zassy☆ Skrevet 22. februar 2012 #1 Skrevet 22. februar 2012 Ser jo det er flere som sliter med det samme, men lurer på om noen har gode tips til min situasjon. Hun sover greit på natta men lite på dagen. Vet at det er individuelle forskjeller på hvor mye søvn barn trenger, men virker som de fleste babyer sover mye mer enn min lille på dagtid. Nå har vi havnet i 20-30 minutters lurene igjen. Sist fungerte det å ha mer våkentid mellom lurene, men nå virker ikke det lenger, føler det er blitt så vanskelig nå så trenger litt innspill. Hun er 6 og 1/2 mnd. Skal jeg prøve å gå for to lurer eller tre? De siste dagene har hun sovet bare 50-60 minutter tilsammen på en hel dag fordelt på to lurer! Og dette er når hun legger seg 19 og står opp ca 08. Er ikke det alt for lite? Prøver å gå tur med vogn, men hun sover ikke lengre likevel. Alt som fungerte før virker plutselig ikke lengre. Hun blir ofte sutrete av å få lite søvn på dagtid, men samtidig når hun våkner virker hun blid og fornøyd og vil overhodet ikke sove mer, men blir tydelig trøtt/sutrete kort tid etter. Hva er egentlig "vanlig" våkentid på små på denne alderen? Trenger tips for nå føler jeg hele dagene går med til å prøve å få henne til å sove.
Kanelbulle Skrevet 22. februar 2012 #2 Skrevet 22. februar 2012 Har sett at Sove-Karin anbefaler totalt 3-4 timer fordelt på 2-3 sovinger i den alderen. Vi gikk fra 2 til 3 dupper ved ca 6,5 måned og etter hvert ble den første lengre. Nå er prinsen 8,5 måned og sover 2-2,5 time på første dupp (etter 2-2,5 times våkentid) og 1-1,5 time på andre dupp (etter 3-3,5 times våkentid). Her var det viktigste å lære ham å sovne selv i egen seng, uten vugging eller annen stimuli. Da klarer han å sovne om selv når han våkner etter de første magiske 30 minuttene. På trilletur sover han velig dårlig nå om dagen, han er så nysgjerrig og våkner av folk som snakker, etc. Her sliter vi dog med hyppige oppvåkninger om natten (5-8 ggr) nå etter nattavvenningen. Han 'ber' ikke om mat, sovner så fort han får smokken, men det er jo sååå slisomt... Sukk, denne sovingen, hehe.
Hannah- Skrevet 22. februar 2012 #3 Skrevet 22. februar 2012 (endret) Jeg vet ikke hva som er vanlig, men leste "Sove uten gråt", der står det at de trenger 11-12 timer på natten og 3-4 timer på dagen rundt 6 måneders alder. Så hun får vel nok totalt sett utfra dette, men det høres ut som litt mye våkentid om gangen synes jeg. Men jeg vet ikke jeg altså. Gutten min blir også fort sutrete om han våkner for tidlig, selv om han er strålende fornøyd når han våkner. Har funnet ut at det bare er å fortsette å trille selv om han virker uthvilt, ofte sovner han igjen midt i en masse babling og latter. Men om dette ikke fungerer, så hjelper jo ikke det... Han sover for øvrig ca fra 21 til 06/07 om natten og som oftest 3 lurer på ca 3,5-4,5 timer til sammen på dagen. Så her er det natten vi prøver å forlenge for tiden, dagsovingen fungerer endelig ganske bra. Virker som jeg aldri klarer å få til begge deler samtidig. Kanskje de bare trenger et visst antall timer, også når de sover mye på natten/dagen, så får de ikke sove så mye resten av døgnet? Ikke vet jeg, de sier jo at søvn avler søvn... Endret 22. februar 2012 av Hannah-
Bondejenta Skrevet 22. februar 2012 #4 Skrevet 22. februar 2012 Har ei jente på 5,5 mnd og ho søv to dubbar for dag. TIl saman ca fire timar. Legg seg for natta i femtida (!) om ettermiddagen og søv til fem-seks om morgonen. Plett umogleg å legge ho seinare. Ho er kjempetrøtt og ser ikkje vitsen med å halde henne oppe lenger på kvelden. Den forrige tausa mi trong mykje mindre søvn om dagen i same alder. Så eg trur det er veldig individuelt dette... Tvi tvi
