Gå til innhold

nyfødt som er syk..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille gutt er under en mnd gammel og er blitt syk med feber og mye snørr. Hvordan var dette igjen...kan jeg gi han paracet? Han er slapp og sover mye og spiser lite,men får i han ca to måltider i løpe av 24 timer.

Har allerede snakket med legevakta men spørr her også for sikkerhets skyld da iaf legevakta her jeg bor har svart feil flere ganger på spm når det kommer til spebarn...

Ville dere forresten tatt han på legevakta?

Takk for alle svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff da :( mye feber? Jeg synes to måltider på 24t hørtes forferdelig lite ut.. lite veskeinntak... Jeg mener at har den lille feber og er utilpass kan man gi en stikkpille... :) det er jo ikke noe man gir de ofte...

Jeg ville dratt på legevakten, bedre og sjekke den lille en gang for mye enn for lite... :)

Skrevet

Hadde min baby blitt syk, ville jeg ha tatt henne med til barneklinikken på sykehuset her jeg bor. Det er akkurat som legevakten for barn, åpner kl 17 :) Har hørt litt tvilsomme ting om legevakten her også, men på barneklinikken tar de i hvert fall en grundig sjekk:)

God bedring til nurket ditt! :)

Skrevet

jeg hadde dratt til lege med en gang.. barn under 3 mnd skal undersøkes av lege dersom de får feber. evnt sykehus om legevakten gir deg vage svar.

Skrevet

Jeg har to barn fra før. Begge ungene har hatt hissige virus og bakterier den siste tiden (bla skarlagensfeber) og jeg kjenner at jeg er bekymret. Han er veldig slapp og klarer ikke vekke han. Han er i tillegg veldig tørr rundt munnen og har spyttbobler/sekg snerk rundt munnen. Detter har han ikke hatt tidligere..

Nei, lurer faktisk på om jeg skal ta han med på legevakta eller kvinneklinikken..Men kan man ta med barnet på kvinneklinikken på en søndag? Ringer dere i forveien? Vet jo at den er åpen hele tiden,men trodde at det bare var de første 14 dagene jeg kunne ringe...

Hilsen Hi

Skrevet

Rign først du :) Jeg synes det høres ut som han er dehydrert... Kom deg ivei med en gang :) Viktig og få rask hjelp :)

Håper vi kan få høre hvordan det går :)

Skrevet

Du må ringe nå. Og reise inn med en gang, han er sannsyneligvis ganske dehydrert mtp det du skriver.

Ikke vent

Skrevet

Takk for svar!

Skal skrive å fortelle hvordan det går når jeg vet noe mer :)

Skrevet

Ja, dra til barneklinikken med en gang!! Syns de to måltidene var alt for lite. Er bedre med mange sjekker for mye en en for lite. Masse god bedring til lille nurket :)

Skrevet

Enig med de andre. Legen bør absolutt ta en kikk på bebisen din. De blir utrolig fort dehydrert når de er så små.

Oppdater oss når du vet noe mer da.

Skrevet

Uff jeg får vondt I hjerte når jeg hører disse små er syke. Masse masse god bedring til din lille. Hold oss oppdatert plzz. Klem

Skrevet

Da er vi tilbake fra sykehuset.. Lillegutt hadde forhøyet crp, men ikke noe illevarslende, var visst virusinfeksjon. De fant ut at han hadde ørebetennelse.. Han var også lett dehydret, så han fikk tilførsel av væske. Og siden han responderte bra på paracet (da ville han ha mat igjen,heldigvis!) fikk vi dra hjem mot at vi hadde veldig lav terskel for å komme tilbake om han ble verre.

Han er enda veldig slapp,men har fått i han to små måltider og tar det som et positivt tegn på at han er på bedringens vei. Krysser fingrene for at han ikke blir verre til kvelden...

Godt at det ikke var verre!

Tusen takk for svar alle sammen :) Håper lillegutt blir frisk igjen snart!

Hilsen Hi

Skrevet

Flott og høre :) Masse god bedring :) :)

Skrevet

De fant forresten også ut at han hadde lavt stoffskifte og sa at vi måtte få dette sjekket i løpe av 2-3 uker. Noen som vet hva dette betyr eller vært borti dette før?

Legen jeg snakket med virket litt bekymret og sa at han ikke skjønte hva det betydde...

Hi

Skrevet

De fant forresten også ut at han hadde lavt stoffskifte og sa at vi måtte få dette sjekket i løpe av 2-3 uker. Noen som vet hva dette betyr eller vært borti dette før?

Legen jeg snakket med virket litt bekymret og sa at han ikke skjønte hva det betydde...

Hi

Jeg synes ikke du skal vente så mye som tre uker. Dette er barnelegemat asap. Alle nyfødte screenes for medfødt hypothyreose, så hvis han har den sykdommen burde dere ha fått svar nå. Men man kan få lavt stoffskifte i alle aldre, også som nyfødt.

Det er også mulig å få endring i thyreoideafunksjonsprøvene ved alvorlig somatisk sykdom, så det er mulig at han pga sin sykdom nå, har fått en forbigående svikt, men den bør følges opp så fort som mulig.

Skrevet

Håper virkelig det er forbigående,men skal ringe fastlegen min i morgen å høre hva hun mener.

Takk for svar zellica :)

Hilsen Hi

Skrevet

Håper virkelig det er forbigående,men skal ringe fastlegen min i morgen å høre hva hun mener.

Takk for svar zellica :)

Hilsen Hi

Kjempebra, men husk at fastlegen har lite peiling på stoffskifte, og de fleste har aldri møtt et spedbarn med sykdommen, så ikke la deg avfeie med at det er greit å vente og se. Be om henvisning til barnelege, slik at dere kan få en grundig undersøkelse.

Skrevet

Godt dere fikk sjekket det opp da. Ikke ha høy terskel for å gi paracet om det hjelper han til å spise. Jeg hadde glatt gitt det noen ganger i døgnet for å sikre væskeinntaket.

Da min eldste var nyfødt ringte plutselig barnelegen en kveld, og sa at blodprøven for lavt stoffskifte (den de tar i hælen) var positiv, men at jeg ikke skulle bekymre meg fordi det hendte innimellom at den viste positiv, men at de ikke har sykdommen. Tok nye blodprøver, og de var negative. Så det trenger ikke være noe. Men, jeg ville nok forhørt meg ganske snarlig.

Skrevet

Vil forresten også si at følg med på feberen så den gir seg snart. Da jenta mi var 7 mnd hadde hun feber i 10 dager med crp som tilsvarer kun virus. Men, det var en ørebetennelse som hun måtte ha penicillin for alikevel. Legen sa det hendte crp ikke nødvendigvis var høy ved ørebetennelse som krever penicillin.

Skrevet

Vil forresten også si at følg med på feberen så den gir seg snart. Da jenta mi var 7 mnd hadde hun feber i 10 dager med crp som tilsvarer kun virus. Men, det var en ørebetennelse som hun måtte ha penicillin for alikevel. Legen sa det hendte crp ikke nødvendigvis var høy ved ørebetennelse som krever penicillin.

Skrevet

Tusen takk for mange tilbakemeldinger med fine tips til både det med ørebetennelse og stoffskifte :)

Kommer til å ringe til fastlegen å få avtalt time så snart som mulig da jeg også tror det er viktig å få det bekreftet eller avkreftet så fort som mulig om han har lavt stoffskifte.

Nå har feberen begynt å stige igjen og jeg kommer nok til å gi han en paracet til slik at jeg får i han mer væske. Selv om jeg har fått i han litt mat etter han fikk en paracet har han ikke vært "våken" eller hatt et våken øyeblikk på over et døgn..

Selv om jeg vet at han ikke er alarmerende syk blir jeg jo bekymra siden han er så liten...

Skal komme meg til seng og håper han er friskere i morgen! :)

Hilsen Hi

Skrevet

Så bra at du dro til lege, jg krysser fingrene til enda mer god bedring. Hadde ventet på å høre fra dev vetu :) hold oss oppdatert. Klem

Skrevet

Snuppa mi på fire uker var nettopp på sykehuset pga tett i nesen og en hoste, hun hadde ikke feber. Og fikk beskjed der ute at så små heller ikke skulle ha feber, da skulle en komme seg til legen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...