Gå til innhold

Kan ost fryses?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du kan fint fryse ost, men konsistensen blir litt rar etterpå så den er best å bruke til ost i mat og revet ost. Jeg føler den blir litt myk og går lett i oppløsning.

Jeg synes sånn sett også at osten fint kan brukes selv om det er noen uker etter "best før" datoen.

Jeg er sånn som gjerne kjøper masse masse ost når det er på tilbud. Før kjøpte jeg gjerne 10-12 stk, men det ble litt problem med lagringen så nå kjøper jeg "bare" 6-8 stk hehe :D

De er jo ofte på tilbud også :)

Det går veldig bra, men den blir litt anderledes i fargen. Så vi bruker den bare til gratinering.

Er du lur så rasper du osten før du fryser den. Kan legges i brødpose eller i boks. Når du skal bruke den dunker du posen eller boksen litt på kjøkkenbenken slik at osten løsner litt. Da er det bare å strø over med det du trenger og legge resten tilbake i frysen. Fryser du den hel så må du bruke hele.

Bare pass på å legg osten lett i posen/boksen, ikke press det sammen for å få plass. Da er det ikke så lett å få det frahverandre fryst.

Vi kjøper ofte ost når det er billig. Rasper og fryser ned. Da har vi ost, selv om vi ikke har fersk ost i kjøleskapet.

Jeg foretrekker å rive osten på kjøkkenmaskinen før frysing. Da kan den brukes på pizza, ovnsrester, ostesauser, omeletter osv direkte fra fryseren. Osten fryser ganske løst sammen, så det er lett å ta akkurat det du trenger og hive resten inn i fryseren igjen. Revet ost tiner på 15 min mens du lager resten av fredagstacoen.

Ellers så går det faktisk an å spise ost som har vært fryst på brødskiva også, men som det blir påpekt blir ikke konsistensen optimal.

Annonse

Ost er veldig lagringsdyktig, så lenge du ikke åpner pakningene vil osten bare bli bedre og bedre jo lenger du lagrer den. Mange kjøper f.eks edamer til jul og lagrer den til bruk neste jul, altså ett år etter at best før-datoen er gått ut. Best før stemmer absolutt ikke når det gjelder ost og (de fleste) viner...

Når vi kjøper ost, så kjøper vi en stor pakke norvegia, som vi deler i tre og fryser to deler. Det fungerer utmerket. De som er fryst blir litt tørrere i konsistensen (smuldrer litt mer når man skal skjære skiver), men det går helt greit, smaken synes jeg er lik. Men det er jo viktig da- at man sørger for at osten ikke blir liggende i tint is når den legges i kjøleskap for tining... da blir den bløt og får sånne hvite bløte merker... selv tar jeg den ut av plasten når den er nesten ferdig tint, og legger den på skål med plastfolie over, bruker ostehøvel på områder som har vært fuktige for å fjerne ytterste lag. Det gjør jeg forresten uansett med all ost, for synes det er så ekkelt med det hvite pulveret som brukes rundt sidene på osten før den pakkes i plast av produsenten, minner meg sånn om hvit mugg... Men jeg er jo kanskje litt vel nøye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...