Anonym bruker Skrevet 25. februar 2012 #1 Skrevet 25. februar 2012 Har ei dame på jobben som går å snakker nedlatende om meg... Jeg tar meg ikke nær av det fordi jeg vet hvordan hun er, men er litt redd for at hun skal si noe som evt bli å gå utover meg og min stilling? Hvordan skal man få tatt om dette uten at det blir en barnehage ut av det? Eksemplene kan være at hun tror ikke jeg har gjort jobben min osv. Men når hun trenger både hjelp og må forhøre seg med meg om noe så er hun enten smøreblid og forferdelig falsk eller så er hun grinete og sur. Jeg forholder meg minst mulig til henne og svarer kort og konsist til henne. Men hørte her forleden at hun sa til en av sjefene at hun mente jeg ikke gjorde jobben min. Hun er en veldig bastant, krevende, vanskelig person. Som jeg har fått inntrykk av at hele firmaet angrer seg på at de ga fast til. Men hvordan forholder man seg til slike... ? Vil jo ikke at hun skal gå å sutre til seg medlidenhet eller hva hun enn gjør. Vet at de fleste der ikke er overbegeistret og jeg av flere tilfeller som omtrent forpester henne pga hennes væremåte. Men jeg klarer å forholde meg til henne og hva hun evt sier. Men er redd for om evt sjefer og ledere skal bli påvirket av det hun måtte si. Vi jobbet sammen i starten, men det funket ikke så jeg valgte å gå over til en annen stilling. Hun snakket "stykt" om meg til lederen vår da også. Så jeg valgte å gå i en ny stilling i samme firma etter samtale med vår leder. Forslag til hvordan man skal håndtere slikt? Ta det opp med ledere? Virker jo som en sutre unge da eller? å ta det opp med henne blir det jo bare rabalder, hun er jo som ett lemen og sprekker vel i sinne. Vil ikke at min fremtid i firmaet skal bli liten pga henne. Jeg er i utgangspunktet ikke så flink til å konfrontere noen, så enkleste er bare å overhøre og le av det hun har å komme med. tips?
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 25. februar 2012 #2 Skrevet 25. februar 2012 Du skal være føre var, og snakke med minst to av lederne dine. Fortell din side av saken, vær saklig og si at du ønsker å informere om dette for å unngå «kollisjoner» senere.
Flate pupper Skrevet 25. februar 2012 #3 Skrevet 25. februar 2012 Synes også du skal ta dette opp med dine overordnede og legge fram ditt saklige syn på situasjonen slik at de er oppmerksomme på hva som skjer. Ut i fra innlegget ditt virker det jo som om de er det allerede, men det er som sagt bedre å være forberedt. Når det er sagt: I dine sko hadde jeg satt henne skikkelig på plass, kanskje fått med et par til som er klar over situasjonen. Så lenge ingen tar til motmæle så vil hun i alle fall fortsette. Det gjelder jo meg personlig, men så har jeg ganske kort lunte overfor slike ting også... Hvilken forbanna rett har hun til å forsure arbeidsplassen på den måten?? Er hun feilfri, da? Usj, kjenner jeg blir irritert. Tar av meg hatten for deg hvis du kan leve med dette.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2012 #4 Skrevet 25. februar 2012 Du skal være føre var, og snakke med minst to av lederne dine. Fortell din side av saken, vær saklig og si at du ønsker å informere om dette for å unngå «kollisjoner» senere. Tusen takk for svar:) Ja, jeg får kanskje ta det opp. Føler på en måte jeg virker så puslete også hvis jeg skal gjøre det. Men som du sier "føre var". Jeg har en fast stilling, så sånn sett er det ikke hennes meninger som er avgjørende om jeg får videre jobb eller ikke. Men som du sier "føre var" prinsippet. Får pønske ut en saklig men ikke patetisk måte å formidle dette.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2012 #5 Skrevet 25. februar 2012 Synes også du skal ta dette opp med dine overordnede og legge fram ditt saklige syn på situasjonen slik at de er oppmerksomme på hva som skjer. Ut i fra innlegget ditt virker det jo som om de er det allerede, men det er som sagt bedre å være forberedt. Når det er sagt: I dine sko hadde jeg satt henne skikkelig på plass, kanskje fått med et par til som er klar over situasjonen. Så lenge ingen tar til motmæle så vil hun i alle fall fortsette. Det gjelder jo meg personlig, men så har jeg ganske kort lunte overfor slike ting også... Hvilken forbanna rett har hun til å forsure arbeidsplassen på den måten?? Er hun feilfri, da? Usj, kjenner jeg blir irritert. Tar av meg hatten for deg hvis du kan leve med dette. Det er så sant så sant!!!! skulle ønske jeg klarte å bare sette foten ned, men jeg har ett sikt snill-jente syndrom. Det er som sagt mange som ikke klarer å forholde seg til henne pga væremåte. Har flere på jobb som sender i vei andre ( spesielt da menn) for å spørre om ulike ting. Kun pga måten hun er på så det er nok allmenn kjent på jobb. Vet om en til som skiftet til annen stilling på jobb pga henne. Hun var dog tøff nok til å svare henne tilbake. Og en annen av hennes nære arbeidere ønsker seg nå bort... Det er trist egentlig da, for vi på prosjektet får ingen kontinuitet i faget pga utskiftninger. Men har forstått det slik hun nekter å frasi seg den "leder" stillingen hun har på sin plass. Men dog så sier hun at hun ikke har faglig bakgrunn for dette osv. Men som du sier! Skulle virkelig ønske jeg klarte å sette henne på plass!! Hun har en slik enorm negativ energi som er slitsom å være rundt.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 25. februar 2012 #6 Skrevet 25. februar 2012 Problemet er at sånne mennesker må man ofte ta på en annen måte en direkte konfrontasjon, da de ofte lager så mye kvalm i ettertid at det ofte viser seg ikke å være verdt det. Det ser du jo eksempler på i teksten din.
