Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har pcos og har ikke hatt eggløsning siden jeg sluttet på p-pillene i fjor. Har derfor regnet med at det var "min feil" at jeg ikke har blitt gravid og ble veldig optimistisk da jeg fikk påvist eggløsning etter Pergo-kur.

Jeg fikk mannen min til å ta en sædprøve bare for sikkerhets skyld da jeg ikke ble gravid selv om jeg fikk eggløsning. Regnet med alt var i orden med ham, sjokket var derfor stort når vi fikk beskjed om at de ikke fant en eneste sædcelle i prøven!

Vi fikk en ny time hos gynekologen om 2 mnd og deretter skal vi bli henvist tll Haugesund for tesa/pesa og icsi, evt. donor. Jeg har 1000 spørsmål og tanker i hodet, livredd og bekymret for det som ligger foran oss. Syns det er så lenge å vente 2 mnd bare for å snakke med gynekologen igjen, når vi vet at vi må henvises videre og vente enda lengre.

Mannen min måtte operere ned den ene testikkelen som barn, noen som vet hvor stor sannsynlighet det er for å finne sædceller ved tesa/pesa i slike tilfeller? Gynekologen ga oss ikke mye informasjon, men hørtes veldig pessimistisk ut.. :(

Vi fikk beskjed om ca 4 mnd ventetid på behandling i Haugesund, noen som vet om det gjelder fra vi blir henvist dit, eller fra vi har vært på forsamtale der?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143913406-knust-etter-sjokkbeskjed/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei:) Her hjemme sliter vi med at min man har nesten ikke esisterende mengde med svømmedyktige sædceller. Men da vi var der fikk vi besjed om at dette kunne endre seg av og til. Har hørt flere lykkelige historier der det med nærmere etterysn og flere prøver er blitt funnet et par gullsperm.

Håper virkelig det ordner seg for dere. Sender en varm klem på samme tid.

Hei Splenda!

Litt av en sjokkbeskjed å få ja! Vi har vært litt samme sted, alt var ok med meg - visste at mannen hadde få sædceller og dårlig kvalitet, men pluteslig satt vi der og fikk beskjed om at mannen var helt steril! Jeg gråt og gråt og gråt og gråt litt til. Mannen var litt mer optimist, men vi var langt nede begge to.

Gikk noen uker før han kunne levere neste prøve, som var like dårlig. Jeg gikk i kjelleren igjen....

En tredje prøve bekreftet at det ikke var liv å finne, og endelig skjedde det noe. Gynekologen vi var hos henviste mannen til andrologisk senter i Oslo (vi bodde der da) og mannen fikk komme til ganske raskt. Der ble de flere prøver, men nå fant de en og annen levende celle som var langt fra normal - men levende i alle fall. Vi øynet håp.

Så ble det hormonkur på han, og antibiotika på begge da han fikk påvist clamydia og kronisk betennelse i sædlederen (eller noe slikt)..........

Etter to kurer av begge deler og 6 mnd venting fikk vi endelig en prøve som viste nok liv til ICSI.

Nå 7 år etter sitter vi med to flotte barn, blandet sammen på St.Olavs i Trondheim og en liten i magen fra Hausken.

Forstår godt at du sitter med mange spørsmål, frusterende tanker og alt det der. Ring gynekologen og spør om du kan få en time til å snakke med han/hun. Eventuelt en telefontime.... Ellers forstår jeg at du hører til Haugesund sykehus, klinikk Hausken ligger bare noen få steinkast unna. De kan hjelpe til med både utredning og behandling - men da må du betale alt av engen lomme. Men de kan ta utredning og henvise dere videre når dere er ferdig utreda. Vi er i alle fall veldig fornøyd med dem (gikk privat nå siden vi ikke får gratis behandling i det offentlige etter at vi har fått to barn)

Ble langt dette............ Men håper det gav deg noen svar. Elles så kan du bare sende meg en melding på innboksen så skal jeg svare så godt jeg kan.

Hei!

Jeg fikk etter et år uten p piller og ingen graviditet påvist pco. Vi trodde selvsagt dette var grunnen til at jeg ikke ble gravid, men mannen levere sædprøve før vi fikk pergo. Denne prøven viste ingen svømmere overhode..

Ble henvist videre som dere og neste prøve viste noen får svømmere :)

Mannen var inne og fikk utført tesa og der fant de mange rumpetroll :) Endel dårlige, men også mye bra, så vi venter nå på icis :)

Mannen min har hatt svingene prøver. Sko ha icsi men prøven var god nok for Ivf når me sko ha prøverør:) i Haugesund tar de ca 4mnd ja så starte du rett etter om di ikke sende deg til Lapraskopi sånn som med meg:/

tilhører haugesund jeg også. var 6 mnd ventetid da min søknad ble sendt i mai i fjor til vi var på forsamtale. gikk kjapt deretter.

Yasmin: legen ville sende meg på lapraskopi også, men jeg sa jeg var ferdig med venting hehe:) Er det for å sjekke om eggledere er tette?

Annonse

Tusen takk for svar alle sammen! Det er en trøst å vite at vi ikke er de eneste som har gått igjennom dette, og ikke minst er det oppløftende å lese at det faktisk er håp om å få egne barn.

Jeg har nå kontaktet gynekologen igjen for å høre om det er mulighet for å komme inn tidligere enn slutten av april, men det var det dessverre ikke. Men jeg har nettopp vært til utredning hos en privat gynekolog pga pcos, så det er mulig at jeg kan få henne til å skrive en god epikrise og sende til gynekologen vi skal til. Hvis den er utfyllende nok er det kanskje mulig at han kan sende henvisning til Haugesund med en gang, så vi slipper unødvendig ventetid.

Jeg kontaktet også Hausken for å høre om det var mulig å komme der bare for å få utført tesa/pesa og det var det. Det koster jo litt ekstra å gjøre det privat, men synes det er verdt det. Men er det noen som vet om det er mulig å få utført en slik test i Sandnes/Stavanger-området? Hadde vært mye enklere hvis det var i nærheten så vi slipper å ta så mye fri fra jobben. Har prøvd å søke litt på nettet, men finner ikke noe.

Ellers klarer jeg å se litt lysere på dette nå, etter at jeg og mannen min ble enige om at hvis de ikke finner sædceller hos han vil vi gå for donor. Det var godt å få snakke ut om det. Så lenge jeg er så heldig at jeg faktisk ikke feiler så mye og kan gå gravid så har jeg et stort ønske om å få oppleve det mirakelet det er å føde egne barn. Og det er mannen min heldigvis enig i, selv om han forståelig nok ikke er så begeistret for tanken på donor. Ikke lett for ham heller dette stakkar, men han er veldig flink til å se positivt på det <3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...