Gå til innhold

Gi meg din beste oppskrift på suksessterte :)

Anbefalte innlegg

Gjest 5 andre
Skrevet

Er så mange oppskrifter på nett. Hvordan vet man hvilken som er virkelig god? Hva anbefaler du?

Fortsetter under...

Skrevet

Er så mange oppskrifter på nett. Hvordan vet man hvilken som er virkelig god? Hva anbefaler du?

Denne kan jeg utenat :)

Bunn : 4 eggehvitter (ta vare på plommene), 125 g sukker, 150 g malte mandler, 1 ss hvetemel (kan sløyfes), 1 ts bakepulver.

Pisk eggehvittene stive (så du kan holde den opp ned uten at det renner ut), tilsett sukker og pisk til det er oppløst. Rør forsiktig inn malte mandler, mel og bakepulver. Ha deigen over i en smurt rund kakeform og stek på 150 grader ca 50 minutter.

Krem: 4 eggeplommer (noen ganger bruker jeg 5), 100 g melis, 1,5 dl kremfløte, 1,5 ts vaniljesukker, 130 g tine meierismør

Ha alle ingrediensene i en kjele bortsett fra smøret ( det legger du ut tidlig så det får romtemperatur)

kok forsiktig opp blandingen slik at den blir tykk, ikke ha for sterk varme og rør godt så den ikke klumper seg.

Når den er ferdig tar du den av plata og venter til den har fått romtemperatur før du rører inn smøret godt! (du kan bruke fra 100 - 130 g smør avhengig av hvor myk du liker kremen, jo mindre smør jo mykere blir kremen)

Vent til kaken er kald/romtemperert før du har over kremen.

Jeg bruker å rive melkesjokolade over for pynt.

Denne får jeg aldri nok av, den er fantastisk god :) Jeg liker den best når den har stått i kjøleskapet og kremen er blitt litt hard

Skrevet

Oppskriften til #2 høres fin ut, jeg pleier i tillegg å hakke 50 g. kokesjokolade og ha i røra, det blir sinnssykt bra!

Gjest irismor
Skrevet

4 eggehvitter

150 gr melis

150 gr malte mandler

Pisk hvittene stivt, bland sammen melis og mandler. Bland forsiktig sammen melis, mandler og hvitter. Stekes på 175 grader i 25-30 min.

Krem

4 eggeplommer

150 gr sukker

1 1/2 dl kremfløte

Kokes sammen under konstant omrøring til blandingen er tyknet.

La den stå og avkjøle seg.

150 gr tine smør romtemperert. Bland det inn i kremen når den av

Gjest irismor
Skrevet

Forbanna tlf!!!!!

Rør kremen sammen med det romtempererte smøret. Sett det i kjøleskapet en stund og ha det på kaken når den er kald. Strø skivede mandler oppå.

Nyt den.

Hender jeg lager dobbel porsjon i langpannen (den med lokk).

Annonse

Skrevet

nå tror jeg nesten jeg må bake i dag :P

Gjest 5 andre
Skrevet
Denne kan jeg utenat :) Bunn : 4 eggehvitter (ta vare på plommene), 125 g sukker, 150 g malte mandler, 1 ss hvetemel (kan sløyfes), 1 ts bakepulver. Pisk eggehvittene stive (så du kan holde den opp ned uten at det renner ut), tilsett sukker og pisk til det er oppløst. Rør forsiktig inn malte mandler, mel og bakepulver. Ha deigen over i en smurt rund kakeform og stek på 150 grader ca 50 minutter. Krem: 4 eggeplommer (noen ganger bruker jeg 5), 100 g melis, 1,5 dl kremfløte, 1,5 ts vaniljesukker, 130 g tine meierismør Ha alle ingrediensene i en kjele bortsett fra smøret ( det legger du ut tidlig så det får romtemperatur) kok forsiktig opp blandingen slik at den blir tykk, ikke ha for sterk varme og rør godt så den ikke klumper seg. Når den er ferdig tar du den av plata og venter til den har fått romtemperatur før du rører inn smøret godt! (du kan bruke fra 100 - 130 g smør avhengig av hvor myk du liker kremen, jo mindre smør jo mykere blir kremen) Vent til kaken er kald/romtemperert før du har over kremen. Jeg bruker å rive melkesjokolade over for pynt. Denne får jeg aldri nok av, den er fantastisk god :) Jeg liker den best når den har stått i kjøleskapet og kremen er blitt litt hard

Takk :) Har prøvd denne i dag. Den var nydelig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...