Gjest Antarctica Skrevet 25. februar 2012 #7 Skrevet 25. februar 2012 Jeg syns du kan innrømme overfor den aktuelle sjefen der hun baksnakka deg at du kom til å høre hva hun sa, og at du reagerte sterkt på det. At du syns det er vanskelig at dette skal være "greit" og lov i firmaet, for det er faktisk en form for mobbing når man driver og mistenkeliggjør kolleger.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2012 #8 Skrevet 25. februar 2012 Jeg syns du kan innrømme overfor den aktuelle sjefen der hun baksnakka deg at du kom til å høre hva hun sa, og at du reagerte sterkt på det. At du syns det er vanskelig at dette skal være "greit" og lov i firmaet, for det er faktisk en form for mobbing når man driver og mistenkeliggjør kolleger. Hei, takk! Det var en lur måte å fremlegge dette på ja:) Takk! Tror jeg kan prøve ut denne og se hvor samtalen fører oss etter jeg "brøyt isen" om man kan si det slik. Og ja som du over her sa..... tror hun kan lage enormt mye utav en ting. Hun er veldig vanskelig å forholde seg til utenom profesjonelt. hun virker som er person som evt tar konstruktiv kritikk personlig. På sin gruppe så bestemmer hun når de rundt skal få lov til å ta 5 min bare for prate og ha det hyggelig:) Det er egentlig helt rart å se på hvordan hun føler hun må hevde seg. Tror egentlig ikke hun har det så bra, men etter å blitt behandlet så nedvergende så klarer jeg ikke å synes synd på henne eller få ett ønske om å hjelpe. Hun kan tappe enhver for all energi bare hun kommer på jobb. Det er ikek hei det første hun sier, men .... " i dag er jeg drit sur".... " i dag vil jeg ikke jobbe" .... "bare så du vet det så skal jeg gå hjem tidligere i dag fordi jeg ikke gidder å være her en hel dag" .... " I dag er jeg dårlig" Om alt skulel vært sant så skulle hun nå vært dø av all sykdom. Huff, håper jo hun kan bli glad i seg selv og livet snart. Men hun kan ikke få muligheten til å dra meg ned i elendigheten også. Så jeg avviste henne litt i forhold til at jeg uttrykk for at jeg ikke ønsket å høre på hvor elendig alt er! For alle har sine problemer å takle.
Gjest Antarctica Skrevet 25. februar 2012 #9 Skrevet 25. februar 2012 Herregud, og HUN har den frekkhetens nådegave å si at DU ikke gjør jobben din? Når hun starter dagen med "i dag vil jeg ikke jobbe"? Hvor sjukt er det, da.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2012 #10 Skrevet 25. februar 2012 Herregud, og HUN har den frekkhetens nådegave å si at DU ikke gjør jobben din? Når hun starter dagen med "i dag vil jeg ikke jobbe"? Hvor sjukt er det, da. Haha, ja ikke sant:) Det er egentlig ganske så deprimerende i lengden å høre på mennesker som konstant er negativ. De tapper så enormt utav deg. Men som du sier så er det første jeg også tenker nå som jeg sitter litt på avsand og hører dette........ er det mulig !!!! Mine ledere må gjerne sjekke om jeg gjør mitt, har ingenting og skjule jeg Men redd for om de skulle ta hennes meninger for god fisk. Men jeg har en god kommunikasjon med min ledere, så frykter ikke dette. Men liker jo ikke at noen snakker usant dritt om meg uansett! Lavmål.... En ting er om hun ikke liker meg, det er helt ok. For er ikke så begeistret for henne heller. Men ikke driv å starte en uberettiget agenda mot meg. Takk for tips og input!
Gjest Antarctica Skrevet 25. februar 2012 #11 Skrevet 25. februar 2012 En ting du kan huske på om dem som baksnakker og er negative omkring andre: Man kan ikke kaste dritt uten å få noe på seg sjøl også. Kort fortalt så sitter lytteren ofte igjen med en negativ oppfatning av den som slang dritten, ikke nødvendigvis bare av den det ble snakka om...
Gjest Husfrua Skrevet 26. februar 2012 #12 Skrevet 26. februar 2012 æsj...høres ut som ei jeg jobbet med før. Nå er ikke jeg redd for å si i fra til noen da,så meg skulle hun virkelig ta...en dag ga jeg a inn skikkelig og da begynte a å grine! Også skulle hun sladre til sjefen fordi det gikk jo ikke ann å jobbe sammen med meg. Bare synd jeg og tre andre hadde vært på møte med sjefen tidligere på dagen nettopp for å snakke om henne. Hun sluttet like etterpå. Så snakk med flere du vet at har problemer med henne. Man står sterkere sammen også slipper du at sjefen tror det kun er en krangel dere i mellom:-)
Cimorene Skrevet 26. februar 2012 #13 Skrevet 26. februar 2012 Blæ, har også jobbet med ei slik surtæve tidligere. Endte med at sjefen sa at enten fikk hun ta seg sammen og gjøre jobben sin og slutte å surgjøre arbeidsmiljøet eller så fikk hun finne seg en ny jobb. Så hun sluttet, svært fornærmet over at ingen forsto henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå