Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

VELDIG fornøyd! Du finner mye negativt på nettet om Haukeland, men se vekk fra dette :-) Skaper unødvendig angst. Er ikke barselhotell lengre så liten sjans for at barnefar får sove der med deg, men han får lov så sant det er plass. Jeg fødte i november, måtte dele rom første natten og samboer sov der begge nettene etterpå. Kjempe lei meg for at jeg har flyttet fra Bergen og må føde i Kristiansund denne gangen. Var virkelig ett flott opphold, og en flott fødsel. Du kan ligge opp til 5 dager om det ikke er komplikasjons fødsel fikk jeg beskjed om når vi lå. Men dette kan du jo forhøre deg med jordmor.

Fødte på føden (vanlig avd) forresten. Du kan også føde på storken hvis du vil føde uten noen form for smertelindrene ( foruten naturlig lindring som f eks badekar).

Er ny i Bergen, sist fødte jeg på Ullevål. Hvordan er det å føde på Haukeland (vanlig avdeling)? Har de noe barselhotell der slik at far kan være sammen med mor og barn? Hvor lenge får man ligge?

Jeg hadde og en fin opplevelse. Lå på barselgruppe to, og lå alene på et tomannsrom, og reiste tredje dagen. Tror fødselen har mye å si om oppholdet. Har du gjerne en bra fødsel, så har du gjerne godt humør og inntrykk videre.

Veldig mye rosenrødt her, men jeg har kjent mange som har født der, som IKKE er fornøyde. Faren blir jagd ut omtrent rett etter ungen er kommet ut, og som oftest blir du jagd ut selv også etter max ett døgn etter å ha delt rom med 3 andre. Så du skal ta alle de forskjellige opplevelsene med i betraktningen, for de fleste føler deg som på et samlebånd der, selv om det tydeligvis er et par her som har fått prinsessebehandling i forhold til flertallet ;-)

Vil anbefale deg å se på alternativer.

Eg fødte på Storken.. veldig fin opplevelse!! ble tilbudt et familie rom, men da fikk eg kun lov å sove en natt, men til gode fikk eg at faren fikk være der hele dagen og natten..

Når dagen etter kom, så spurte de meg om eg var klar til å reise hjem.. vist ikke kunne eg flytte inn på et tomannsrom..

Så de kaster ikke folk ut om du ikke føler deg klar..

Da eg fødte så var det supertravelt!! stakkars jordmødre løp omtrent livet av seg. men de fleste eg traff på hadde humøret opp :) bortsett fra ei.. men sånne sure damer finner man overalt!

alt i alt, en fantastisk opplevelse..

ps. vist du velger å føde på storken, nekter de deg ikke smertelindring.. får du behov for de, så trille de deg ned på føden :):)

Annonse

Vi har født to ganger på vanlig fødeavdeling på Haukeland, har faktisk bare gode opplevelser. Første gang fikk pappaen bo med oss på familierom, og gang nr to fikk vi bo på tomannsrom alle tre. De hjelper til så godt de kan. Vi har valgt å bare sove en natt, men dette er noe vi har ønsket selv. Hvis jeg skal si noe negativt, må det være at det er ymse personell på nattestid. Noen av de vi møtte på natta var ikke jordmødre, og vi følte ikke vi fikk den hjelpen og kompetansen vi ønsket. Lykke til.

Vi har hatt en super opplevelse der. Vi fødte på natten, og pappa'en ble ikke sendt hjem. Vi var på storken da. Selvfølgelig veldig travle jordmødre, men klart d når alle fødestuene var i bruk den natten:) men vi fikk iallefall den hjelpen vi trengte, så håper jeg får komme på storken denne gangen også! :)

Vi hadde det også supert! Kjempehyggelige jordmødre, jeg kjente min fra før i tilegg,siden jeg hadde vert på kontroll der. Det føltes trygt og godt å være der siden de har allt mulig beredskap klart om noe skulle gå galt.

Eneste er at er det stor pågang, ja da må du kansje ligge på gangen med skjerm rundt deg -blir som et lite rom rett før du blir sendt opp på barsel. Men pyttsann jeg synes ikke det gjorde noen ting. Damene på barsel er så som så hyggelige, men kommer jo veldig an på hvem du møter selfølgelig. Fødte på ettermiddag, og fikk familierom så pappaen kunne sove der alle dagene vi var der!-helt supert! :)

Jeg hadde først tenkt meg opp på voss med førstemann,siden jeg bare hadde hørt negative ting om kk, men ikke tale om at jeg vil på voss nå. Synes de er superflinke på haukeland:)

Nei.... Og det er en god grunn for meg å dra til Voss ihvertfall, hehe... Jeg vil IKKE ha epidural eller andre sterke smertestillende, og sist gang holdt bare vann som smertestillende til jeg hadde 7 cm åpning...

Er det nokon som veit kvifor ein ikkje får lystgass på haukeland? er det også andre ting ein ikkje får der? Eg las om ein bedøvelse som ein kan setja med sprøyta for å lindra smertene når babyen står i åpningen/ kjem ut. hugsar ikkje kva det heite, men har dei det?

KVa som gjer at du Fjelljenten og andre ikkje vil ha epidural? Eg har lese om epidural, både koss den vikrer, og evt. bivirkninger. Eg føle det e rumuleg for meg å sei før eg går i fødsel at eg ikkje vil trenga epidural. Det hende rjo dei anbefaler det også, har lest at det ikkje er bra for barnet om mor har for store smerter/ blir veldig stressa.

Syns dette er veldig vanskelig alt sammen.

Håoar ikkje det er "flink pike" syndromet som slår inn hos dei som ikkje vil ha, og håpar eg ikkje "får" det syndromet. Er plaga av det til vanleg.

Grunnen jeg har hørt er at de mener det lekker ut i rommet, og at jordmødrene blir påvirket...

Jeg har ikke lyst å bruke sterke smertestillende av personlige årsaker, jeg har bare lyst å klare det mest mulig selv, for det gir meg en bedre følelse etterpå. Det er jo alltid negative effekter for barnet, selv om de noen ganger er mindre når man veier opp positive effekter for mor.

Sist gang forberedte jeg meg veldig på dette, og klarte det NESTEN, hehe... Problemet da var at jeg ble sittende fast på 8 cm, den verste delen, og åpnet meg ikke mer, og selvfølgelig var det noe galt med lystgassmaskinen akkurat den dagen sånn at det som var min kriseplan da gikk i vasken. Da jeg allerede var totalt utslitt og oppgitt, og hadde prøvd akupunktur som bare gjorde det verre, var det toppen av kransekaken, og jeg endte med epidural (som forøvrig bare fikk virke i en halv time før pressriene begynte og smertene var tilbake) ;-) Så denne gangen skal jeg be dem teste maskinen før jeg setter meg i bilen + at jeg skal spise og drikke mer og holde meg mer i ro i EN stilling, i stedet for å prøve alt mulig,,, bruke masse vann/dusj den første delen...Det var mye av feilen sist gang, for jeg ble så oppkavet til sist, at jordmødrene sa det var bra jeg fikk en epidural sånn at musklene fikk slappet litt av.

Er det petidin du mener? Det er jeg enda mer skeptisk til faktisk, for det gir en ganske kraftig rus både for mor og barn etter det jeg har hørt, og ikke ser jeg helt behovet heller, ihvertfall for meg. Pressingen var det letteste med hele fødselen for meg, det var bare en lettelse, og man blir så bedøvet der nede når det står på, at man tenker ikke så mye på akkurat det...

Annonse

Hei !

Jeg fødte på Haukeland, for 4 år siden, så mye har sikkert forandret seg siden da.

Var veldig fornøyd med fødeavdeling, og hadde lang fødsel som endte i tangforløsning, fått med meg 5 vaktskifter siden jeg lå på føden siden fredag natt til søndag kveld, og følte meg virkelig godt i varetatt. Det har helt sikkert mye å si hvor travelt de har det akkurat denne dagen , men jeg var veldig fornøyd. Måtte ligge på overvåkning etter at ungen var ute, så det var pappaen som fikk den aller første og viktigste tiden med babyen, men han ble på ingen måte jaget ut, og alt vi spurte om har vi fått, så langt det var teknisk mulig så klart.

Jeg var derimot veldig misfornøyd med barselavdeling. Jeg fikk god kontakt tone med noen av de som jobbet der, men det var ganske få. Reagerte på arrogant tone, når jeg ringte på om natten og slett med amming, hørte da " lurte du på noe ?" , ble da så provosert at jeg hadde lyst å si at jeg ringte fordi jeg kjedet meg. Lite informasjon for en førstegangsfødende etter komplisert fødsel med stor blodtapp og flere andre ting. Vi var der i 4 dager, kun fordi datteren min skulle ta UL av høftene og vi fikk bli en dag til for å slippe å reise frem og tilbake dagen etter.

Men det var som sagt for over 4 år siden, så det kan godt være at det er noe helt annet nå. Men det var mine opplevelser. Veldig fornøyd med fødeavdeling, veldig misfornøyd med barsel.

De har ikke lystgass fordi luftesystemet (eller hva det kalles) ikke er noe bra, så lystgassen siver ut i rommet og påvirker både far og jordmor. Jordmødrene bør jo helst holde seg klar i toppen :)

Jeg var forsåvidt fornøyd med selve føde-delen, men som noen andre sier her så var heller ikke jeg fornøyd med barsel-delen! En ekkel tone på enkelte ja. Jeg har aldri vært inne på sykehus eller på fødestue, så vet ikke hvordan sånt skal fungere. Så jeg spurte om frokost, og fikk da slengt at det fikk jeg da hente meg selv!

Okei, det var jo greit nok i grunn, men det skulle jo være mulig å si det på en skikkelig måte... Slet med å gå også, pga vonde sting (ingen sa til meg at det ville hjelpe med paracet..og man tenker faktisk ikke alltid så langt i den situasjonen) og hadde andre plager etter tangforløsning, men måtte fint hente mat selv om jeg skulle ha!

Jaja, det er nok mye både og! Jeg synes i hvertfall de burde ta mer hensyn til hver og en sine behov. Noen er friske og raske etter fødsel, andre ikke!

Da kan det se ut som det ikke forandret seg så veldig mye på barsel der, dessverre.. trist det, synes jeg. Men de har hatt dårlig ryktet lenge.

Ikke alle der er /var like , så klart, men jeg hadde tydeligvis ganske uflaks med personalet hele veien egentlig. Man burde nesten komme med en leserbrev i BT eller noe liknende, eller kanskje sende en generell klage til ledelsen ved avdelingen, slik at de får seg en vekker ?

Kan ikke dere som skal nå føde der komme med tilbakemeldinger hvordan dere opplevde barselavdeling nå ? Som jeg skrev før, mine erfaringer er jo over 4 år gamle..

Derfor jeg reiser til voss, som førstegangsfødende så vil ha jeg best mulig opplevelse, og da virker det som voss er sikreste valget, stort pluss for lystgassen:) under kan du lese litt om voss og haukeland:)

http://www.klikk.no/forum/barnimagen/index.php/topic/143896910-haukeland-vs-voss-erfaringer-ønsker/page__fromsearch__1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...