Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt 6 tidlige SA på under 1,5 år... Siste for 11 mnd siden. Har hele tiden vært under Gynekologisk Poliklinikk for undersøkelser òg utredning. Nå har jeg en venninne som har utdannet seg til jordmor og som fortalte meg at hun visste om par som hadde fått henvisning til Ivf-avdeling allerede etter 2 SA.

Nå er saken den at jeg oppdaget for noen uker siden at jeg var gravid på nytt...var da såvidt over 4 uker. Som avtalt tok jeg kontakt med Gynekologisk, skulle komme inn straks jeg hadde positiv test igjen. Fikk time på Gynekologisk Poliklinikk på 5+1.

Når jeg kom inn fikk jeg beskjed om at det var alt for tidlig til at de kunne hjelpe meg med noe! Hadde heldigvis forberedt meg på denne beskjeden på forhånd så jeg var i "kamp-modus"!;)

(Forhistorie: har tidligere spurt legene på sykehuset om mulighetene for å få progesteron-tillegg òg blodfortynnende men blitt blankt avvist, og akseptert dette. I mellomtiden har vi et vennepar som har forsøkt disse tingene og sitter hjemme med en lita tulle på 5 mnd nå. Hvorfor skulle ikke vi få dette tilbudet når de fikk det?!! 2 forskjellige sykehus...rett og slett!)

Så når jeg nå tok det opp med legen på Gynekologisk Poliklinikk ble jeg møtt med avvisning, igjen! Jeg argumenterte og forklarte legen hvorfor vi ville dette. Men legen fortsatte å argumentere mot og forklarte at det var om å gjøre å ta minst medisiner under graviditet. Det samtykket jeg i men jeg sa også at dette er jo medisiner som er utviklet for å avverge uforklarlig tidlig SA. Til slutt sa legen min at han kunne være enig i at blodfortynnende kunne gå...men at progesteron fantes det ingen forskningsresuktater som understøttet virkningen av det. Jeg må innrømme at jeg kjente at pågangsmotet mitt begynte å avta så jeg sa: -okei, jeg aksepterer det du sier og forholder meg til det. Legen sa vi skulle ta ultralyd om 3 uker for det var for tidlig nå. Jeg trodde slaget var tapt men plutselig sier legen at han bare skulle ta en tlf til Ivf for å diskutere saken og så han gjorde. Lyden på tlf var ganske høy så jeg hørte hele tiden hva legen i andre enden sa..

Min lege presenterte saken min, ang 6 tidlige SA, min alder og at jeg nå var gravid igjen og var 5+1. Legen i andre enden svarte(energisk!) i andre enden: Da setter du opp ny time om 3 uker for ultralyd. Også gir du henne resept på Fragmin sprøyter(blodfortynnende) òg Crinone(progesteron som settes vaginalt.)!!! Legen min ble stum noen sekunder også svarte han: ja...d har hun akkurat spurt etter... Så sier legen på Ivf: dette er helt vanlig medisinering ved flere tidligere uforklarlige SA`er.

Infertilitet: Manglende evne til å unnfange etter ett år med utbeskyttet samleie (seks måneder hvis kvinnen er over 35 år) eller manglende evne til å bære fram barnet til termin.

(Skulle ønske alle leger som jobber ved Gynekologisk var like flink som meg til å lese og oppdatere seg på slike ting!)

Så nå jenter(og kanskje noen gutter) er jeg 10+5 og er i fin form med mange helt normale graviditetssymptomer.

Har allerede vært på 1.UL, 7+1, hvor vi så og hørte et lite hjerte som banker friskt. 2.UL venter nå på 11+1.

Måtte lykken stå oss bi denne gang! :D

Lykke til alle dere hær inne:håper dere blir hørt! Men det er desverre slik at vi som roper høyest oftest blir hørt! :)

Fortsetter under...

Men det er som du sier - man skal ha minst mulig medisin. Det får jeg fra ass.befrutningslegen min også: Nei, det trenger du ikke! Og ikke les så mye på netttet om alt, sier han ;)

Vi får jo progesteron alle, men det der med blodfortynnende er en kamp å få! Jeg har vurdert å finne ut hva slags prøver man må gjennom for å finne ut om jeg kanskje virkelig trenger dem...

Tar du de sprøytene hver dag? Lenge skal du gå på dei?

Ja klart! Jeg har jo sluttet å ta alle allergimedisiner men dette blir noe annet. Har tross alt hatt 6 tidlige og uforklarlige SA. Er fullt utredet for habituell abort og de finner ingen feil på oss.

Det er derfor jeg nå hadde bestemt meg for at jeg SKULLE ha disse medisinene nå.

I mitt tilfelle var det progesteron jeg var nært ved å ikke få...fikk det av ren flaks KUN ren flaks at legen ringte Ivf!

Jeg har tatt alt av prøver i forbindelse med utredningen av Habituell abort men de finner ingenting galt.

Tok ingen prøver eller tester for å få blodfortynnende. Legen på Ivf sa bare han skulle gi meg det når hun ble presentert min pasient-historie og situasjon.

Jeg tar 1 sprøyte hver kveld. Veksler på å sette de i mage, lår og overarm. Blir noen blåmerker men det gjør meg ingenting. Har aldri satt sprøyter på meg selv før så jeg fikk venninna mi, som er sykepleier, til å sette første sprøyta og siden har jeg satt selv. Har satt siden 5+2.

Jeg vet ikke hvor lenge jeg skal sette Fragmin eller Crinone men skal på UL nå om 3 dager så da skal jeg spørre om disse tingene. Foreløpig har jeg jo kjøpt små pakker med medisiner pga angsten for SA fortsatt sitter dær. Men skal innrømme det ble bedre etter første UL òg at jeg var over 7+2 som er det lengste jeg har vært på vei tidligere.

Skjønner hvorfor du har fått ja.

Jeg holder på med ass.befruktning. Har helt tette eggledere og endometriose. Så ingen mulighet å bli gravid på egen hånd. Har mista en gang tidlig, hatt en kjemisk og har ikke så mange offentlige forsøk igjen.... Da så begynte jeg også å se rundt hva som kunne hjelpe meg, men der var ikke st.olavs så villige å hjelpe :P Dei mener at man skal ikke ta noe som jeg kanskje ikke trenger... så jeg kan jo ikke utskrive det selv :P

selvfølgelig er jo ikke sikkert at jeg mista på grunn av noe... av og til kan jo det vaere egg som ikke er gode nok for eksempel..

Men man begynner jo å lure på ting...

Ja men er ikke du under Ivf-avdelingen? Rart at det er så forskjellige beskjeder fra hver enkelt lege...det er det som er så forvirrende.

Det er en kamp, det er det ingen tvil om.

Har gått uten prevansjon i 3 år og "prøvd" i 2. Og som sagt hatt 6 SA på den tiden. Nå gravid for 7.gang og alt føles heeelt annerledes. Heldigvis! :)

Det er jo ikke godt å vite hva som slår feil ved vanlig eller assistert befruktning. Men man skulle tro man ville få hjelp uansett om de finner feil ved oss eller ikke. Jeg mener, når du allerede har hatt SA òg er igang med ass.befruktning så syns jeg det er rart at du ikke får de hjelpemidlene som er tilgjengelig.

Annonse

• 4 uker senere...

hei...jeg ringte klinikken og spurte om jeg kunne velge å ikke ha ferskforsøk og fikk svar at det var ikke mulig..alle måtte ha ferskforsøk først på grunn av risiko hvis befruktet egg ikke overlever frys,da er det dumt å stå over ferskforsøk..da fikk jeg det da..vi får venter spent å se resultat etter 14 dager..angrer litt for jeg ikke tok akupunture..har de det i porsgrunn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...