zassy☆ Skrevet 22. februar 2012 Forfatter #5 Skrevet 22. februar 2012 Takk for tips og råd og synsing Føler hun er lita til å sove så lite på dagtid, men har egentlig gjort det nesten hele tiden..jeg ble vel bare bortskjemt med en liten periode der hun sov en hel time i strekk nettopp! hehe. Skal sies at hun er veldig flink på natta da, så jeg klager i grunn ikke, men litt slitsomt likevel. Og så lurer jeg på om det er en innlysende ting jeg kanskje ikke har prøvd. Har prøvd med mindre våkentid og prøver stadig å legge henne uten hell. Skal sies at hun er lett å legge på kvelden og finner søvnen selv så er egentlig ikke det hun sliter med, vet jo hun kan, men er enten ikke trøtt nok på dagen, eller overtrøtt. Men har jo vært i en liten periode bare nå så kan hende det er noe hun strever med som vil gå over igjen, eller mye utvikling osv. Hun sover vel ca 12 timer på natta Hannah men laangt fra 3-4 timer på dagtid, er heldig hvis jeg får 1,5 t tilsammen. ja de sier jo at søvn avler søvn og det har jeg erfart tidligere, men nå virker det ikke som hun vil sove mer på dag uansett. Bondejenta oi det var tidlig natta, men om det er det som funker for dere så En stund la vi jenta vår halv sju men nå har det blitt sju som er det magiske tallet her Ja det er vel individuelt, bare føles som alle sier ungene sover 3-4 timer tilsammen på dagtid så blir jo litt bekymra også da når min sover så lite :/
abella Skrevet 22. februar 2012 #6 Skrevet 22. februar 2012 Mine to barn har vært veldig forskjellige ang søvn. Gutten min har aldri sovet særlig på dagtid, han hadde ikke tid til det. He, he Sov 1,5-2 timer på dagen og 12 timer om natta på den alderen. Men han var blid og fornøyd og trengte rett og slett ikke mer søvn, så da stresset jeg aldri med det. Jenta mi derimot trenger mer søvn. Hun sover ca 2,5-3 timer på dagen og 12 timer om natta. Det er jo ikke egentlig viktig hvor mange timer de små sover, bare de får sove det de trenger.
zassy☆ Skrevet 22. februar 2012 Forfatter #7 Skrevet 22. februar 2012 Får slå meg til ro med det da at hun ikke har behov for så mye søvn på dagtid, hun er jo stort sett blid og fornøyd selv om det kan bli en del trøttsutring også. Håper vi kommer inn i litt faste rutiner snart så kanskje det blir bedre, men dagene er fortsatt veldig forskjellige pga søvnen. Hun har vel ikke tid til å sove hun heller, må få med seg det som skjer!
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2012 #8 Skrevet 22. februar 2012 Har sett at Sove-Karin anbefaler totalt 3-4 timer fordelt på 2-3 sovinger i den alderen. Vi gikk fra 2 til 3 dupper ved ca 6,5 måned og etter hvert ble den første lengre. Nå er prinsen 8,5 måned og sover 2-2,5 time på første dupp (etter 2-2,5 times våkentid) og 1-1,5 time på andre dupp (etter 3-3,5 times våkentid). Her var det viktigste å lære ham å sovne selv i egen seng, uten vugging eller annen stimuli. Da klarer han å sovne om selv når han våkner etter de første magiske 30 minuttene. På trilletur sover han velig dårlig nå om dagen, han er så nysgjerrig og våkner av folk som snakker, etc. Her sliter vi dog med hyppige oppvåkninger om natten (5-8 ggr) nå etter nattavvenningen. Han 'ber' ikke om mat, sovner så fort han får smokken, men det er jo sååå slisomt... Sukk, denne sovingen, hehe. Du mener at dere gikk fra 3-2? 3-4 timer søvn på dagen??? Hjelpe meg, det kan ikke være riktig?? Skal de ikke sove noe på natta da eller? Da får man vel en kl 5 eller kl 6 våken unge da? Og det er da bedre at de sover litt lengre på morgenen, enn flere timer på dagen?? Min er 6,5 mnd. Sover 2 dupper på 30-80 min hver dag, som regel ca 40 min hver. Han legger seg 18-18:30 og står opp 8. Men når de greier sove flere timer i strekk på natten er det vel ikke det med å ikke greie å soven igjen selv som er problemet? Min sover bra på natta, men korte dupper på dagen...
Nille 76 Skrevet 22. februar 2012 #9 Skrevet 22. februar 2012 Jeg vet ikke hva som er vanlig, men leste "Sove uten gråt", der står det at de trenger 11-12 timer på natten og 3-4 timer på dagen rundt 6 måneders alder. Så hun får vel nok totalt sett utfra dette, men det høres ut som litt mye våkentid om gangen synes jeg. Men jeg vet ikke jeg altså. Gutten min blir også fort sutrete om han våkner for tidlig, selv om han er strålende fornøyd når han våkner. Har funnet ut at det bare er å fortsette å trille selv om han virker uthvilt, ofte sovner han igjen midt i en masse babling og latter. Men om dette ikke fungerer, så hjelper jo ikke det... Han sover for øvrig ca fra 21 til 06/07 om natten og som oftest 3 lurer på ca 3,5-4,5 timer til sammen på dagen. Så her er det natten vi prøver å forlenge for tiden, dagsovingen fungerer endelig ganske bra. Virker som jeg aldri klarer å få til begge deler samtidig. Kanskje de bare trenger et visst antall timer, også når de sover mye på natten/dagen, så får de ikke sove så mye resten av døgnet? Ikke vet jeg, de sier jo at søvn avler søvn... Jeg tror det er sånn at de trenger et visst antal timer ja, så hvis dere vil forlenge natta må dere korte inn på dagsovinga, men det må jo ikke gå utover humøret eller opplagtheten til babyen. Dere kunen sikkert prøve å legge litt tidligere, de sover ofte litt lengre da, faktisk. 21 er vel sent til en så liten baby. De bør legge seg rundt 19.
Hannah- Skrevet 22. februar 2012 #10 Skrevet 22. februar 2012 Jeg vet ikke hva som er vanlig, men leste "Sove uten gråt", der står det at de trenger 11-12 timer på natten og 3-4 timer på dagen rundt 6 måneders alder. Så hun får vel nok totalt sett utfra dette, men det høres ut som litt mye våkentid om gangen synes jeg. Men jeg vet ikke jeg altså. Gutten min blir også fort sutrete om han våkner for tidlig, selv om han er strålende fornøyd når han våkner. Har funnet ut at det bare er å fortsette å trille selv om han virker uthvilt, ofte sovner han igjen midt i en masse babling og latter. Men om dette ikke fungerer, så hjelper jo ikke det... Han sover for øvrig ca fra 21 til 06/07 om natten og som oftest 3 lurer på ca 3,5-4,5 timer til sammen på dagen. Så her er det natten vi prøver å forlenge for tiden, dagsovingen fungerer endelig ganske bra. Virker som jeg aldri klarer å få til begge deler samtidig. Kanskje de bare trenger et visst antall timer, også når de sover mye på natten/dagen, så får de ikke sove så mye resten av døgnet? Ikke vet jeg, de sier jo at søvn avler søvn... Jeg tror det er sånn at de trenger et visst antal timer ja, så hvis dere vil forlenge natta må dere korte inn på dagsovinga, men det må jo ikke gå utover humøret eller opplagtheten til babyen. Dere kunen sikkert prøve å legge litt tidligere, de sover ofte litt lengre da, faktisk. 21 er vel sent til en så liten baby. De bør legge seg rundt 19. Tro meg, jeg prøver. Men han bruker veldig lang tid på å sovne for kvelden. Mye styr og våkner ofte igjen rett etter han har sovnet for så å være våken en time eller to. Men i kveld sovnet han faktisk klokken 20. Det gjenstår å se om det varer.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2012 #11 Skrevet 23. februar 2012 Det er jo til å bli helt forvirret av det her:-) Det er like mange løsninger som det er barn føles det som, hehe, men det er jo ikke så rart, siden barna er så utrolig forskjellige. Noen har lite behov for søvn, andre har mye behov. Utfordringen er å finne ut hva akkurat ditt barn trenger, og det kan ta tid! Datteren min er 9 mnd og jeg vet fortsatt ikke hvordan jeg skal legge opp dagsovingen. Men jeg har, som fler har skrevet de siste dagene, lært at søvn avler søvn, og jobber derfor etter prinsippet om at mye dagsoving gir en god natt. MEN så ser jeg plutselig inne på denne tråden, at de kan sove lenger enn til kl 06 dersom man kutter ned på dagsøvnen, fordi de totalt skal ha en viss mengde søvn i døgnet, og det de ikke får på dagen tar de igjen på natten?? Assa, hvis det stemmer, så hadde jo det vært strålende, for jeg vil at datteren min skal sove lenger enn til kl 06:-) De må jo sove noe på dagen for å unngå å bli overtrøtte til kvelden (overtrøtte barn sover i alle fall utrolig om natten, er min erfaring), så dilemmaet er da følgende: de skal ikke bli overtrøtte på dagtid eller kveldstid (ergo trenger de å sove på dagen for at både dag og natt skal bli bra), men de skal ikke sove så mye på dagen at de våkner for tidlig på morgenen. Og å finne den rette mengde dagsøvn har jo nesten blitt et fulltids studium... Hjelp, så komplisert dette er. Ikke rart jeg sliter fortsatt etter 9 måneders jakt på den perfekte formel;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå