Kosemosepose Skrevet 27. februar 2012 #1 Del Skrevet 27. februar 2012 Kjenner at strikken ikke kan strekkes særlig mer nå... og er bare i 20+5. Er ofte svimmel har hjertebank om morgenen, og får kynnere(?)/kramper i magen og blir da sittende på do. Sover veldig dårlig, og blir derfor i veldig dårlig humør, noe som er urettferdig mot ungene mine. Merker til og med at den ene av dem har reagert med negativ oppførsel selv nå - og det vil jeg unngå! Har mye vondt i nakke og rygg, låsninger i nakken og begynner å merke bekkenlåsningen jeg har hatt med de to første. Min kollega på jobb mener det kan være lurt å få en gradert sykmelding, kanskje jobbe 3 av 5 dager, i stedet for å slite seg ut og plutselig gå ut i 100 % sykemelding. Jeg synes det virker fornuftig, for jeg merker at jeg er så sliten at jeg verken har fokus eller konsentrasjon, får ikke gjort jobben min så godt som før. Synspunkter? Tør nesten ikke lufte det for sambo, han er av typen som ALDRI er borte fra jobben uansett om han har lungebetennelse eller brukne armer og ben... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143913314-vurderer-%C3%A5-be-om-gradert-sykemelding/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammalykke-til2 Skrevet 27. februar 2012 #2 Del Skrevet 27. februar 2012 jeg syntes du skal ta det opp med legen/jordmoren din. det gagner ingen at du sliter deg ut. jeg har selv time hos legen idag med akkurat samme problemet. er nå i uke 27, og er helt utslitt! har sliti i flere år for å bli gravid, så vil ikke klage nå som vi er så heldige å bærer på nr to, men nå klarer jeg virkelig ikke jobbe 100 % lenger.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143913314-vurderer-%C3%A5-be-om-gradert-sykemelding/#findComment-144033361 Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarforèn Skrevet 27. februar 2012 #3 Del Skrevet 27. februar 2012 Jeg har hørt man kan få svangerskapspenger i stedet for sykemelding. Jeg er litt i samme situasjon selv- stressa og sliten, sliter med hjertebank og mye kynnere (og jordmor mener dette var i tidligste laget. er 23+5). Jobber tidvis 17 timers dager og har dårlig tilrettelegging. Jordmor sa da at det er mulig å få svangerskapspenger, som gjør at man kan jobbe gradert stilling og få full lønn uten å måtte sykemelde seg. NAV som ordner med det. kan jo være en ting å sjekke ut? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143913314-vurderer-%C3%A5-be-om-gradert-sykemelding/#findComment-144033377 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemosepose Skrevet 27. februar 2012 Forfatter #4 Del Skrevet 27. februar 2012 Jeg har hørt man kan få svangerskapspenger i stedet for sykemelding. Jeg er litt i samme situasjon selv- stressa og sliten, sliter med hjertebank og mye kynnere (og jordmor mener dette var i tidligste laget. er 23+5). Jobber tidvis 17 timers dager og har dårlig tilrettelegging. Jordmor sa da at det er mulig å få svangerskapspenger, som gjør at man kan jobbe gradert stilling og få full lønn uten å måtte sykemelde seg. NAV som ordner med det. kan jo være en ting å sjekke ut? Går det da ut over lengden på svangerskapspermisjonen? Jeg ønsker jo lengst mulig svangerskapspermisjon, den må vare til høsten 2013 for å få barnehageplass osv... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143913314-vurderer-%C3%A5-be-om-gradert-sykemelding/#findComment-144033396 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammalykke-til2 Skrevet 27. februar 2012 #5 Del Skrevet 27. februar 2012 neida, svangerskapspenger er en løsning for å slippe å være sykemeldt. så lenge du har opparbeidet deg rettigheter til å ta ut full svangerskapspermisjon skal ikke svangerskapspenger påvirke permisjonstiden din. du er jo ikke syk, det handler om at du ikke kan jobbe for øyeblikket fordi du er gravid,eller arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge for deg. dette påvirker heller ikke sykemeldingsstatistikken til arbeidsgiver- Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143913314-vurderer-%C3%A5-be-om-gradert-sykemelding/#findComment-144033403 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemosepose Skrevet 27. februar 2012 Forfatter #6 Del Skrevet 27. februar 2012 Aha... Det var jo lurt. Går ut ifra at leger rundt omkring er klar over dette. Tror jeg skal ta det opp på neste kontroll om 3 uker. Sliter litt med å ta avgjørelsen, vil nok holde ut så lenge som mulig... Selv om det ikke alltid er så lurt... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143913314-vurderer-%C3%A5-be-om-gradert-sykemelding/#findComment-144033410 Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåmeis:) Skrevet 27. februar 2012 #7 Del Skrevet 27. februar 2012 Jeg synes det høres lenge ut å vente i tre uker med å ta det opp med legen, når helsa og situasjonen din er som nå... Joda, man vil gjerne holde ut lengst mulig, men det er ikke verdt det å strekke strikken for langt når man er gravid. Det er ikke alltid like lett å innse det når man selv står midt oppe i det, men når man ser det "fra utsiden" er det lett å se at du bør roe ned litt nå.. Gradert sykemelding/svangerskapspenger høres fornuftig ut, og jeg ville hørt om det er mulig å få legetimen framskyndet. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143913314-vurderer-%C3%A5-be-om-gradert-sykemelding/#findComment-144033614 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2012 #8 Del Skrevet 27. februar 2012 Jeg har vært sykemeldt i 2 måneder 100 % og skal være 50 % sykemeldt i en måned fremover. Og er i uke 15. *rødme* Men har vært helt nede for telling av kvalme. Poenget mitt er: Ikke ha dårlig samvittighet for sykemeldinger og fravær fra jobb. Det er deg selv, magen og dine nærmeste som er det aller viktiste!!! Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143913314-vurderer-%C3%A5-be-om-gradert-sykemelding/#findComment-144033796 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BABY-JENTE Skrevet 27. februar 2012 #9 Del Skrevet 27. februar 2012 (endret) neida, svangerskapspenger er en løsning for å slippe å være sykemeldt. så lenge du har opparbeidet deg rettigheter til å ta ut full svangerskapspermisjon skal ikke svangerskapspenger påvirke permisjonstiden din. du er jo ikke syk, det handler om at du ikke kan jobbe for øyeblikket fordi du er gravid,eller arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge for deg. dette påvirker heller ikke sykemeldingsstatistikken til arbeidsgiver- Svangerskaspenger høres riktig ut, spesielt hvis jordmoren din har anbefalt det. Vær obs på en ting. Du får ikke støtte for mer enn 6 ganger grunnbeløpet. Dvs dersom du har en årslønn på over 475 296 kr. (se nav.no), får du ikke full dekning for tap av lønn. Av rent økonomiske årsaker kan det i såfall da være bedre for deg å være sykemeldt. Arbeidsgiveren din, derimot, tjener på at du får svangerskapspenger i stedet for sykemelding. Arbeidsgiver betaler nemlig ingenting. De får også refundert det de har betalt for deg under arbeidsgivereperioden under de to første ukene av en eventuel sykemelding. Jeg anbefaler deg å gå til legen og få en gradert sykemelding, få jordmoren din til å skrive på svangerskaspengersøknaden, og send inn all papirene så fort som mulig. Dette kan ta tid. Endret 27. februar 2012 av BABY-JENTE Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143913314-vurderer-%C3%A5-be-om-gradert-sykemelding/#findComment-144034311 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugress Skrevet 27. februar 2012 #10 Del Skrevet 27. februar 2012 Kjenner at strikken ikke kan strekkes særlig mer nå... og er bare i 20+5. Er ofte svimmel har hjertebank om morgenen, og får kynnere(?)/kramper i magen og blir da sittende på do. Sover veldig dårlig, og blir derfor i veldig dårlig humør, noe som er urettferdig mot ungene mine. Merker til og med at den ene av dem har reagert med negativ oppførsel selv nå - og det vil jeg unngå! Har mye vondt i nakke og rygg, låsninger i nakken og begynner å merke bekkenlåsningen jeg har hatt med de to første. Min kollega på jobb mener det kan være lurt å få en gradert sykmelding, kanskje jobbe 3 av 5 dager, i stedet for å slite seg ut og plutselig gå ut i 100 % sykemelding. Jeg synes det virker fornuftig, for jeg merker at jeg er så sliten at jeg verken har fokus eller konsentrasjon, får ikke gjort jobben min så godt som før. Synspunkter? Tør nesten ikke lufte det for sambo, han er av typen som ALDRI er borte fra jobben uansett om han har lungebetennelse eller brukne armer og ben... Hva har du slags jobb? Svangerskapespenger kan du få innvilget. (Dette må søkes på, er ikke noe du er garantert å få slik som sykepenger) Men det er hvis du har en jobb som er til fare for fosteret og arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge for deg. Om du f eks har en jobb som innebærer mye tunge løft eller du jobber med kjemikalier, der arb giver ikke kan gi deg andre oppgaver, kan du ha rett på svangerskapspenger. Det at man generelt er i dårlig form, sover dårlig, bekkenlåsning osv er ikke grunn nok til svangerskapspenger. Da får man sykemelding. Dette med svangerskapspenger er ikke noe alle leger/jordmødre vet så mye om enda (vet ikke hvor nytt det egentlig er?) Men jordmora mi ville helst at jeg sykemeldte meg. Dette pga at hun har erfaring med at Nav kan være litt vanskelig når det gjelder svangerskapspenger. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143913314-vurderer-%C3%A5-be-om-gradert-sykemelding/#findComment-144034398 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glajenta ♥ Skrevet 27. februar 2012 #11 Del Skrevet 27. februar 2012 Jeg tenker at det er du selv som kjenner hvordan du har det, og det er du som må avgjøre om du orker å jobbe fullt eller ikke - i samråd med lege såklart! Men jeg tenker at det er best å ta kroppen og signalene på alvor - greit å presse seg selv litt ekstra i perioder - det tror jeg ingen har vondt av - men det trenger ikke være akkurat de 9 mnd. man er gravid. Og det må være mye bedre å bli sykemeldt 20-40% litt tidligere, og kanskje komme seg igjen etter noen uker - enn å gå på en smell og bli sykemeldt 100% resten av svangerskapet. Jeg føler litt på det samme selv om dagen. Blodtrykket mitt er litt for høyt, jeg stresser, jeg går ned i vekt fordi jeg har elendig matlyst og sliter veldig med å få i meg mat. På fredagmorgen besvimte jeg nesten. Likevel skal jeg være flink pike og utad er jeg i tipp topp form Føler at jobb har gått fint siden jeg har en kontorjobb som jeg kan styre det meste av min hverdag selv i. Helt til sjefen i dag opplyste at jeg mest sannsynlig ble satt til heeelt andre arb.oppgaver enn i dag - pga. mange sykemeldinger og permisjoner - som igjen innebærer en mye mer stressende og uforutsigbar arbeidhverdag. Som hun så fint sa: Det er bare for noen mnd. Men så er det bare noen mnd til jeg går ut i ferie/permisjon.... *sukk sukk sukk* Har aldri i min arbeidskarriere bedt om/fått sykemelding - og kjenner det ligger veldig langt inne. Men noen ganger må man kanskje bare svelge de kamelene... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143913314-vurderer-%C3%A5-be-om-gradert-sykemelding/#findComment-144034693 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ÅNA Skrevet 4. mars 2012 #12 Del Skrevet 4. mars 2012 Hei. Synest som fleire her skriver at du skal lytte til kroppen og ta smerter og andre signaler frå kroppen på alvor. Det er ein styrke å kunne vise "svakhet", at ein ikkje alltid mestrer alt etter mitt skjønn. Plagene dine med rygg, nakke, bekkenlåsning, m.m. synest eg du burde gå til manuellterapeut, kiropraktor eller osteopat med. I alle fall manuellterapeut og kiropraktor kan også sykemelde deg. Usikker på osteopat (osteopater jobber enno meir heilhetlig enn dei to andre gruppene). Har du ein arbeidplass som er IA-bedrift (inkluderende arbeidslivs-bedrift), så har du enno bedre sjanser for tilrettelgging, andre arbeidsoppgåver og slikt enn om du jobber ein plass utan. Uansett bør du ta opp med arbeidsgiver at du sliter og få hjelp til å kunne jobbe litt dersom du ønsker og klarer det. Kan kanskje være greit å få 1-2 veker full sykemelding først slik at du kjem til hektene og får orden på søvnen hvis mulig....då kan du jo sove om dagen og få tilbake humør og litt energi... Lykke til og god bedring! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143913314-vurderer-%C3%A5-be-om-gradert-sykemelding/#findComment-144051220 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemosepose Skrevet 7. mars 2012 Forfatter #13 Del Skrevet 7. mars 2012 Takk for alle svar! Har nå vært hjemme med egenmelding i 2 dager, tilbake på jobb i dag. Mandag hadde jeg fryktelige magesmerter (forstoppelse og luft i magen), klarte nesten ikke gå! I går morges skulle jeg på jobb, men brøt sammen i tårer før jeg kom så langt - mange netter uten særlig søvn har tært på meg. Har heldigvis en snill og god samboer som støtter meg. Er tilbake på jobb i dag, merker at jeg sliter allerede, men tror jeg skal prøve å holde ut til kontrolltime om to uker. Kommer da trolig til å be om full sykemelding. Trenger uansett litt tid på jobb for å "rydde opp" på pulten min... Har kontorjobb, så svangerskapspenger får jeg vel ikke... Ingen IA-bedrift, akkurat, men en gammeldags og diskriminerende arbeidsgiver som jeg i løpet av de siste årene har mistet mer og mer respekt for. Nå vil jeg prioritere meg selv og kroppen min, istedet for å presse meg til å prestere mer enn jeg makter for en arbeidsgiver som ikke vil takke meg for at jeg sliter meg ut. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143913314-vurderer-%C3%A5-be-om-gradert-sykemelding/#findComment-144058461 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ludviksmamma Skrevet 7. mars 2012 #14 Del Skrevet 7. mars 2012 jeg jobber 3 dager i uken, man/tirs/ons og det er nok for meg og min kropp. du skal ikke være flau for å ta det litt med ro nå !! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143913314-vurderer-%C3%A5-be-om-gradert-sykemelding/#findComment-144058684 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå