Gå til innhold

hvordan spiser barna deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes småen i huset som er 1,5 år gammel tuller veldig mye med maten. Er dette vanlig og skal vi akseptere det? Evt. hvordan skal vi få henne til å spise bedre og finere.

Når jeg sier bedre så er det fordi hun har en tendens til å spørre om mat ofte, eller henter noe fra skuffen selv. Men hun ender opp med å bare spise litt for så å bli sulten igjen ganske fort. Føler det blir mye småspising. Prøver å drøye maten, men hun starter bare å hyle om hun ikke får det som hun vil. Bortkjemt allerede? Lar henne ikke få usunn mat uansett hvor mye hun vil ha det.

Går det seg til?

Synes hun leker veldig mye også, og kan finne på å kaste mat på gulvet. Hvordan håndterer man dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest ♥ JuniGull10 ♥
Skrevet

Hvordan er hun under frokosten? Tenkte sånn etter en hel natt uten mat? Spiser hun bra da? Hvis hun tuller allerede her, så er hun kanskje en småspist jente?

Jeg er veldig opptatt av kosthold og det å ha en god måltidsrytme. Det må de lære seg tidlig. Våkner han 7, så spiser vi frokost innen kl 8, da spiser vi gjerne lunsj etter 3-4 timer. På hjemmedager bruker han ofte å få et mellommåltid (frukt) på formiddagen, men når han er i bhg så får han mellommåltidet mellom lunsj og middag, for vi spiser alltid middag tidligere når vi er hjemme. Her spiser han altså 4 hovedmåltider og 1 mellommåltid. Det hender han vil opp i skapet og ha kjeks (plassert slike ting i høyden..), men man må være konsekvent her. Det hender vi overrasker han med en liten skål med f.eks. bokstavkjeks, men han får ikke det etter å hylt seg til det. Jeg ønsker ikke at han skal lære seg at det er slik man oppnår saker og ting.. Da venter vi heller til han ser ut til å ha glemt det.

Han har kastet mye mat på gulvet. Først var det skorper, men da tok jeg dem alltid opp og la dem på min tallerken og da "der" med en ivrig stemme. Etterhvert så la han skorpene på min tallerken selv og sa "der!" Nå har han plutselig blitt flink til å spise opp skorpene, men nå reagerer han heller på konsistenser og sier "æsj" og rister maten av hendene.. Foreløpig løser vi det med å ha en klut han tørker seg på.

Alt i alt, litt klin blir det alltid! Det er mye de skal lære, men det er mye vi førstegangsmødre skal lære også. Vi får bare være tålmodige! :-)

Ellers vil jeg bare tilføye at jeg syns det er viktig at man spiser måltidene sammen med barnet.

Skrevet

Takk for godt svar:)

Hun tuller allerede ved frokost og har alltid vært litt småspist, men tror nok jeg må bli litt strengere. Det er bare så vanskelig når hun peker å vil ha alt i kjøleskapet, men når det kommer på bordet vil hun ikke ha serlig alikevel. Vil jo at hun skal få mat hvis hun vil ha. Problemet er bare at jeg tror hun synes det bare er stas med at hun får det hun vil ha. Ikke bra...

Skal i alle fall bli flinkere til alltid å spiser sammen med henne:)

Gjest ♥ JuniGull10 ♥
Skrevet

Hmm.. Kanskje hun ikke skal få så mange valg? Jeg bare smører noe på brødskiva til guttungen, jeg.. Tar ut 1-2 pålegg kanskje, men forsøker å gi et annet pålegg til neste måltid. Men min gutt er veldig matglad, så det har selvsagt litt å si det også.

Lykke til da! Dere finner nok ut av det! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...