InsomNina Skrevet 25. februar 2012 #1 Skrevet 25. februar 2012 Dere som ammer barna etter fyllte 1 år. Hvor ofte ca? Jenta mi er 13 mnd, og jeg ammer både morgen og kveld og litt nå og da. Nå er hun jo så stor at om hun kryper opp i fanget mitt, så hender det hun drar i genseren og sier: pupp, pupp! hehe.. Jeg har ingen problemer med dette, og hun godtar et nei visst det ikke passer, men lurer på om det er på tide og begrense det til kun soverommet f.eks. Tenker og amme noen mnd til, men er redd hun kan bli vanskelig å avvenne?! Er mitt første barn, så har jo ikke peil på hvordan man avslutter om barnet ikke vil selv.. hmm
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2012 #2 Skrevet 25. februar 2012 Det der finnes det vle ingen fasit på. Gro Nylander foreslår i bøkene sine å surre de litt inn, så de ikke vises så godt mer. Ta plasterlapper over brystvortene dersom det skal bades/ dusjes sammen.. Har sett forslag å smøre dem inn med noe som smaker vondt eks sennep etc. Lillemor her vente seg av selv da hun var 14 mnd. Var da jeg tok ut spiralen, så smakte vel ikke vanlig mer. Like greit
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 25. februar 2012 #3 Skrevet 25. februar 2012 Hehe, min er drøyt 12 mnd og går i bhg. Vi ammer i 5-6-tiden, og så 2-3 ganger på em- kveld. Hade planer om å trappe ned nå, men så ble lillemann syk og nektet å spise på en uke, så det ble snudd helt på hodet!
Jenny251210 Skrevet 25. februar 2012 #4 Skrevet 25. februar 2012 (endret) Ammer 14 mnd gammel jente her...kommer til å amme så lenge hun vil Ammer endel, også på natta. Endret 25. februar 2012 av Jenny251210
Rose04 Skrevet 25. februar 2012 #5 Skrevet 25. februar 2012 Jeg ammet morgen, kveld og en gang midt på dagen til mini var ca 13 mnd. Nå er han 14 mnd, og ammer nå morgen og noen ganger på kvelden. Synes det er veldig koselig å amme, men er redd andre folk synes det er teit/ekkelt når han er så stor, så ammer ikke når andre enn mannen min er tilstede. :-) Tror ikke det vil bli vanskelig å avvenne, for noen kvelder bare sovner han på fanget uten å amme. Er vel mer jeg som legger han til for å time sovetiden enn han som er avhengig. Men det er jo så forskjellig fra barn til barn.
Lille- MO Skrevet 26. februar 2012 #6 Skrevet 26. februar 2012 Nå har ikke min bikka året riktig ennå, men er 11 mnd og ammer 3 ganger i løpet av dag/kveld også får han pupp når han skal sove til natta + litt i løpet av natta her har jeg begynt å bytte ut første ammingen på natta med vann på tåteflaske. vet ikke om det er å skape ny avhengighet, men prøver å ser hvordan det går.
Tingenes Herre Skrevet 26. februar 2012 #7 Skrevet 26. februar 2012 Jenta mi er 17 mnd, og vi ammer fortsatt morgen og kveld. Har gått og ventet litt på at hun skal slutte uoppfordret, men hun liker det aaalt for godt. Nå skal vi snart kutte helt siden jeg skal ut og reise snart. Gruer meg litt, men regner med at det går greit. Gjorde jo det da vi sluttet med natt-amming.
imorgon.. Skrevet 26. februar 2012 #8 Skrevet 26. februar 2012 Trenger ikke å bli vanskelig å avvenne selv om du fortsetter å amme lenger:) Jeg har nettopp sluttet å amme jenta mi på 17 mnd uten problem. Om ho spør etter pupp så forklarer jeg at det er til babyen i magen og da er det greit. Trappet veldi ned siste tiden og hun kunne fint gå en dag eller to uten pupp, har derfor ikke hatt en eneste melkesprengt pupp etter ammeslutt. Kos deg med ammingen:)
lillenims Skrevet 29. februar 2012 #9 Skrevet 29. februar 2012 Dess eldre barna er, dess lettere er det jo å forklare dem ting. Som regel går det helt greit å ikke amme dersom mor er ute en kveld eller flere, så i "verste" fall får man holde seg unna leggingen en stund om man vil avvenne og ungen ikke vil. Men som regel går det visst bra - har jo ikke så mye erfaring med det jeg heller (Ammer Ungen på 22 mnd og er gravid med termin i juni - hun snakker om at hun og babyen skal ha en pupp hver ) I forbindelse med trassalder så kan det være lurt å huske at puppen da vil bli brukt som enhver annen mat/snop de legger seg ned og hyler for eller tigger om. Når man kommer dit kan det være lurt å innføre fast(e) ammeplasser, feks på soverommet og i et hjørne av sofaen i stua. I tillegg bør man forklare at dersom ungen vil ha pupp så må hun også drikke melka - ikke bare sutte i et halvt sekund. (Vi hadde nettopp en "alvorsprat" om dette, og etter det har hun faktisk diet skikkeleg hver gang hun vil ga pupp.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå