Anonym bruker Skrevet 25. februar 2012 #1 Skrevet 25. februar 2012 Svigermor kom på besøk 2 uker etter fødsel og pga lang avstand blir hun visst å overnatte hos oss en stund fremover - kanskje noen uker. Jeg synes ikke det er helt greit å ha gjester (selv eller særlig svigermødre) i huset så tidlig, men familien til mannen min synes alle det er greit og jeg blir usikker på hvor avvisende jeg kan være til å utvide besøket utover noen dager. Jeg sliter fortsatt noe med amming og sover veldig lite. Hvor mye besøk synes dere er ok i barseltiden? De fleste får vel en del timesbesøk av diverse slektninger, venner, kollegaer etc. - men overnattingsgjester er etter min oppfatning noe annet.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2012 #2 Skrevet 25. februar 2012 Jeg hadde overnattingsbesøk tre dager etter at jeg kom hjem fra klinikken etter keisersnitt jeg. Meg plager det overhodet ikke, jeg lar folk føle seg som hjemme og varter ikke opp noen. I barseltiden var det jeg som ble vartet opp, gjester handlet og laget middag, stelte barn, støvsugde og vasket badet. Jeg satt på stas i sofaen med babyen min eller trakk meg tilbake på soverommet for å hvile litt. I både min og mannens familie har vi et veldig avslappet forhold til dette alle sammen, og det er ikke noe problem å hverken ha eller være på besøk. Hvordan du føler det er det jo ingen andre enn du som kan kjenne på og uttale deg om, men jeg skjønner jo godt at svigermor vil komme og bli kjent med barnebarnet sitt.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2012 #3 Skrevet 25. februar 2012 Veldig koselig med besøk og veldig godt når besøket dro hjem etter noen timer Overnatting i et par uker hadde vært UAKTUELT, både av min egen mamma, svigermor, søster eller andre som måtte finne på en slik idiotisk idè! Som sagt: Koselig med besøk, men det var veldig godt å ha det roligt, ha det stille, slappe av, finne rytmen osv. uten tilskuere. Overnattingsbesøk i flere dager eller mange uker hadde ikke kommet på tale.
Saks Skrevet 25. februar 2012 #4 Skrevet 25. februar 2012 Uff, hortest ikke bra ut! Fortell det til mannen din hvordan du føler det. Kan jo heller foreslå et lengre besøk om en stund? Men kommer også litt an på hvordan svigermor er da...... min verken tok av seg skoene inne eller tok ut av oppvask maskinen, men jeg slapp unna med tre dager da.....
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2012 #5 Skrevet 25. februar 2012 2 uker etter fødselen ville jeg *kanskje* akseptert et "helgebesøk" av nær slekt på begge sider, dvs max 3 overnattinger, og kun dersom mannen min var inneforstått med og aksepterte at det var han som måtte sette grensene på vegne av meg. Dvs jeg ville ikke orket krangle/diskutere med gjesten (uansett om det var svigermor eller min egen mor), men ville sagt fra til han dersom det var noe jeg var misfornøyd med eller ville ha annerledes - enten det var husarbeid, oppdragelse, uteliv, inneliv eller whatnot. Jeg ville også sørget for alternativ overnatting i tilfelle det skar seg, feks hos familie, venner eller på hotell (iallfall om besøket må ta fly, det er mer pes å booke om flybilletter enn å kjøre hjem i bil). "Kanskje noen uker" hadde vært HELT utelukket, uansett hvor god husmorvikar besøket hadde vært. For mange er det å ha besøk i seg selv veldig stressende, og det blir ikke mindre stressende av at det er kort tid etter fødsel.
Bondejenta Skrevet 27. februar 2012 #6 Skrevet 27. februar 2012 Hadde kasta henne på dør! Så frekt!!!
Ezmeralda Skrevet 28. februar 2012 #7 Skrevet 28. februar 2012 Bruk svigers og la dem servere deg og varte deg opp! Ikke la dem bli en byrde, men la dem hjelpe dere og avlaste. Kansje de har noen gode tips også? Hvis du vil amme i fred, så lukk deg inne på soverommet. :-) Lykke til!
kristin1982 Skrevet 3. mars 2012 #8 Skrevet 3. mars 2012 3 netter hadde vært greit, men kun hvis de har normal folkeskikk og tar av seg skoene (hallo!!!??), og hjelper til med enkle ting slik at de ikke blir så veldig byrde og ha på besøk.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #9 Skrevet 9. mars 2012 Noen uker??? Seriøst?? Nei, det hadde IKKE vært ok. Men kanskje et-par dager. Første gang fikk vi besøk en halv time etter vi kom hjem fra sykehuset. Var nær slekt, men det taklet jeg bare ikke. Begynte å gråte da jeg så de kom. Det var uanmeldt. Jeg hadde hatt en veldig tøff fødsel og var ikke i form, så orka ikke besøk. Heldigvis tok mannen min babyen, så besøket fikk hilse på han, mens jeg prøvde å sove litt i senga. Men neste gang låste vi døra..hehe..
Solsikke91 Skrevet 26. mars 2012 #10 Skrevet 26. mars 2012 Jeg var kjempe sliten de første ukene pga. kolikk og ønsket så å si ikke besøk. Min samboer ville vi skulle reise ut og vise frem nurket samme dagen vi kom hjem fra sykehuset. Det kom ikke på tale for å si det sånn
Brillefint - Jadda! Skrevet 28. mars 2012 #11 Skrevet 28. mars 2012 Mine svigers + onkel + HUND (!?) kom ei helg to uker etter fødsel. Jeg grua meg veldig, og det særlig på grunn av hunden. Vi er allerede 4 stykk på 70 kvadrat. Trangt nok altså. Men det gikk over all forventning, og vi hadde det koselig. MEN det endte også med at brystbetennelsen kom tilbake. For det blir litt ekstra styr med besøk, og kludder i rutiner og vaner. Ikke så lett å sitte med puppen hengende ute 24/7 når svigerfar og onkel også er der.
Brillefint - Jadda! Skrevet 28. mars 2012 #12 Skrevet 28. mars 2012 Mine svigers + onkel + HUND (!?) kom ei helg to uker etter fødsel. Jeg grua meg veldig, og det særlig på grunn av hunden. Vi er allerede 4 stykk på 70 kvadrat. Trangt nok altså. Men det gikk over all forventning, og vi hadde det koselig. MEN det endte også med at brystbetennelsen kom tilbake. For det blir litt ekstra styr med besøk, og kludder i rutiner og vaner. Ikke så lett å sitte med puppen hengende ute 24/7 når svigerfar og onkel også er der. Noen uker hadde IKKE vært greit for meg.
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 29. mars 2012 #13 Skrevet 29. mars 2012 Samme her, noen ukers besøk hadde jeg ikke taklet. Svigers, svigerinna og barna dem besøkte oss på sykehuset. Det var ork för meg da jeg blødde mye og gruet meg til eventuelt å måtte amme mens de var der (nede på sykehuscafeen). Så kom foreldrene mine langveisfra bare 2 dager etter vi kom fra sykehuset. Det var greit fordi de hjalp til med gutten og bar ham rundt. Jeg fikk dusjet osv. Men dagen etter da mor satte igang med bakeprosjekter, middag og syltetøykoking mens pappa ville på internet og spurte masse om det mens jeg satt og grein av ammesmerter uten at noen la merke til det. Ja da ble det litt mye rett og slett. Etter de første 2 ukene, ja da ble jeg sittendes å føle meg veldig alene. Lenge. Det kunne godt ha kommet litt flere på besøk da!
