Gå til innhold

Ingen hostesaft før 2 år. Hostet i 6 uker nå.

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen der ute som har fått hostesaft, selv om poden ikke er fylt 2 år enda? Snuppa mi her har hostet nå i ca 6 uker, og sliter veldig med sår hals, og hun hoster seg selv våken hver kveld. Er det noe som helst hun kan få som dere vet? Har prøvd Solipect, men det hjelper lite ja.

Tips til en rådvill mor???

Fortsetter under...

Var til legen og fikk "resept" på Bisolvon første gang da han var 16 mnd. Har kjøpt til han utenom senere, gir bare mindre. Har også fått Brincanyl på resept. Du får nok noe dersom du drar til legen med henne. Som sagt har vi kjøpt Bisolvon selv om denne er fra 2 år.

Mange medisiner har en nedre aldersgrense fordi produsenten ikke oppgir dosering for lavere alder/vekt. Om du går til lege så vil han/hun ofte foreskrive det likevel, med passende dosering i forhold til barnets alder/vekt.

Annonse

Hei,

Er det tørrhoste eller slimhoste? Slimløsende hostesaft, som Bisolvon og Solvipect, er nå ganske annerkjent at ikke virker. Man kan like gjerne gi vann. Mot tørrhoste virker det jo uansett ikke. Da må man bruke preparater som Noskapin (reseptfritt) eller Cosylan (reseptbelagt). Grunnen til at de to ikke har oppgit dosering for barn under to år kan kanskje skyldes at de demper hosterefleksen. Små barn med små luftveier vil være mer utsatt for opphopning av slim i luftveiene.

Minsten her hadde et par episoder med tørrhoste når han var rundt året. Vi ga Noskapin. Ga ca halv dose av det som angis for 2 åringer. Vi var først på Volvat og fikk konstatert at luftveiene var fine. Barnelegen der sa faktisk at vi kunne bruke kodein. Kodein er virkestoffet i Paralgin forte (sammen med paracet) og i Cosylan og demper hosterefleksen sentralt. Noskapin virker på samme måte men uten den sløvende effekten som kodein har. I etterkant fant jeg derfor ut at jeg heller ville gi Noskapin enn kodein selv om doseringen for Noskapin ikke er angitt for barn under 2 år. Virket veldig bra. Som en skriver over her, så fikk hennes barn Cosylan før fylte 2 år. Hvis det i hovedsak er snakk om tørrhoste ville jeg ikke vært redd for å prøve en halv teskje med Noskapin.

JEG ville i allefall snakket med legen før jeg tok imot råd om både Cosylan og Noskapin. Noskapin frarådes på det sterkeste til små barn. Det er en grunn til at barnet hoster og det er at slimet skal opp. Da skal du ikke gi hostedempende, de får ikke opp slimet og det kan være livsfarlig feks på natten.

Cosylan inneholder som sagt kodein og har ingen ting i en barnekropp å gjøre uten at det er "siste utvei".

Bisolvon fungerte i allefall for mitt barn, hvorfor skulle det ikke det??

Hvorfor skulle ikke Bisolvon fungere? Fordi det er slimløsende selvsagt. I de tilfellene det er snakk om tørrhoste fungerer det dårlig. Jeg vet ikke hva slags hoste det er snakk om i dette tilfellet.

Cosylan anbefales ikke til barn under to år, jamfør Felleskatalogen. For Noskapin er det ikke angitt dosering for barn under to år, men preparatet har ingen informasjon fra produsenten om at det er kontraindisert for barn under to år slik du i praksis skriver. Noskapin har ikke den sedative og respirasjonshemmende effekten som Cosylan har og er altså uten narkotiske egenskaper. Dersom luftveiene er tørre og det er snakk om irritasjonshoste må man bruke noe som fungerer mot det! Man kan jo oppsøke lege for å få hjelp til dosering hvis man føler behov for det.

Men kanskje er det slimhoste det er snakk om her.

Det er sjelden små barn har tørrhoste, men tvertimot slimhoste. Derfor kan det være farlig å gi nettopp Noskapin på bakgrunn av egendiagnostisering. Det står jo over alt at man ikke bør gi til barn under 2 år uten etter avt. med lege pga fare for sekretsamling da barnet ikke hoster opp slimet. Greit nok at det er forskjell på bør og skal. Men som sagt er det sjelden barn under 2 år har uproduktiv hoste, men hoste som baserer seg på at noe skal opp.

Det står ingen ting om at det er tørrhoste barnet har, og siden dette skjelden forekommer hos så små barn, bør man være forsiktig med bruk av Noskapin nettopp for dette gir motsatt effekt av det man vil ha og kan gi alvorlige konsekvenser, feks gitt på natt. - Skummelt.

Et merkelig kjerringråd, men som faktisk fungerer som fjell på mini her i heimen. Kamfersalve på fotsålene. De hadde ikke kamfersalve på apoteket så jeg kjøpte kamferdråper, og blandet det ut i litt av a-cremen vi bruker. Omtrent to dråper til ei tskje krem. Og vet du hva hun har ikke hostet ei eneste natt så lenge vi husker på det der! Glemde det for et par kvelder siden da ble det hosting. Så nå er det en godt integrert del av kveldsritualet her altså smøre fotsålene med med "kamfersalve" a la mamsen. På dagtid får hun ei teskje honning i ny og ne det hjelper for ei lita stund.

Annonse

Hei. I dette tilfellet er det snakk om tørrhoste. Var hos legen i dag og fikk Rhinox nesespray for tett nese, hun har ikke dette. Legen mente dette ville hjelpe????!!! Var gubben som var hos legen, så han spurte jo ikke noe mer selvfølgelig, bare godtok det :o( Noen som har erfaring med dette produktet mot hoste??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...