Gå til innhold

Når man får skolebarn. Er det (u)vanlig og ta dem ut av skolen en fredag en gang imellem for å besøke familie, som bor langt borte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp en mamma der snart har barn i skolen :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet om mange som gjør det. Bl.a. pga fast besøksordning med far som bor langt unna og må reise torsdag kveld/ fredag morgen. Har ikke skolebarn selv. Men ville begrenset det til kun en gang innimellom- så sjelden som mulig- og spurt på forhånd om hva som vil bli gjennomgått den dagen slik at dere kan gå igjennom dette til barnet er tilbake på skolen.

Gjest Morn du
Skrevet

Ser ikke på det som noe problem så lenge det ikke er for ofte.

Jeg har selv familie langt unna, men har til gode å ta ungene ut av skolen for å reise til de. Det har nok mest med at jeg synes det er pes å kjøre 80 mil på en helg.

Skrevet

Men husk at det er skolen som bestemmer om det er greit og at det må søkes skolen om fri til å reise bort.

Skrevet

Ikke unormalt. Og du får ikke skjeve blikk av den grunn!

Derimot, de som tar ut ungene til to ukers sydenferie hver september..

Skrevet

Her søker jeg ungene fri ca 3 ganger i året. Pappaen bor på en annen kant av landet, og prøver å få til samvær når det er inneklemte dager feks. Men nå er jo samvær med pappa ganske viktig å prioritere da, og det er skolen inneforstått med.

Skrevet

Jeg vet ikke hvor høytidelig det er med søknad til skolen som noen nevner, men du kan jo snakke med de. Tror mange kun sender melding i meldingsbok eller ringer klasselæreren.

For hva om du får avslag? Det går jo ikke an ;) Det er kun når det blir langvarig opphold uten skole, f.eks. 3 mnd i thailand... men da må du melde ungen din ut av skolen og melde inn igjen når de er i Norge. Så de kan forsåvidt ikke nekte noe heller... mange som gjør det! Så er til syvende og sist du som bestemmer. Men greit å tenke igjennom litt holdninger til å skulle skippe skolen innimellom og hvor lenge og ofte det er greit å være borte.

Skrevet

Jeg vet ikke hvor høytidelig det er med søknad til skolen som noen nevner, men du kan jo snakke med de. Tror mange kun sender melding i meldingsbok eller ringer klasselæreren.

For hva om du får avslag? Det går jo ikke an ;) Det er kun når det blir langvarig opphold uten skole, f.eks. 3 mnd i thailand... men da må du melde ungen din ut av skolen og melde inn igjen når de er i Norge. Så de kan forsåvidt ikke nekte noe heller... mange som gjør det! Så er til syvende og sist du som bestemmer. Men greit å tenke igjennom litt holdninger til å skulle skippe skolen innimellom og hvor lenge og ofte det er greit å være borte.

Læreren kan si ja til fravær opp til en uke. Ut over det må det søkes skriftlig og siden det er skoleplikt i Norge kan de si nei.

Tar du da ungen fri like vel får man ta konsekvensene.

Skrevet

Læreren kan si ja til fravær opp til en uke. Ut over det må det søkes skriftlig og siden det er skoleplikt i Norge kan de si nei.

Greit nok at man vil holde en hyggelig tone med skolen, og jeg spør kun av nysgjerrighet (har ikke skolebarn enda selv)... men atlså, hva er egentlig konsekvensene av noe slikt da?? At læreren blir snurt eller kan du få bot, eller hva mener du? Tror ikke de putter foreldre i fengsel fordi de ikke har søkt om fravær for en ukes ferie (selv om man burde ha "søkt").

Skrevet

For hva om du får avslag? Det går jo ikke an wink.png Det er kun når det blir langvarig opphold uten skole, f.eks. 3 mnd i thailand... men da må du melde ungen din ut av skolen og melde inn igjen når de er i Norge. Så de kan forsåvidt ikke nekte noe heller... mange som gjør det! Så er til syvende og sist du som bestemmer. Men greit å tenke igjennom litt holdninger til å skulle skippe skolen innimellom og hvor lenge og ofte det er greit å være borte.

Det er ikke skoleplikt, men opplæringsplikt. Det vil si at skolen ikke kan nekte foreldre å ta barna ut av skolen for å undervise de selv.

Skrevet

Ikke unormalt. Og du får ikke skjeve blikk av den grunn!

Derimot, de som tar ut ungene til to ukers sydenferie hver september..

Hva er som grusomt med det dersom man tar ansvar for undervisningen selv når man er borte?

Man lærer også utenfor klasserommet vet du.

Skrevet

skolen kan ikke nekte foreldrene å ta barna ut av skolen, men barna kan miste skoleplassen sin. Dvs at de kanskje må bytte skole når de kommer tilbake.

Det er riktig at det ikke er skoleplikt, men opplæringsplikt her i landet. Dvs at du kan undervise barna selv, men det stilles selvfølgelig krav til undervisningen. På hvilken måte vet jeg ikke helt, men regner med at barnet blir testet, kanskje bare ved nasjonale prøver eller andre kartleggingsprøver.

Det er ikke uvanlig å ta barna ut av skolen innimellom, men du bør ta med hvor stort sykefravær barnet har også, då ikke de mister for mye. Her har de turdag hver fredga, og mister derfor lite faglig om jeg tar han ut en fredag. Det er jo tross alt bedre med en fredag i ny og ne enn en uke av gangen.

Skrevet

Det er ikke skoleplikt i Norge, men opplæringsplikt. Min gutt driver med motorsport og i forbindelse med det er han borte fra skolen en fredag hver 6. uke i vintersesongen. Vet om ungene til reindriftsutøvere her i området som får fritak for skole under reinflytting på vår og høst. Guttungen har (bank i bordet!) så å si ingen sykefravær, og ligger langt foran skjema. De fredagene han er borte, gjør han fredagsleksa på torsdage, pluss at vi gjør ekstra leselekse også de dagene han ikke er på skolen.

Samtidig forstår jeg IKKE at foreldrene tar ut unga 2 uker ut av skolen for å dra på sydenferie, når det allerede eksisterer høstferie, juleferie og vinterferie å ta av, hvis man ikke vil dra i sommersesongen.

Skrevet

Moren til bonusgutt her fikk avslag på søknad om fri. De skulle til syden to uker, men fikk bare en. Dette pga gutten slet litt på skolen og skolen mente det var uheldig prioritering. Så de kan fint si nei. Men nå er det stor forskjell på en fredag for å besøke familie og to uker for å reise billig til syden da...

Skrevet

På skolen her kan læreren godkjenne fravær på opptil 3 dager, lenger fravær enn det må søkes om.

Det du kan risikere ved lenger fravær er at du mister skoleplassen, men har aldri hørt om at det faktisk har skjedd.

Vi har to barn på skolen og har tatt de ut en fredag for å få en langhelg 2-3 ganger i året. Men vi tar de IKKE ut i 14 dager for å reise til syden utenom skoleferiene for det synes jeg er en uting. De har også veldig lite sykefravær.

Gjest sug lut
Skrevet

Greit nok at man vil holde en hyggelig tone med skolen, og jeg spør kun av nysgjerrighet (har ikke skolebarn enda selv)... men atlså, hva er egentlig konsekvensene av noe slikt da?? At læreren blir snurt eller kan du få bot, eller hva mener du? Tror ikke de putter foreldre i fengsel fordi de ikke har søkt om fravær for en ukes ferie (selv om man burde ha "søkt").

Du kan miste skoleplassen, fordi mange skoler ligger i pressområder der skolekretsene varierer fra år til år og ikke følger foreldrenes ønsker om nærmeste skole, samme skole som venner, samme skole som eldre søsken, etc.
Skrevet

Hjelp en mamma der snart har barn i skolen :)

Det er ganske vanlig og helt greit. Der jeg jobber har vi (lærere) lov til å gi inntil to dager fri. Og da er det bare å ønske god helg og god tur:))

Skrevet

Jeg kan svare deg utfra egen erfaring.

Vi har to barn i småskolen, og har tatt de ut av skolen flere ganger.

Vi reiser masse med barna våre, og er dermed en av de grusomme foreldrene som reiser utenom skoleferiene.

De siste årene har vi vært borte alt fra 2-6 uker pr. skoleår, og har vært i blant annet Thailand, Kina, Vietman og Filippenene.

Vi fyller ut et skjema som vi leverer til skolen (rektor). Har aldri fått nei, men om vi har vært borte over 3 uker har vi skrevet de inn på skolen igjen når vi har kommet hjem. Vi bor på en plass der det er mange som ønsker å gå på den skolen, og klassene er fulle. Men det er ikke slik at noen har tatt plassen mens vi har vært borte. De vet jo at vi kommer tilbake.

Jeg er selv utdannet lærer og tar ansvar for undervisningen selv når vi er borte. Har et avtale med læreren om hva vi jeg skal undervise i. Som regel har det dreid seg om å skrive dagbok hver dag. Forrige gang vi reiste måtte eldstemann skrive på engelsk (5. klasse).

I tillegg har de fått med seg ukeplaner med ulike oppgaver innen hvert fag.

Barna lærer masse også utenom klasserommet, og vi synes ikke vi er dårlige foreldre fordi vi velger å undervise de selv i perioder. Begge guttene våre er veldig flinke i engelsk, og har opplevd masse som andre på samme alder ikke har opplevd.

Skrevet

Jeg jobber på ungdomskolen. Jeg kan gi mine elever fri opptil tre dager sammenhengende. Men det kommer ann på om ungen har mye fravær fra før av..... dersom du ikke sier i fra til læreren får ungen ugyldig fravær (skulk). På vår skole får ikke elever fri mer enn tre uker i løpet av et skoleår. Husk også at du som forelder plikter deg til å drive opplæring den dagen ungen er borte fra skolen slik at han/hun ikke går glipp av noe.

Du bør si i fra til skolen, og høre om hva de skal gjennomgå, og holde det til et minimum. Læreren vil normalt sett ikke si nei.

Skrevet

Jeg gjør det relativt ofte, da jeg har med barn på besøk til min mor. Jeg har en som sliter på skolen, og dermed benytter vi sjansen disse fridagene til å intensivt øve på lesing, lage en avis, lese en bok sammen, gjøre noe engelsk eller annet. Detter gir ham en ny vinkling på kjente problem og han kommer alltid styrket tilbake til skolen etter våre langhelger. Jeg er sikker på, om vi spurte lærer, at hun ville si at disse fridagene er svært viktige og positive for hans læring :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...