Anonym bruker Skrevet 4. april 2012 #14 Skrevet 4. april 2012 Jeg gidder ikke overnattingsbesøk i det hele tatt. Uansett hvor mye de sier at du skal slappe av og de skal ordne alt så blir man automatisk stressa av besøk og føler man må varte dem opp. Dessuten skal vi bli kjent med baby og dens rutiner. Vi skal tilpasse oss en ny tilværelse. å komme å forvente at det skal være greit å ligge over kort tid etter fødsel er uomtenksomt.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2012 #15 Skrevet 4. april 2012 Svigermor kom på besøk 2 uker etter fødsel og pga lang avstand blir hun visst å overnatte hos oss en stund fremover - kanskje noen uker. Jeg synes ikke det er helt greit å ha gjester (selv eller særlig svigermødre) i huset så tidlig, men familien til mannen min synes alle det er greit og jeg blir usikker på hvor avvisende jeg kan være til å utvide besøket utover noen dager. Jeg sliter fortsatt noe med amming og sover veldig lite. Hvor mye besøk synes dere er ok i barseltiden? De fleste får vel en del timesbesøk av diverse slektninger, venner, kollegaer etc. - men overnattingsgjester er etter min oppfatning noe annet. Hverken min mor, svigermor, søster eller om så min beste venninne hadde fått blitt mer en max 2-3 dager sånn rett etter fødsel. Selv om de alle er typen som hjelper til og ikke minst rydder etter seg selv på besøk og ikke ville forventet å bli vartet opp. At resten av hans familie syntes det er greit syntes jeg ikke du skal bry deg om hvis du føler at det blir for mye. Det er deg og ikke minst barnet som skal tas hensyn til. Jeg mener at om ikke begge i husholdningen er enige om lange besøk så får man kutte ned til et kortere et. Dette enten man nettopp har født eller ellers også. Det er tross alt begges hjem. Så om du har lyst på besøk av din mamma i 2 uker og han ikke ønsker å ha henne i huset så lenge så korter man det til et par dager slik at du får ha besøk men han slipper å slite med å ha personen i huset i for lang tid. og i denne situasjonen omvendt. Om han vil ha henne der lenge men du føler at du ikke orker har du rett til å si at et par dager holder. Det er ditt hjem og du skal få ro og være komfortabel der like mye som han skal. Du får si at du syntes det er koselig med litt besøk men du ser ikke at du orker å ha besøk mer en noen få dager. og at dette ikke er fordi det er moren hans men det gjelder absolutt alle også din familie. Slik at han ikke føler på at du utestenger hans familie
Madolyn Skrevet 17. mai 2012 #16 Skrevet 17. mai 2012 Det kommer helt an på besøket, det. Min mamma ville jeg gjerne hatt på besøk en hel uke etter fødsel, da hun er et arbeidsjern som ikke klarer å sitte stille. Hun foretrekker å skure gulvet fremfor å sitte i sofaen, pluss at hun elsker barnebarna sine over alt på jord og vil gjerne ta både bleieskift og matinger. Svigermor er utrolig snill og god, men svært makelig anlagt. Hun setter seg til rette i sofaen med fjernkontrollen når hun kommer på besøk. Hun er svært rotete, og huset ser alltid bomba ut når hun er her, fordi hun setter mat, klær, bøker, etc etc absolutt overalt. Ikke er hun særlig fortrolig med babyer heller. Så henne holder det å ha på besøk i et par dager hehe! Du er nødt til å kunne snakke med mannen din om dette her. Han vet nok ikke hvor sliten du blir av den lille. Jeg måtte sitte i sofaen og hylgråte for at mannen min i det hele tatt skulle forstå en brøkdel av hvor sliten jeg var, og jeg har flere venninner som dessverre har opplevd det samme.
ariel78 Skrevet 3. juni 2012 #17 Skrevet 3. juni 2012 Langhelg syns jeg er ok, men det holder. Familien til mannen min kommer fra utlandet og har forståelse for at de gjerne vil komme og se. Med førstemann kom to svigerinner etter ca en uke. Jeg var veldig sliten, men gikk og la meg for å sove mens de og mannen styra med babyen, bada, gikk tur og ga flaske. De er også sånn som tar husarbeid og ordner opp så jeg syns d bare vardeilig. Skjønner det er pes hvis besøket forventer full oppvartning, da hadde jeg lagt ferdig pizza og forventa at mannen tok seg av de.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå