Gå til innhold

Flere enn meg som IKKE bryr meg om vekten?!?!

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer...

Føler innimellom at det er en konkurranse over hvem som legger på seg minst...ikke blant alle, altså, men..ser litt tendenser...

Jeg passer så klart på hva jeg putter i meg, og følger med på vekta. Men overfokusering på vekt, hva jeg har lagt på meg, hva andre legger på seg, det er ikke noe sunt for min del i hvert fall, og jeg tror ikke jeg er alene om det?

Eller?

Finnes det noen andre sjeler der ute som PRøVER å kose seg så godt de kan med sin voksende kropp? :) (til tross for overfokuseringen på vektoppgang i graviditeten!!)

Har kanskje gått opp litt i overkant, men jeg har ENDELIG fått hofter!! Har før kun fått alt rundt magen, så jeg er sjeleglad at det samler seg rundt rumpa, jeg nå :D For ikke å snakke om puppene mine, som er tilbake!! Og, nei..jeg er langt i fra tynn, verken før eller sannsynligvis etter :P

Fortsetter under...

Annonse

Jeg koser meg med min gravide og voksende mage, koser meg med maten og spiser når jeg er sulten, men jeg må innrømme at jeg har liten lyst til å legge på meg "unødvendig" mange kg. Jeg vet at jeg skal legge på meg og frykter ikke kiloene på noen måte, men jeg har vekten litt i baktankene.

Snakket også lenge med jordmor om dette da jeg var hos henne første gangen og hun synes jeg tenker fornuftig. Jeg var noen få kg overvektig da jeg ble gravid og flere i familien har lagt på seg vannvittig mye i sine svangerskap, noe som både har ført til VELDIG store babyer og svangerskapsdiabetes og dette er noe jeg virkelig vil prøve å unngå dersom jeg kan.

Jeg har aldri før fokusert på å spise sunnere enn jeg gjør nå og jeg spiser/drikker sjeldent brus/godteri, men jeg er langtfra manisk og har heller ikke som mål å legge på meg minst mulig.

Det som er viktig for meg er å gjøre alt hva jeg kan for å få et så sunt svangerskap som mulig (noe vet jeg man ikke råder over uansett hva man gjør) slik at barnet mitt får de næringsemnene det trenger.

FrøkenFryd

Om jeg legger på meg 10 eller 20 kilo er meg vel egentlig revnende likegyldig.. Jeg orker ikke løpe rundt å tenke på vekta når jeg går gravid. Det er jo så mange andre ting som jeg er veldig glad i som vi må gi avkall på mens vi eser ut, så det jeg kan, og har lyst til å spise.. Ja det spiser jeg..

La på meg over 20 kilo med førstemann og rett under 10 med nummer 2. Så vi får se hva det blir til denne gangen. Gjorde ingenting forskjellig i de to første svangerskapene, men fikk en del vann med nummer 1 ;)

Jeg brukte ikke noe lengre tid på å bli kvitt de 20 enn de 10 :) Så det hjelper jo på "samvittigheten"

Endret av Gjøkeredet3

Jeg følger med på vekta og ønsker å ikke gå opp unødvendig kilo over "normalen", det innrømmer jeg gjerne. Før dette svangerskapet hadde jeg akkurat gått ned 10 kg som ga meg dårlig selvtillit i flere år så om jeg klarer å ikke legge på meg for mye nå så er det bra. Men siden det i praksis går kjempefint ennå så spiser jeg foreløpig det jeg vil når jeg vil så får jeg heller tenke på hva som stappes i munnen hvis kiloene plutselig raser på. Men er opptatt av kiloene kun for meg selv og barnets helse altså - bryr meg ikke om hva andre tenker eller sammenligner.

Dette er første gang i mitt voksende liv at jeg ikke har brydd meg om vekten... Har gått opp 17kg og har 2 uker igjen.

Hadde bare gått opp 10 kg fordi jeg var smålig nasi når det gjaldt vekten min. Resultatet var at babyen ved kontroll var alt for liten, da fikk jeg panikk og bestemte meg for å kose meg den lille tiden jeg har igjen. Så ble 7 kg til på relativt kort tid, men babyen min la også på seg 1kg!!! Jippi :D og er Nå (mandag) 2,3 kg. Så jeg ofrer gjerne min egen vekt for mitt barn. Så de som sier at babyen tar det den trenger uansett hvor mye mor spyr eller spiser lite, det tror jeg virkelig ikke på!!!!

Jeg er mer av den typen som er lei meg når eg ser vekta, men glemmer det like fort som jeg har gått av den og fortrenger det helt til neste kontroll ;-) Kommer nok til å bli stor denne gangen merker jeg, men jeg spiser akkurat det jeg vil ha! Får jo selvfølgelig i meg det nødvendige varierte kostholdet - og mere til ;-)

Jeg bare lurer...

Føler innimellom at det er en konkurranse over hvem som legger på seg minst...ikke blant alle, altså, men..ser litt tendenser...

Jeg passer så klart på hva jeg putter i meg, og følger med på vekta. Men overfokusering på vekt, hva jeg har lagt på meg, hva andre legger på seg, det er ikke noe sunt for min del i hvert fall, og jeg tror ikke jeg er alene om det?

Eller?

Finnes det noen andre sjeler der ute som PRøVER å kose seg så godt de kan med sin voksende kropp? :) (til tross for overfokuseringen på vektoppgang i graviditeten!!)

Har kanskje gått opp litt i overkant, men jeg har ENDELIG fått hofter!! Har før kun fått alt rundt magen, så jeg er sjeleglad at det samler seg rundt rumpa, jeg nå :D For ikke å snakke om puppene mine, som er tilbake!! Og, nei..jeg er langt i fra tynn, verken før eller sannsynligvis etter :P

Jeg syns det er herlig at du nyter både kroppen din og de nye formene dine, men for min del- snart 3 barns mor, så vet jeg at ved å tenke littegranne over hva man dytter i seg i svangerskapet, kan gjøre det litt enklere for deg etterpå å komme tilbake i normalen.

Man kan fortsatt nyte de fine formene og den herlige magen, uten å dytte i seg ukontrollert.. hehe.. for jeg kan garantert love deg, at det er ikke alle som blir kvitt sv skaps kg sine etterpå like lett som andre..

Jeg nyter virkelig gravidmagen min, det har jeg gjort hver gang- men jeg har overhodet ikke noe ønske om å ta på meg 20 kg denne gang, for da vet jeg at veien tilbake blir mye tyngre for meg...

Gjelder å moderere seg litt tror jeg, verken prøve å sulte seg eller ha mat-orgie hver dag. Finne den gyldne middelvei.. og huske at alle er ulike utgangspunkt med vekta og helsa..

;-p

Jeg spiser som før jeg ble gravid, og tillater meg det jeg har lyst på (selvsagt ikke hver dag, hadde jo blitt stamkunde på burgerking da). Er ikke noe opphengt i vekten og har faktisk ikke veid meg siden desember, da hadde jeg gått opp to kg (men gikk ned to i starten). Skal innrømme at jeg er spent på sjekke vekta når den er kjøpt inn igjen har jo merket at lårene har blitt litt større og den ekstra lille haken, men er ikke redd for hvor mange kilo som har boltret seg fast på kroppen min :-) De skal jo forsvinne igjen uansett, har jo et helt år på å 'få tilbake' kroppen min på til neste bikinisesong siden jeg føder i sommer ;-)

Annonse

Jeg skulle ønske jeg ikke brydde meg om vekta:/ men med all fokuseringen på hvor risikofylt det er å være overvektig før graviditeten så er jeg livredd for vekta.. Livredd for å få svangerskapsdiabetes og/eller stor baby..

Ser ikke på meg selv som ekstremt stor, men har litt ekstra over hele kroppen og veier ekstremt mye, noe som da fører til meget høy bmi:/

Jeg spiser normalt og prøver å unngå søtsaker.. Jeg håpet å bare kunne kose meg med graviditeten og ikke bekymre meg så mye, men dessverre har jeg blitt hysterisk over den vekta.. Er 18+3 idag og har gått opp 2kg, men synes det er mye, rett og slett pga jeg har lest at overvektige helst ikke skal legge på seg mer enn 6kg i løpet av hele svangerskapet..

Hvis det er noen andre overvektige der ute som har noen tips ift hvordan jeg kan slappe av og ikke bry meg så mye om vekta så tar jeg de gledelig imot.

Dere andre som klarer å slappe av ift vekta, jeg misunner dere masse!! Det må være utrolig deilig :)

Jeg tenker omtrent like mye på vekta nå som før jeg ble gravid. Har et naturlig variert kosthold, og har perioder hvor jeg spiser mer usunt enn ellers. Ganske avslappet m.a.o :) Men merker at jeg er mer sulten nå og har ikke den samme metthetsfølelsen, så jeg sliter med å stoppe når jeg egentlig burde være mett. Kg får være kg i denne perioden, jeg orker ikke stresse mer enn nødvendig :)

Man skal jo gå opp i vekt :-) Babyen vår skal jo vokse, og vi skal gjerne ha littegrann ekstra fett til når vi skal amme ;-)

Selv synes jeg det er slitsomt å legge på meg, da det er tyngre å bevege seg med mer kroppsfett..

Tror det viktigste vi må fokusere på er at vi får i oss riktig variert næring til babyen vår som skal vokse på det vi spiser. om vi spiser litt ekstra og litt usunt innimellom så får det bare være... ;-)

Herlig innlegg! En venninne av meg gikk gravid for et år siden og pratet om den pokkers vekta hele tiden. Nå er jeg selv i uke 19 og her i huset finnes det ingen vekt! :) Men, jeg passer på at selv om jeg spiser veldig uhemmet, er maten sunn. Det meste av søstsaker smaker heldigvis ikke godt nå, heldig med det!

Jeg skulle ønske jeg ikke brydde meg om vekta:/ men med all fokuseringen på hvor risikofylt det er å være overvektig før graviditeten så er jeg livredd for vekta.. Livredd for å få svangerskapsdiabetes og/eller stor baby.. Ser ikke på meg selv som ekstremt stor, men har litt ekstra over hele kroppen og veier ekstremt mye, noe som da fører til meget høy bmi:/ Jeg spiser normalt og prøver å unngå søtsaker.. Jeg håpet å bare kunne kose meg med graviditeten og ikke bekymre meg så mye, men dessverre har jeg blitt hysterisk over den vekta.. Er 18+3 idag og har gått opp 2kg, men synes det er mye, rett og slett pga jeg har lest at overvektige helst ikke skal legge på seg mer enn 6kg i løpet av hele svangerskapet.. Hvis det er noen andre overvektige der ute som har noen tips ift hvordan jeg kan slappe av og ikke bry meg så mye om vekta så tar jeg de gledelig imot. Dere andre som klarer å slappe av ift vekta, jeg misunner dere masse!! Det må være utrolig deilig :)

Jeg tror det er værre for deg om du skal hele tiden gå å tenke på vekt, da blir du bare stresset og det er unødvendig. Er så mange regler å retningslinjer hele tiden og det som fungerer for en kropp fungerer ikke for en annen.. Om du har gått opp 2 kg så er det overhode ikke mye uansett om du allerede er overvektig. Synes det viktigste du kan gjøre er å forkusere på å spise variert, spis grønnsaker/salat hver dag, varier mellom fisk, kjøtt, fjærfe. spis frukt eller feks. gulrøtter om du er småsulten. og unn deg selv noe godt engang i blandt. Det beste du kan gjøre for barnet ditt er at han/hun får variert næring. om du legger på deg litt ekstra så kan du omså ta deg et par ekstra trilleturer når barnet er født.

Fokuser mer på hva du spiser enn hvor mye. og hvor mye du veier så ordner det seg :-)

Åh, sÅ godt Å se vi er flere!!! :)

Og Happy87, jeg er ingen sylfide fra før!! Men gikk ned 20 kg før jeg ble gravid, sÅ tror jeg legger ekstra lett pÅ meg av den grunn. Men jeg holdt pÅ Å ta knekken pÅ meg selv med all fokuset pÅ vekt, for jeg mÅtte velge mellom Å være kvalm/spy eller Å spise. SÅ da spiste jeg, og har vel strengt tatt (etter anbefalingene) lagt pÅ meg nok allerede, selv etter bare 15 uker. Men nÅ har matlysta roet seg ned, sÅ da gidder jeg ikke tenke pÅ det mere. Tenker heller pÅ hvordan jeg skal fÅ i meg mest mulig næringsrik mat, og ikke hva det utgjør pÅ vekten. Slutt Å les!!!!! :)

Men vet dere, idealvekten min, fra det jeg lærte som 12 Åring, til i dag, har blitt 7 kg mindre??? Er ikke det litt hÅrreisende i seg selv?? Jeg er 167 pÅ sokkelesten, og lærte i oppveksten at rundt høyden din (67 kg) minus et par, var sunn vekt..altsÅ ruindt 65 kg... I dag leser jeg at jeg burde veie 58 kg. IKKE FAEN!! (sorry sprÅket)

Jeg fÅr spader av at legestanden har blitt dratt med i disse slankehysteriske tidene som mediene pÅlegger oss!!! SÅ vær tro mot deres egen kropp og gjør det som føles bra! Vær i kontakt med DIN kropp, og ikke hva du tror din kropp skal være. Den gir deg beskjed hva den vil og trenger, hvis vi bare lytter!!!

Kvinnekraft bor i en kvinnekropp og noen kvinnekropper har ikke behov for stÅlkontroll pÅ vektøkning i graviditet, med mindre det ligger sykdommer eller lidelser bak.

SÅ det sÅ!! :D Elsker runde, flotte, myke kvinnekropper!!! :)

Jeg bryr meg ikke så mye om antallet kilo som står på vekta. Det er mye viktigere at det man dytter i kroppen er sunt!!! Jeg har ikke lyst på snop i det hele tatt om dagen, men har stor matlyst. Heldigvis bor jeg en plass hvor vi ikke har fastfoodrestaurant tilgjengelig, ellers hadde det nok blitt litt mere usunt gitt!! :P

Hvis jeg fortsetter i samme tempo som nå, så ender jeg på ca 18 - 20 kg pluss på vekta.. Det er et tall jeg selvfølgelig skulle ønske at var litt mindre, men det er nå sånn det har blitt!!

Jeg synes det er flott at mange jenter ikke stresse så mye med hvor mye man går opp eller ned, er så veldig fokus - og nesten en konkurranse om hvem som går opp minst. Alle har ulikt utgangspunkt med forskjellige kropper, og det er ganske lite relevant å vite hva andre legger på seg eller mister av kg i løpet av et svangerskap. Vi kjenner ikke til hverandres utgangspunkt og det blir veldig svart-hvitt å ha innlegg med hvor mye man har gått opp i løpet av de ulike ukene. Det bidrar heller til at flere blir deppa over å se at andre går så mye opp / ned - enn å fokusere på sin egen helse og kropp. Tror personlig den "gylne middelvei" med variert kosthold og mosjon er bra for alle - og at man ikke skal stresse over hvordan andre gravides kropper er.

Åh, sÅ godt Å se vi er flere!!! :)

Og Happy87, jeg er ingen sylfide fra før!! Men gikk ned 20 kg før jeg ble gravid, sÅ tror jeg legger ekstra lett pÅ meg av den grunn. Men jeg holdt pÅ Å ta knekken pÅ meg selv med all fokuset pÅ vekt, for jeg mÅtte velge mellom Å være kvalm/spy eller Å spise. SÅ da spiste jeg, og har vel strengt tatt (etter anbefalingene) lagt pÅ meg nok allerede, selv etter bare 15 uker. Men nÅ har matlysta roet seg ned, sÅ da gidder jeg ikke tenke pÅ det mere. Tenker heller pÅ hvordan jeg skal fÅ i meg mest mulig næringsrik mat, og ikke hva det utgjør pÅ vekten. Slutt Å les!!!!! :)

Men vet dere, idealvekten min, fra det jeg lærte som 12 Åring, til i dag, har blitt 7 kg mindre??? Er ikke det litt hÅrreisende i seg selv?? Jeg er 167 pÅ sokkelesten, og lærte i oppveksten at rundt høyden din (67 kg) minus et par, var sunn vekt..altsÅ ruindt 65 kg... I dag leser jeg at jeg burde veie 58 kg. IKKE FAEN!! (sorry sprÅket)

Jeg fÅr spader av at legestanden har blitt dratt med i disse slankehysteriske tidene som mediene pÅlegger oss!!! SÅ vær tro mot deres egen kropp og gjør det som føles bra! Vær i kontakt med DIN kropp, og ikke hva du tror din kropp skal være. Den gir deg beskjed hva den vil og trenger, hvis vi bare lytter!!!

Kvinnekraft bor i en kvinnekropp og noen kvinnekropper har ikke behov for stÅlkontroll pÅ vektøkning i graviditet, med mindre det ligger sykdommer eller lidelser bak.

SÅ det sÅ!! :D Elsker runde, flotte, myke kvinnekropper!!! :)

Jeg er akkurat like høy som deg, og idealvekta min er nok 57kg. Jeg veide det lenge, men gikk opp tre kg nÅr jeg sluttet Å trene (sykdom). Gikk opp fem til nÅr jeg sluttet pÅ p-piller/mistet i uke 6. NÅ prøver jeg Å holde meg pÅ 65 sÅ lenge jeg kan, for jeg vet at jeg bør ligge litt lavere, men kan ikke akkurat slanke meg nÅr jeg gÅr gravid. Vekt er veldig inviduelt fra person til person og kan se forskjellig ut pÅ person til person. Men Å si at nærmere 70kg ser sunt ut pÅ en person som er 167høy syntes jeg høres fælt ut!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...