Gå til innhold

Flere enn meg som IKKE bryr meg om vekten?!?!

Anbefalte innlegg

Bryr meg ingenting dette svangerskapet, lærte nemlig at de renner av når ungen er ute,bank i bordet :) Men med førstemann ble jeg påvirket av alle som pratet om vekta,og alle innlegg om hvor lite de hadde lagt på seg, jeg gikk opp 21 kg,så ut som en ballong ;)

Spiste og spiser nå stort sett sunne ting, men siden jeg svimer av i hytt og pine igjen, som jeg også gjorde med gullet, spiser jeg sjokolade, har jeg fått beskjed om av lege, har veldig lavt blodsukker :)

Fortsetter under...

Jeg kan ikke si meg mer enig. Overalt, til og med på nyhetene, snakkes det om gravides vekt og behov for trening, og det irriterer meg! Om man skal snakke om nordmenns fedme-problemer, synes jeg man skal begynne et annet sted enn hos gravide.

Jeg er klart opptatt av både vekt og kosthold, noe jeg er enten jeg er gravid eller ikke. Det er viktigere at man får i seg sunn og variert kost, og mosjonerer normalt, enn hva vekten viser! Bra innlegg! :-)

Jeg tenker ikke så mye på vekten, og det er rett og slett på grunn av erfaring. Jeg var rundt 52 kg og veldig slank når jeg ble gravid med første mann, og la på meg 30 kg. Barnet var veldig stort, og i tillegg hadde jeg ENORMT med vann i kroppen. Jeg kunne ikke gå med sko, og halsen min var ikke å se;). Noen dager etter fødselen var det bare noen få overskudds kg igjen. Jeg spiste forresten sunt i svangerskapet og holdt meg i form, men det hjalp ikke på alt vannet. Svangerskap to var helt likt. De tre siste uke før fødselen este jeg ut igjen. Ikke like mye som første gang, men nok:)ca 27 kg var vektøkningen. Jeg var slank før svangerskapet, og tilbake til "normalen en del måneder etterpå. Denne gangen skal jeg prøve å gå med hele støttestrømper ca 4 mnd før termin, slik at jeg kanskje kommer vannet litt i forkjøpet. Jeg er med andre ord ikke redd for kiloene, men kunne gjerne vært foruten alt vannet. De som legger normalt på seg i svangerskapet har nok ikke så mye vann i kroppen som de som går opp 30 kg.

Synes det er vanskelig å ikke bry seg jeg.........1.gang fødte jeg med hastekeisersnitt i uke 30, var da 30kg tyngre enn før jeg ble gravid, hva som hadde blitt resultatet om jeg hadde gått i 40 uker tør jeg ikke tenke på!

2.gang ble det 30kg + ved fullgått svangerskap, to år etter det første, utgangspunktet var kanskje 5 kg mer en 1.gang men jammen satt kiloene hardt........blir helt deppa bare ved å tenke tilbake. Kjipa bekkenløsning førte til vanskeligheter med å trene, tok år før bekkenet var noenlunde normalt igjen.

Nå 3.gangen er det snart 10 år siden sist jeg var gravid, hadde nemlig sagt til meg selv at aldri igjen! Hverken graviditet eller fødsel var positive opplevelser første gangene, men rart hva vi likevel får lyst til når tiden har formildet inntrykkene ;)

Nå er jeg 12+5 og merket det nesten på vekten før noe annet! i løpet av de 8 første ukene ble det +6kg?!? ja, ja, har sluttet å spise alt med sukker i, så får vi bare håpe..........det har stagnert litt nå fortsatt "bare" de 6kg i pluss, men når jeg da leser om folk som er bekymret for 2 og 4 kg + i uke 18-20? Sukk.........

En vanvlig dag for meg innebærer moderate mengder mat til frokost, lunsj og middag, hvis sulten gnager så mye at jeg er redd for nattesøvnen så tar jeg meg et par knekkebrød til kvelds, evt blir det litt frukt i løpet av dagen..........hvor kiloene kommer fra må gudene vite..........men likevel prøver jeg å ikke stresse og overfokusere, gleder meg over frøet i magen, men blir litt lei over alle som sier at jeg ikke skal tenke på det.........lett å si hvis man selv ikke legger på seg like mye og til dels av uforståelige grunner............

Jeg er ganske så komfortabel med å gå opp i svangerskapet.

Har alltid vært normalvektig, og lite opptatt av vekt. Men etter sist graviditet slet jeg med å gå ned, noe som tok meg litt på senga, for alle sa kiloene ville rase av etter fødsel. Men det var altså feil. Så jeg tenker litt på at jeg skal ned igjen fortere neste gang, og gjøre en større innsats enn sist. For de ekstra kiloene gjorde noe med selvfølelsen. Spiser rimelig sunt, og godtar babykiloene nå i svangerskapet, men fint om det ikke blir for mange av dem. La på meg rundt 20 sist.

Klart jeg bryr meg om vekten. Jeg har IKKE lyst til å ese ut mer enn jeg må, men er fullstendig klar over og forberedt på at det nok blir minst 14 kilo denne gagen også. Og det er greit.

Føler jeg ikke er hysterisk av den grunn, og spiser godt, av og til som en hest og flere ganger alt for mange kalorier, det som må til. Men vekten passer jeg på så den ikke løper helt løpsk...........

Annonse

Jeg vil at alle skal være klar over dette: Kvinner som har en BMI på over 30 har større risiko for å føde for tidlig, få svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning (som er farlig for både mor og barn!).

Så man kan si det ene og det andre om hva man synes selv om å ha en stor kropp osv, men du kan ikke se bort i fra det faktum at faktisk kan være farlig for både deg og babyen hvis du krysser et visst punkt!

Denne tråden handler overhode ikke om det den skulle handle om, derav min egen "stillhet".

Formaningene får man nemlig OVERLAT utenifra, men gid, tenk jeg prøvde å få en tråd med en lettere tone ang. vekt, hvor det var rom for å kose seg med graviditeten uten å måtte fokusere på vekta, konstant!

Thank you, very much! Vi er ikke dumme fordi om vi ønsker å prøve å slappe av med en voksende kropp!!!

Jeg bryr meg MEGET lite om vekten, men måtte vel spise ei skive ekstra siden jeg ikke har lagt på meg noe å er nå i uke 21 ;-) Men det var ikke noe farlig, jenta er så stor som hun skulle være å magen er vanskelig å skjule. Koser meg MASSE meg magen min jeg ;-) Om vekta blir der den er eller øker, ja det driter jeg egentlig i ;-)

Jeg kan ikke si at jeg ikke bryr meg om vekten, har alltid hatt problemer med å bli kvitt extra kiloene så har ikke lyst på flere enn jeg må ha.

Men jeg prøver å ikke være histerisk , rett og slett. Er kanskje litt extra forsiktig med det som jeg vet inneholdet mye tømme kalorier eller sukker, for siden jeg er mye mindre aktiv nå enn ellers, så hjelper det hvert fall ikke. Men jeg spiser generelt det jeg har lyst på, bare med litt sunn fornuft. Jeg er jo gravid, var ikke akkurat slank før det, og kan ikke forvente å se slank ut rett før fødsel, var jo klar over at flere kiloer var en del av hele oppleget.

Så jeg får ikke panikk når jeg skal veie meg , men prøver å passe på at det er babyen og det som følger med, og ikke sukker og usunn mat som utgjør det ekstra kiloene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...