Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn er bare 4 uker, men er allikevel nysgjerrig. Når begynte dere å innføre faste leggetider, sånn kl. 7 og liknende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer nok veldig, har lest så mye forskjellig her inne.

Jeg har to barn og har lagt de kl 19 fra de var 2 mnd begge to, og har aldri hatt noe problem med det.

Vesla som er 6 mnd nå sov uansett mye på kveldstid, og har alltid vært veldig rolig. Så da begynte jeg bare å legge henne inn i senga kl 19. I begynnelsen våknet hun innimellom, men lå som regel bare og pludret for seg selv til hun sovnet igjen. Etter 1-2 uker sov hun fra 19-07.

Skrevet

Jenta mi forskjøv gradvis leggetiden til å bli tidligere helt av seg selv.

Når hun var 4 mnd begynte hun å legge seg kl 19-19.30. Da hadde leggetiden vært 20-21 den siste mnd.

Eldstemann forsøkte vi også å legge kl 19 i 4 mnd alderen, men med han var det langt vanskeligere å få til.

Har en teori om at det har vært enklere med yngste fordi vi allerede har hatt rutiner på eldste og fordi vi er tidligere oppe om morgenen.

Når eldste var baby ble det til at vi lå utover formiddagen(pga urolige netter) og da var det ikke så rart han ikke var klar til å legge seg kl 19. Kl 22 brukte han å finne natteroen, og det var da 12 timer siden vi sto opp. Og sånn har det vært nå med yngste også, opp kl 7 og i seng kl 19, 12 timer etter at dagen startet.

Så jeg har litt troen på det med 12 timer dag og 12 timer natt.

Skrevet

Vi begynte så smått med faste leggerutiner rundt 3 mnd. Ingen vits før det da ungen ikke hadde noen rutine enda. Hun som styrte mat og søvn etter behov. Da hadde vi også litt mer frihet synes jeg, til å dra bort ol. da hun sov i vogna der vi var. Etter leggetiden ble innført er vi liksom mer bundet til hjemme, rutinen og senga.

Skrevet

Tvillingene mine hadde våketid fra 11 til 03 i begynnelsen..og da var det bare å sove når man kunne og ta det som det kom. Men så fort det begynte å bli rutine på ting begynte vi å justere ned legge tiden til sju. Var nok rundt fire måneder når det var på plass. Vet ikke hva som er vanlig jeg men de andre jeg kjenner med barn på vår alder virka som de la dem når de la seg selv helt til de var 7-8 mnd. For oss har det vært helt nødvendig å være "streng" på slike rutiner.. ungene lærer fort hvordan det skal være når de først får en rutine på ting. Legge ritualer er forsåvidt alfa omega om man vil de skal skjønne når det er natta..

Skrevet

Jeg har hatt faste leggerutiner og leggetid fra han var 2 uker. Legger seg Kl 19 hver kveld. I begynnelsen våknet han etter 2-3 timer for mat, nå er han 11 uker og han våkner først etter 6 timer for første nattmåltid. Jeg syns det er godt å kunne ha litt tid for oss selv på kvelden :)

Skrevet

Heldige de som får til legging så tidlig! Vår jente som nå er 6 mnd klarte vi overhodet ikke å få til å sovne før midnatt de første 4,5 mnd. Vi hadde fast kveldsrutine fra vi kom hjem fra sykehuset. Enda er hun vanskelig å få til å sovne om kveldene. Mitt råd er å ha fast kveldsrutine hver kveld, hold fast ved den, og stå opp til samme tid hver morgen. Ikke alle barn er like "lette" å ha med å gjøre, men ikke fortvil av den grunn :)

Skrevet

Så det høres ut som om det er rundt 3-5 månders alder, det er vanligst med leggetider. 19-07 hørtes jo deilig ut :) men hvor mange ganger er de normalt oppe for måltider rundt 3-5 månder da?

Skrevet

Jeg ser ingen problemer med å begynne med rutiner så tidlig - men da mest for foreldrenes del. For vår del begynte vi i 2-ukers-alderen, med bading, pysj og mat fra kl 19. Selvsagt våknet hun flere ganger i løpet av kvelden/natta, da var det mat på soverommet i halvmørket. På dagtid var det mat i lyset på stua.

Aner ikke om det hadde noe å si for sovingens del - jeg tror barn er veldig individuelle der - men det gjorde det iallfall enklere for oss, og vi slapp lure på om det var på tide å innføre rutiner senere, dvs slapp å lure på om det var på tide for *hennes* del.

For å gjøre det klinkende klart: rutiner i denne alderen betyr IKKE at man kan, skal, må eller bør forvente at barnet sover natta gjennom!

Skrevet

Nei, er bare nysgjerrig på når jeg kan se fram til å sove hele natta igjen :) gjør egentlig ikke noe av å stå opp på natta, men det som er så kjedelig er at han er så vanskelig å få til å sove igjen.

Skrevet

Vi begynte rundt 6 uker. Konstant hyling i timesvis på kveldene i ukene før det så da var det uaktuelt. Men da det ga seg etter kiropraktorbesøk har leggetiden vært 18.30-19 og det går supert. Er 5 mnd nå og spiser fortsatt 2 nattmåltider, altså ca 19-23-04-07.

Skrevet

Her begynte vi å legge snuppa i 18-19 tiden fra hun var 6 uker. Nå er hun 2 mnd og sovner fort om kvelden. Hun ammes hver andre eller tredje time natta gjennom. Varierer hvor fort hun sovner etter ammingene men stort sett så sovner hun raskt igjen.

Skrevet

Hei. Ja det er noen som klarer å legge barna sine tidlig. Vår gutt er nå ni mnd og legger seg ca kvart over åtte. Dette har han gjort siden han var ca 3 mnd.

Han sover godt to ganger på dagen. Vi gir grøt ved syv tiden og steller og tar på pysj. Men legger han seg da så våkner han etter en time og er våken igjen. Derfor legger vi han ikke før en time senere og da sover han godt. Han våkner ennå to ganger om natten, men får ikke melk lenger. Har noen ganger gitt han litt vann. Men skal slutte med det også:). Han våkner rundt syv på morgenen. Skulle gjerne hatt et barn som sov fra syv til syv. Men ikke alle som har det. Lykke til med soving. Denne tidne går så fort snart er de et år og løper rundt. Hilsen mamman til tre barn på 12, 9 åg 9 mnd:).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...