Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #1 Skrevet 26. februar 2012 Jeg har startet tilvenning av fast føde hos dattera mi som straks er 7 mnd. Begynte ved 6 mnd. Men det går treigt. Hun brekker seg og spyr av maten... Hvis det er noe hun ikke liker, så kommer alt opp igjen. Og får hun litt for mye av noe så brekker hun seg eller spyr. Og da snakker jeg om 9-10 skjeer med grøt eller fruktmos... Jeg blir så frustrert, hva gjør jeg feil, og hvordan skal jeg få i jenta fast føde? Er det vanlig at de brekker seg og spyr av mat?
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #2 Skrevet 26. februar 2012 Jeg har to unger som har reagert helt ulikt på fast føde.. Eldstejenta begynte å spise "all" type mat med en gang, nesten uten å brekke seg. Vi var oppe i en full grøtposjon i løpe av 14 dager. Med minstejenta brukte vi lang tid på å få henne til å like konsistensen og smaken av fast føde. Tror vi brukte et par mnd altså.. Hun er litt mer skeptisk og kresen av natur også Så er spent med sistemann nå Det går seg nok til etterhvert og er du bekymret så snakk med helsesøsteren:) Så lenge hun legger på seg som hun skal er det ikke sikkert du trenger å bekymre deg.. Lykke til!
sillyfilly og Olivia Skrevet 26. februar 2012 #3 Skrevet 26. februar 2012 Ta det gradvis. Hvis du vet at hun spyr av 9-10 skjeer grøt, så stopp etter 5-6. Og hold på sånn i ei-to uker så prøver du med litt flere skjeer. Og prøv med noe annet enn grøt i tillegg. Grønnsaksmos feks. Ta det veldig forsiktig.
NoraLill82 Skrevet 26. februar 2012 #4 Skrevet 26. februar 2012 Ja, det er veldig vanlig! Prøv å variere litt med konsistens! Noen liker maten suppetynn, andre vil ha den veldig fast. Noen vil ha den helt finmost, andre med litt biter. Har hørt noen si at arvingen ikke liker kjøpegrøt, andre vil kun ha det. Men uansett hva, så tror jeg det viktigste er å la mat være gøy. Kanskje la ungen få putte fingrene i grøtskåla selv? Blir mye gris ja.. Når han/hun sitter ved matbordet sammen med dere, gi en bit i handa hvis han/hun er interessert i hva dere spiser? Men bare slapp av, ingen barn har så langt ikke begynt å spise på et tidspunkt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå