende søkand . En kan få svangskap penger dersom arbeisoppgave er farlig for mor eller foster. Kanskje tung arbeid kan skap bakløsning eller noe annet problemer for deg. Snakk med lege om dette.

Det er ofte kvinner føler seg veldig trøtt og klærer ikke å jobbe 100 % da man kan bli sykmeldt og få sykepenger. Arbeisgiver kan ikke sprake deg mens du er sykmeldt. Så bare ta det med ro og være åpen ned legen din . og ber om å få gradert sykmeldt og hvis tillretlegging er ikke mulig på jobb så 100 % sykmeldt.

Husk din egen helse er viktig for deg og for barnet .

Det første du må gjøre er jo å snakke med arbeidsgiver og forklare hvordan du har det og gi de en sjanse til å tilrettelegge for deg.. Svangerskapspenger får man om man har en jobb som er til fare for fosteret OG arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge.. Arbeidsgiver plikter å tilrettelegge for deg, og kan de ikke det kan svangerskapspenger eller delvis sykemelding være på sin plass. Det er også mulighet for å søke tilretteleggingstilskudd fra nav slik at f.eks arbeidsgiver kan leie inn en person ekstra i den travleste perioden på morgenen... Snakk med arbeidsgiver og snakk med nav og se hvilke muligheter det gir...

Man kan og få delvis svangerskapspenger. Arb givern min har tilrettelagt for meg så jeg kan arbeide 40%. Har dermed svangerskapspenger for 60%.

Men du har som de andre skriver kun rett på svangerskapspenger om jobben din er til fare for fosteret. Tunge løft kan være en fare, men ikke om du er vant til det.

Annonse

Sjefen min har tilrettelagt til meg, men det er ikkje mer vi kan gjør anneledes nå. Jobben er like stressende fra start til stop, så blir vanskelig å jobbe for eks 50%. Har snakket med sjefen min om alt så vi er enige, så får bare se va legen sier! Siste månden har jeg slit med vondt i korsryggen og på sidene i ryggen pga jobb, så håper det ordner seg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...