LeTwinsA Skrevet 22. februar 2012 #1 Skrevet 22. februar 2012 Dette er noe jeg faktisk ikke mestrer å lage. Så kan noen gi meg en "inn med t-skje" oppskrift på dette? Serverer jo det ofte med noe annet stekt i ovn, hvordan gjør man da???
SAE + MAE <3 Skrevet 22. februar 2012 #2 Skrevet 22. februar 2012 Vi bare kutter potetene i båter (etter å ha skrellet dem) Gnir de inn med litt olje og krydder etter hva man måtte ønske. Steker de så på 180 grader i ca 30 min, til de er ferdige. Kommer litt ann på potettype og størrelse på båter hvor lang tid det tar. Men når de begynner å se gylne og "ferdige" ut, ta ut en båt, del den i to, og smak/kjenn/se om de er ferdige
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2012 #3 Skrevet 22. februar 2012 Skreller og deler potetene i båter, legger de i langpannen og heller over en god slump olje. Rører rundt i dem så alle blir dekket av olje og krydrer. Vi er spesielt glad i salt og provence-krydder på. Steker på ca 200 grader, varmluft, til de er ferdige. Du ser når de begynner bli gyldne og sprø i kantene.
soleia Skrevet 22. februar 2012 #4 Skrevet 22. februar 2012 Mitt tips, som eg las her inne for ei tid sidan, er å bruke bakepapir i langpanna når eg steiker båtpoteter. Då får dei meir steikeskorpe på undersida. Ellers gjer eg som dei over
LeTwinsA Skrevet 22. februar 2012 Forfatter #5 Skrevet 22. februar 2012 Ok da prøver jeg bakepapir neste gang Ellers så gjør jo jeg som dere andre. men har ikke brukt varmluft (tror jeg) så får satse på bakepapir og varmluft neste gang Er jo sååå godt!
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2012 #6 Skrevet 22. februar 2012 Istedenfor bakepapir kan du velge å bruke mer olje også, om du har i så mye olje at det dekker bunnen av langpannen og står litt opp på kanten av potetene blir de nærmest litt fritert. Da må du røre i potetene underveis så alle sidene av potetene får stå "under" oljen underveis i stekingen. Ikke så sunt som lite olje og bakepapir, men veldig godt
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2012 #7 Skrevet 22. februar 2012 Jeg vasker potetene og beholder skallet på.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2012 #8 Skrevet 22. februar 2012 Ja, gjør som #7 sier: virkelig til å anbefale. Behold skallet på, det er det som gir smak til potetene.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2012 #9 Skrevet 22. februar 2012 Skallet på Del de i båter, ha de oppi en brødpose. Hell oppi godt med olje, og alle krydderne du måtte ønske. Hold igjen posen og rist godt til alle båtene er dekket med olje og krydder Tøm utover stekebrett eller en ildfastform. 200gr varmluft. I min ovn tar det ca 45 min men det avhenger av str,ovn osv.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2012 #10 Skrevet 22. februar 2012 Et lite tips. Aioli er kjempe god å dyppe stekt potetbåter i. Nam nam...nå har jeg kjempe lyst på det. Lurer på om jeg skal lage det selv i morgen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå