Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #1 Skrevet 26. februar 2012 Teit ting å være uenig om, og jeg vil høre hva dere mener: To barn, 1. og 2. klassing. Den minste er 116 cm høy/20 kg den største er 125 cm høy/23 kg. Den minste har fortsatt sine første ski, 90 cm lange. Den største har ski som er 110 cm lange. Jeg mener begge trenger nye ski, og at vi skal be om hjelp i butikken for å finne rett lengde. Mannen mener barn har større skiglede på små ski, og sier at de godt kan bruke de forsatt. (De har hatt skiene siden de var 2-3 år gamle) Og skulle vi kjøpe nye, skal det bare være bittelitt større enn de de har nå. Ungene klager ikke såvidt jeg vet, men ser antakelig at vennene har mye større ski... Finnes det noen gode argumenter jeg kan bruke for å få mannen til å skjønne at ungene ikke kan gå på "småbarnsski" for evig og alltid? Er det noe med vekt/spenn? Har det noe å si for barn?
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #2 Skrevet 26. februar 2012 Kan ikke minsten få eldste sine ski da, og så kjøper dere nye til største ? Skøyteski skal være ca 10 cm høyere enn skiløperen, mens klassisk langrenn er rundt 30 cm høyere enn skiløperen.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #3 Skrevet 26. februar 2012 Jeg ville kjøpt nye ski nå, men husk på at de vokser litt frem til nesteår så ikke kjøp de akkurat passe nå. Her er vinteren ferdig hvertfall. Mine barn har ski som er etter str de skal ha og de har sine gamle ski fremme. Skal de på langtur så tar de på seg de lange skia, skal de ut og leke så har de på seg de små. De syns det er veldig gøy å lage opp og kulebakker, og da går det ikke med de lange skia. De små skia er vist perfekte. Vi har også miniski, men de er vist ikke noe. Og nå er det vel salg også, så da får du jo billige ski.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #4 Skrevet 26. februar 2012 Jeg har foreslått det også, men mannen mener fortsatt eldste ikke trenger nye ski, at jeg tar fra de skigleden om de får lenger ski. Jeg fant denne http://www.oslosportslager.no/nyhet/hvilken-lengde-velger-jeg-pa-langrennski-87.aspx og det er jo milevis fra det jeg får mannen med på. Jeg finner ingen steder begrunnelser for at ikke barn skal gå på alt for små ski... HI
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #5 Skrevet 26. februar 2012 Vår gutt er ca 104cm og har ski som er 110cm lange. Han elsker å gå på ski og har ingen problemer med å bruke de skiene. Når de er så små som han er, så har jeg lært at de skal ha ski som er ca like lange som de selv er. 30cm lengre når de går i 1. og 2.klasse syns jeg høres litt mye ut. Her har du en annen tabell som viser lengde når de er ca like lange som dine barn. http://www.gmax.no/I...til-barnjunior/ Hvis du googler finner du mange tilsvarende tabeller. Jeg googlet 110cm lengde langrennski og fikk opp flere andre som viser ca det samme, dvs at ski med lengde 110cm er beregnet til barn som er mye yngre og kortere enn deres.
Fire småtroll Skrevet 26. februar 2012 #6 Skrevet 26. februar 2012 Her har du anbefalingene til skiforeningen http://www.skiforeningen.no/tips_og_triks/skiutstyr_og_smoering Min 2.klassing har ski som er lengre enn seg og det er overhodet ikke noe problem, han fikser det kjempebra. Spennet på skiene har noe med gli og fraspark å gjøre, er skiene tilpasset barnets vekt vil skiene gli fortere og være letter å sparke fra med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå