Gå til innhold

Et glass rødvin på resturant koster 95 kr.Hva syns dere om det?Dyrt?

Anbefalte innlegg

Ja, jeg syns det er dyrt. Mulig jeg er gjerrig, men man kan jo få en flaske med billig vin til samme pris. Gir aldri driks. Drikker ikke vin heller igrunn, ser jo at jeg sparer en del på det.. :P
Enig, du er virkelig gjerrig. Men ellers syns jeg 95 kr for et glass rødvin var svindyrt. Bestiller man et glass rødvin fra en dyr flaske, så skjønner jeg hvorfor det er dyrt. Men hvis dette glasset er husets vin, da skjønner jeg virkelig ikke hvorfor det skal være så dyrt.

Må være enig der. Du er gjerrig. Jeg gir som oftest driks.

Er jeg fornøyd med service så får de det de skal ha + litt til, men er det dårlig service så blir det under. Det er da vanlig å gi driks når man er ute og spiser.

Betaler du mindre enn det koster hvis du ikke er fornøyd? Du vet det er omtrent det samme som å stjele? Da er det kelneren som står ansvarlig for at det økonomiske tapet blir dekket, mens du går mett og fornøyd fra restauranten.

Da er det bedre å si ifra til enten kelneren, hovmesteren eller slikt om at du ikke var fornøyd med servicen og hvorfor og så kan kelneren få beskjed. Det er ikke rettferdig å gi økonomiske utlegg til en som kanskje ikke engang visste at hn gjorde noe du ikke likte.

Fortsetter under...

I Norge skal man ikke gi tips om man ikke føler man har fått en service som er noe helt utenom det vanlige. Da kan man gi litt, for å vise at dette satt man stor pris på.

"Skal ikke"? Er dette en slags regel som er satt? Riktignok er det mange som velger å ikke gi tips i Norge fordi det ikke er en vanlig skikk, men det er slett ikke sånn at på alle restauranter er tips inkludert i regninga (da står det forøvring skrevet nederst på regninga).

Forbruk: - Ikke tips! - DinSide økonomi

Du kan jo lese deg opp på det selv. :)

Det er én mann som har uttalt seg om hva han mener. Synes ikke det er holdbart som en standard for hva man skal og ikke skal gjøre. Jeg mener forøvrig at servitører fortjener tips mer enn de som står i kassa på butikken. Og ja, jeg har jobbet som begge deler, men det å være servitør krever en god del mer enn en kassajobb, selv om begge er serviceyrker og skal yte kundebehandling selv om man ofte blir behandlet som dritt. Du kommer mye tettere innpå kunden som servitør, og du er nødt til å forholde deg til de over lengre tid, se tvers over restauranten om de trenger noe (samtidig som du holder øye med 5-6 andre bord og kjøkkenet), være på pletten så fort de gir tegn til at de ønsker noe, og alt skal foregå med en smilende og vennlig, men diskret holdning.

Det er ingenting som bryr meg mindre enn om en kelner tjener bedre fordi hn er god til det hn gjør (jmfr artikkelen du linket til), og at det kommer inn en ekstra tusing på en dag, så bra! Da har hn gjort en god jobb og fått bonus deretter.

Det er MIN mening :)

jeg er så enig med deg. Det er så mange motbydelig gjester som man må være hyggelige med uansett hvor kvalme de er. Får sikkert litt pepper nå, men de verste gjestene er barnefamilier...det er så mange som lar ungene sine løpe rundt overalt og griser som bare det. Det har hendt så mange ganger at når jeg har vært på restaurant i "rushtiden" og servitøren skal rydde ett bord hvor det har vært en barnefamilie at mat er smørt utover bordet alle grønnsaker ligger strødd rundt stolen...

huff nei..gir gjerne tips til servitørene for det er ett tøft yrke..

og husk en ting til ..servitører får som regel en flat timelønn og ikke ekstra penger etter kl er bikket 17 eller på søndager. Andre serviceyrker får tillegg etter kl 17...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...