Gå til innhold

Fin skal jeg være selv om hele ræva mi henger etter på slep

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alenemor og nekter å gå rundt og se ut som et vrak. Dessuten liker jeg å leve og spise godt. Ungene mine skal få slippe å spise usunne middager og vokse opp uten bra utstyr og klær.

Derfor bruker jeg penger jeg egentlig ikke har og har tatt opp til sammen 60000,- kr i forbrukslån nå på 2 år som singel. Det må vel nevnes at det har gått med en del penger på bilen som jeg krasjet, men bare hadde delkasko på. Ellers prøver jeg å begrense forbruket mitt, men kjøper ofte det jeg har lyst på - fordi jeg fortjener det.

Når skatte- og feriepengene betaler jeg tilbake en del av gjelden avhengig av hvor mye jeg får igjen. Blir ikke noe ferie i år heller gitt, men ungene skal være med faren sin på tur.

Nei, jeg kommer ikke til å melde meg på luksusfellen, selv om jeg vet jeg burde det. Er ikke så veldig ekshibisjonistisk av meg akkurat ;)

Flere som har det sånn?

Skrevet

nei, har det heldigvis ikke sånn :)

Skrevet

Nope! Jeg har ikke råd til å bruke penger jeg ikke har, så da får ting være som de er til jeg får råd til å gjøre noe med det.

Jobber masse ekstra for å få råd til ekstragavante ting hvis jeg virkelig føler vi trenger det.

Skrevet

Hvorfor leve som en konge når du egentlig er narr?

Kutt ut noen utgiter og ikke kjøp ting fordi du fortjener det - Litt måtehold er bare sunt.

Hilsen annen alenemor som har det greit økonomisk, men er sparsommelig på det meste, fordi jeg liker tanken på at barnet mitt og jeg har det trygt om det skulle skje uforutsette ting.

Skrevet

Troll nei, du tror ikke det finnes folk som har det sånn?

HI

Skrevet

Jeg tror det finnes folk som har det sånn, dessverre. Noen må jo gi inkassoselskapene noe å gjøre. Jeg er helt enig i at du ikke burde melde deg på luksusfellen, jeg tror ikke de kan hjelpe deg.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Å leve pÅ forskudd er en veldig skummel ting Å gjøre. Hva hvis du plutselig fÅr en uforutsett utgift som du MÅ ta lÅn til? Da kan det bli ganske heftig Å fÅ nedbetale gjelden innen forfall.

Husk at du har et ansvar for Å gi barna dine en trygg oppvekst - og det innebærer ogsÅ en fornuftig økonomi.

Gjest Jenta til Henrik
Skrevet

Jeg skjønner ikke at noen orker å leve sånn, jeg. Jeg hadde blitt nervevrak hver gang jeg skulle gått i postkassa :(

Skrevet

Jeg skjønner ikke at noen orker å leve sånn, jeg. Jeg hadde blitt nervevrak hver gang jeg skulle gått i postkassa :(

Ja men det er jeg jo. Nå har jeg bare lagt vekk en bunke med regninger for til sammen 15000 kr og inkassovarslene dumper ned i postkassa hver dag. Har ikke penger til å betale dem, så da får de bare gå til inkasso.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Ja men det er jeg jo. Nå har jeg bare lagt vekk en bunke med regninger for til sammen 15000 kr og inkassovarslene dumper ned i postkassa hver dag. Har ikke penger til å betale dem, så da får de bare gå til inkasso.

Hvordan orker du å leve sånn?

Gjest Jenta til Henrik
Skrevet

Sorry, Hi, men jeg tror du tuller nå :P

Skrevet

Sorry, Hi, men jeg tror du tuller nå :P

Dessverre ikke..

HI

Skrevet

Tuller du??

Du kommer til å få store problemer i fremtiden om du ikke skjerper deg! Mannen min har nemlig vært som deg.

Tenk på barna dine!!

En god regel er at man ikke bruker penger man ikke har!

Skrevet

Like gøy hver gang:)

Skrevet

Så gjør noe med det, da, HI. Synes ikke synd på deg i det hele tatt, utrolig egoistisk er der. Du lever uansvarlig fordi du vil opprettholde en fasade. Det har ikka barn bruk for. Men økonomisk forutsigbarhet trenger de.

Ta deg sammen!

Skrevet

Dette er ikke særlig langsiktig tenkning. Hva kan du tilby barna i fremtiden, når dette har gått for langt? Det kommer en dag med kanskje regulering, konfirmasjon og sertifikat og lignede. Tipper at barna ville satt mere pris på det siste.

Skrevet

Omsorgssvikt innebærer så mangt, blant annet å ikke skjøtte økonomien sin.

Gjest Jenta til Henrik
Skrevet

men HI, jeg bare lurer.. hvorfor tror du du må se ut som en dass eller at barna dine skal måtte være uten klær og utstyr uten å sette deg i dyp gjeld? Forstår du ikke at du lager ris til egen ræv med denne oppførselen?

For det første; man kan både kjøpe klær og spise det man vil så lenge man handler smart. Du må bare prioritere.

For det andre; hva gjør du den dagen banken kommer og tar huset ditt/ du blir hivd ut av huseier, eller e-verket kommer og stenger strømmen din, barna mister sfo-/barnehageplass osv osv sånn at det begrenser mulighetene til å jobbe? Hva gjør du med barna den dagen du står uten bolig?

Du skriver ikke om du eier eller leier bolig. Men om du noen gang skal inn på boligmarkedet så kan du bare hoppe bukk over å få lån. Om huset du evnt har går på tvangssalg så vil du mest sannsynlig gå MASSE i underskudd. Hva skjer den dagen du skal ha deg ny bolig og må søke nytt boliglån med mangehundretusen minus i egenkapital? Pluss inkassogjeld oppetter øra? Tenker du i det hele tatt at det kommer en dag i morgen?

Beklager, men jeg håper og ber om at dette bare er for å provosere, HI, for jeg blir oppriktig frustrert når jeg hører sånt. INGEN i 2012 er vel så schmekk?? Eller, jeg vet jo at mange er det, men vær så snill, tenk litt lenger enn nesa rekker. Sett et godt eksempel for barna dine, lær de sunne og gode verdier. Ikke lær dem at man bare kan skaffe seg kredittkortgjeld langt oppetter ræva bare for å få det man har lyst på. Det skal tross alt betales tilbake. For meg så blir dette nesten som å stjele, satt på spissen, du anskaffer deg ting du ikke akter å betale for. Forskjellen på det og det å stjele direkte fra butikken er at du er "dum" nok til å legge igjen identiteten din ved å trekke et kort... Sorry, men jeg må bare riste oppgitt på hodet :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...