Gå til innhold

Erfaringer med kakadue?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har lenge hatt lyst på en kakadue. Hørt at de skal være lette å tamme og sosiale. Har ikke erfaring fra de. Bare undulater.

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm, de går vel for å være det du sier. Men de er nok veldig mye mer krevende enn undulater vil jeg tro. Dvs dess mer sosiale de er, dess mer vil de jo også kreve. Så er det jo det om dere føler dere har tid til det? Har dere barn? Det er en stor fugl med nebb og klør... Alder på fuglen når dere kjøper den spiller jo inn, en ung kan dere lettere forme selv, men den må jo i større grad temmes og (hørtes litt rart ut, men i mangel av bedre ord :D), en som er noen år vil jo ha sin egen historie/erfaringer. Vet ikke helt hvordan det er med kakaduen om de knytter seg lettere til en person/og eller bestemt kjønn? Evt om sjalusi kan bli et problem?

Men, artige fugler er de jo! Veldig gøy med fugler synes jeg, har tenkt i de baner selv (hatt ulike fugler selv, men mindre enn kakadue) - å skaffe meg en større fugl, men kjenner egentlig jeg har nok med hunder og småbarn for nå. Får bli når jeg er i 50 årene og skal realisere meg selv igjen :D

Skrevet

Et nabopar hadde kakadue, de måtte gi den bort da de fikk barn for den var kjempesjalu. Angrep ungen som lå på gulvet...

Det er eneste erfaringen jeg har.

Skrevet

Takk for svar :) Jeg tenkte på en ung kakadue så den kanskje sklir lettere inn i familien. Har god tid da jeg er hjemmeverende. Har en gutt på 3 og en hund. Har tenkt på det lenge nå. :) Syns de er så fine.

Skrevet

Noen jeg kjenner hadde kakadue, en Moluk ( hva slags kakadue tenker du på?). Det var en flott fugl med masse personlighet, veldig intelligent og lærenem, men utrolig oppmerksomhetskrevende. Om man var i rommet og ikke pratet til den, så hylte og skrek den ( og kakaduer hyler høyt!), gjorde fantestreker eller satte seg på deg. Den skulle være midtpunkt hele tiden. Siden de er såpass smarte så krever de også utfordringer, selskap og aktivitet for ikke å mistrives.

Når det er sagt så var det også en fugl som var utrolig kjælen og hengiven, sosial, underholdende og morsom. Men det er ikke et dyr du kan reise fra en helg eller sette bort til hvemsomhelst i en ferie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...