Gå til innhold

Noen med barn som har måttet trekke tenner da de var små?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 2 år ramlet og slo tennene sine i bhg forrige uke. Tok han med til tannlegen og det viste seg at to av fortennene øverst hadde blitt trykt litt inn og opp. Nå må vi ta røngten hver uke for å sikre at jekslene som skal komme senere ikke blir ødelagte. Er redd det ender med at en eller begge melketennene må trekkes.

Andre som har vært borti lignende? I følge tannlegen var det ikke så veldig uvanlig, men må ærlig innrømme at jeg ikke liker tanken på at han kanskje må gjennom dette og være tannløs mange år framover.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Da min sønn var fire år ramlet han og løsnet fire tenner. To fortenner ble trukket med engang og en av "sidefortennene" ble trukket noen år senere (p.g.a at den aldri festet seg sånn som tannlegen først trodde) Ingen skader på nye tenner. Han er nå 9 år.

Og alt den gang gikk uten noe dramatikk. Var jo en stund uten tenner foran,men det gikk fint,tok noe lenger tid før nye tenner dukket opp men det var pga. gommen hadde blitt herdet og hardere uten tenner.

Skrevet

Sønnen min falt og slo fortennene langt opp og de på siden skeive da han var ca 2,5 år. Vi fikk beskjed om å se det ann litt, de kunne komme ned av seg selv. Men det begynte å bli betent så fortenna ble trekt. Tenna ved siden rettet seg litt opp og "festet" seg igjen, og falt ut av seg selv no når gutten er i tannfellings alderen :) Med fortenna derimot ser det verre ut. Den ene er kommet ut, men har litt annerledes farge og er plassert litt lenger oppe på gommen enn de andre tennene. Skal til tannlegen imorgen for å se om det er noe galt eller om den skal være sånn.

Så gutten min har vært uten fortenner fra han var 2,5 til han var 6 år. Var ganske uvant for oss i starten, men for han var det ikke noe problem. Ca 2 uker etterpå satt han og gnagde på et eple ;)

Lykke til med gutten din! Og det blir nok verre for deg enn han vist tennene må trekkes. De små tilpasser seg alltid ;)

Skrevet

Lillegutt måtte trekke den ene sidetannen oppe etter et stygt fall i trappa. Dvs først var vi hos tannlegen hver uke i en måneds tid. Gutten var snart to år, og hadde så mye vondt stakkars. Det ble betent, han fikk antibiotika, det ble betent igjen. Og det var tydelig at han ikke har det bra.til slutt bestemte de seg for å trekke.

Jeg var ikke forberedt på at det skulle skje akkurat da, selv om jeg syns det var bra å få den ut. Det var så utrolig grusomt! Han fikk selvfølgelig bedøvelse, men for han var det et mareritt. Han satt i mitt fang, jeg holdt han fast, en annen tannleger holdt hodet hans, enda en hold munnen åpen med noen haker, tannlegen dro og sleit og prøvde etterpå å sy, men det var for betent. Han skrek som jeg aldri har hørt før. Han svettet og hylte, jeg gråt og tannpleirene gråt. Og da det var over sank vi bare sammen. Jeg tror at for han var det et overgrep. Mitt råd - be om narkose. Gutten min har ikke villet nærme seg senteret hvor tannlegen holder til siden.

Skrevet

Jenta mi slo stykke av fortenna, men de ble ikke trekt. Noen mndr senere fikk hun tannbyll, den ene tanna var blitt blå\brun, og dette var i pinsa. Alt var stengt, og jenta hadde sååå vondt!!! Når vi endelig kom til tannlegen, var det så betent at det spruta verk når han trakk den :(

Skrevet

Takk for både "gode" og dårlige erfaringer.

Ser ut som vi var heldige, for da vi var hos tannlegen hadde hvertfall den ene tanna kommet lenger fram, og det virket som det var liv i begge to. Må fremdeles til oppfølging hver uke foreløpig, men tannlegen virket optimistisk:-)

Skrevet

Når jeg var 3 år hadde jeg en emalje "sykdom" som gjorde at tennene mine råtnet.. Måtte trekke fortennene+ 2 på hver side av dem ;) Greide fint å spise som normalt, gnagde på epler som bare det ;) Har helt normale tenner den dag i dag ;)

Skrevet

Når jeg var 3 år hadde jeg en emalje "sykdom" som gjorde at tennene mine råtnet.. Måtte trekke fortennene+ 2 på hver side av dem ;) Greide fint å spise som normalt, gnagde på epler som bare det ;) Har helt normale tenner den dag i dag ;)

Høres ut som datteren min, dette. Tennene hennes råtnet innvendig, og innen det ble synlig så var hele tanna ødelagt :(

Da hun var 3 år måtte hun legges i narkose og trekke 2 tenner og reparere 1 tann :(

Men hun har helt fine tenner i dag, nå er hun 12 år og har "voksentenner". Eneste er at hun har en hvit flekk på den ene fortanna etter å ha klint tennene i asfalten en gang hun falt som liten. Tannlegen sa den gang at hun ikke trengte å trekke den, men hun har dessverre fått en "skade" på den nye tanna. Men det overlever hun :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...