Gå til innhold

Sosionom eller sykepleier?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg skal søke plass nå, men aner ikke hva jeg skal velge. Jeg kjenner at sykepleien ligger et lite hakk over på interesseskalaen, men så er det noen faktorer som spiller inn, da.

Er alene med barn. (turnus som sykepleier er ikke optimalt)

Har gode nok karakterer til å komme inn på begge studier, med god margin, så det kan heller ikke avgjøre.

Kan noen av dere som jobber som et av yrkene her, fortelle litt om det? Fordeler og ulemper?

Endret av mylittlecat
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er sykepleier og anbefaler det ikke, alenemor eller ei.. Det er vannvittig mye stress og vannvittig mye ansvar for dårlig lønn.. Det hjelper jo på at man får jobbe med mennesker og det er veldig interressant og utfordrende og stadig i endring - men for meg er det ikke nok.. Jeg forlater nå yrket etter 12 år som sykepleier og prøver meg på andre marker... Gresset er forhåpentligvis grønnere der, jeg slipper ihvertfall unna turnus og stadige effektiviseringer og kutt i bemanning som gjør at man springer som et pisket skinn og går hjem med dårlig samvittighet for alt som ikke er gjort og alle som ikke fikk den oppmerksomheten de burde ha fått...

I tillegg er du jo alenemor, det er bortimot umulig å få en jobb uten turnus og de få jobbene som er dagjobber er det ekstremt stor konkurranse om og du må ha mange år med erfaring for å ha den minste sjans.. Helst må du ha videreutdanning + erfaring... Det er vanlig å jobbe hver 3. helg (noen steder har de hver 4. helg), 1-2 kvelder i uka og enkelte steder også et par netter i måneden.. Du kan IKKE regne med noe tilrettelegging fordi du er alenemor hverken som student eller i jobben...

Skulle jeg valgt igjen ville jeg valgt noe heeeeelt annet.. økonomi og administrasjon eller et ingeniør yrke sannsynligvis...

Skrevet