Gå til innhold

Potetbåter stekt i ovn!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er noe jeg faktisk ikke mestrer å lage.

Så kan noen gi meg en "inn med t-skje" oppskrift på dette?

Serverer jo det ofte med noe annet stekt i ovn, hvordan gjør man da???

Fortsetter under...

Skrevet

Vi bare kutter potetene i båter (etter å ha skrellet dem) Gnir de inn med litt olje og krydder etter hva man måtte ønske. Steker de så på 180 grader i ca 30 min, til de er ferdige. Kommer litt ann på potettype og størrelse på båter hvor lang tid det tar. Men når de begynner å se gylne og "ferdige" ut, ta ut en båt, del den i to, og smak/kjenn/se om de er ferdige

:)

Skrevet

Skreller og deler potetene i båter, legger de i langpannen og heller over en god slump olje. Rører rundt i dem så alle blir dekket av olje og krydrer. Vi er spesielt glad i salt og provence-krydder på.

Steker på ca 200 grader, varmluft, til de er ferdige. Du ser når de begynner bli gyldne og sprø i kantene.

Skrevet

Mitt tips, som eg las her inne for ei tid sidan, er å bruke bakepapir i langpanna når eg steiker båtpoteter. Då får dei meir steikeskorpe på undersida. Ellers gjer eg som dei over :)

Skrevet

Ok da prøver jeg bakepapir neste gang :)

Ellers så gjør jo jeg som dere andre. men har ikke brukt varmluft (tror jeg) så får satse på bakepapir og varmluft neste gang :)

Er jo sååå godt!

Skrevet

Istedenfor bakepapir kan du velge å bruke mer olje også, om du har i så mye olje at det dekker bunnen av langpannen og står litt opp på kanten av potetene blir de nærmest litt fritert. Da må du røre i potetene underveis så alle sidene av potetene får stå "under" oljen underveis i stekingen.

Ikke så sunt som lite olje og bakepapir, men veldig godt :)

Annonse

Skrevet

Jeg vasker potetene og beholder skallet på.

Skrevet

Ja, gjør som #7 sier: virkelig til å anbefale. Behold skallet på, det er det som gir smak til potetene.

Skrevet

Skallet på :)

Del de i båter, ha de oppi en brødpose. Hell oppi godt med olje, og alle krydderne du måtte ønske. Hold igjen posen og rist godt til alle båtene er dekket med olje og krydder :)

Tøm utover stekebrett eller en ildfastform. 200gr varmluft. I min ovn tar det ca 45 min men det avhenger av str,ovn osv.

Skrevet

Et lite tips. Aioli er kjempe god å dyppe stekt potetbåter i. Nam nam...nå har jeg kjempe lyst på det. Lurer på om jeg skal lage det selv i morgen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...