Gå til innhold

Herpes simplex

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som er plaget med munnsår i første trimester? Jeg er nå i uke 7 og siden befruktningen har jeg konstant hatt herpessår på munnen. Når den blir borte kommer det et nytt i løpet av et par dager. Er dette noe som skyldes graviditeten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har herpes 2 (underlivsherpes) og har lest VELDIG mye om det. Har vert plaget med utbrudd både titt og ofte før, men etter mye medisinering har jeg klart å holde det noe i lunde i sjakk. Men de medisinene som jeg har tatt anbefalte de ikke at jeg tar når jeg er gravid siden de ikke har for mye studie på det.

Herpes, uansett om det er 1 eller 2, er et virus som grovt forklart blir passet på av imunforsvaret. Så lenge man er frisk og rask får man som regel ikke utbrudd. Men om man f.eks er forkjølet eller syk på andre måter så har ikke imunforsvaret "tid" til å passe på viruset lenger og man får "forkjølelsessår", evt utbrudd nedentil. Når man blir gravid blir imunforsvaret redusert så det ikke skal gå til angrep på fosteret som igjen kan føre til at viruset får fritt spillerom. I begynnelsen av min graviditet hadde jeg et kjempe utbrudd! Fikk et sår nedentil på 1*2 cm og kunne nesten ikke gå. Helt forferdelig. Fikk det igjen litt senere i svangerskapet også, men nå i det siste har det heldigvis roet seg. Men er nok veldig vanlig vertfall i begynelsen av svangerskapet ja, siden kroppen gjennomgår mange forandringer...

Bare pass på hvor du har munnen og hendene for den slags skyld når du har utbrudd. Man kan smitte andre ved oral sex og kyssing og man kan smitte seg selv til andre plasser som underliv og øyne og det er ikke godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...