Gå til innhold

Et glass rødvin på resturant koster 95 kr.Hva syns dere om det?Dyrt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det var halvt fult rødvinsglass.jeg syns det var så dyrt at jeg nesten ikke burde gitt driks.

Der jeg jobber tar vi 45 kr for et glass vin. ikke halvfullt, men helfullt glass;)

men seriøst, det spørs vel hva slags vin det er og, noen flasker koster 95 på polet mens andre koster 500..

Som flere sier, kommer helt ann på hvilken vin det er. på en annen måte, så må de neste jo bare prøve seg så lenge de skal drive resturrant. Så får folk velge på forhånd om de skal bestille den maten og den drikka å er villig til å betale den prisen de får utdelt. De skal jo drive det også.

Billigere å lage selv maten og kjøpe vinen selv i lengden.

Annonse

vanligvis regner man ca 5-6 glass vin per flaske. Ja vin er dyrt på restauranter men som regel er det ikke servitørene som setter prisene så det bør jo ikke gå utover driksen (så sant de ga en bra service) Prisene blir satt slik at de som driver det kan faktisk drive. Vet mange ser på prisene og tenker at mye er dyrt, men hvis man faktisk tenker over på hva som ligger i prisen så blir det ikke fullt så ille som man tror.

Ja, jeg syns det er dyrt. Mulig jeg er gjerrig, men man kan jo få en flaske med billig vin til samme pris.

Gir aldri driks.

Drikker ikke vin heller igrunn, ser jo at jeg sparer en del på det.. :P

Ja, jeg syns det er dyrt. Mulig jeg er gjerrig, men man kan jo få en flaske med billig vin til samme pris.

Gir aldri driks.

Drikker ikke vin heller igrunn, ser jo at jeg sparer en del på det.. :P

Enig, du er virkelig gjerrig.

Men ellers syns jeg 95 kr for et glass rødvin var svindyrt. Bestiller man et glass rødvin fra en dyr flaske, så skjønner jeg hvorfor det er dyrt. Men hvis dette glasset er husets vin, da skjønner jeg virkelig ikke hvorfor det skal være så dyrt.

Fordi at jeg ikke gir driks? Er jo ikke vanlig å gi driks her. Ofte er driks allerede med i regningen, og da trenger de ikke mer penger.

Gir dere driks til alle som gir dere god service? Frisøren, buss/drosjesjåfør, butikkansatt?

Annonse

Vinglass skal jo ikke være fulle, da...

Man betaler for service, omgivelser og feelingen :)

Synes ikke dette er så ille, er det en god resturant og en god vin, så er det helt greit. Ofte er resturantpris 2-3 ganger polpris og om man kjøper glass må man gjerne betale litt mer siden de ikke er sikre på å få solgt hele flaska.

så den vinen de har på glass koster vel 200-250 kr per flaske

Gjest Mentha & Junior

Trodde det var vanlig å gi driks når man er fornøyd med servicen. Synes det er litt trangsynt filosofi å aldri skulle gi driks, av prinsipp. I min omgangskrets i alle fall ikke dette vanlig. Jeg gir stort sett alltid driks på restauranter, cafeer, utesteder, til taxisjåfører osv hvis jeg synes de har gjort en god jobb og er hyggelige. Har selv jobbet som servitør en kort periode og satte umåtelig pris på driks. Uansett om du får én tier eller fem så er den symbolske verdien minst like mye verdt - nettopp at folk synes du gjør en god jobb og viser at de setter pris på det. Det inspirerer veldig!

Forøvrig synes jeg 95 kr for et vanlig vinglass var svindyrt. Men at det skal gå ut over servitøren er litt feil, det er jo ikke de som tjener noe på at det er så dyrt. Men jeg bestiller nesten aldri vin ute, så for alt jeg vet er det vanlig pris...?

Endret av Mentha & Junior

Jeg har også jobbet som servitør før. Riktignok på restaurant på hotell. Men her kostet et glass husetsvin mellom 45-55 kr. Husker ikke helt, er en stund siden. Og dem som bestilte et glass rødvin, får alltid husets vin. Dvs. rødvin eller hvitvin som vi har mye av. Mens andre som vil ha andre spesielle typer vin, må kjøpe hele flasken, og da kan det koste mer. Hos oss gikk det ikke an å kjøpe et glass vin av en spesiell type vin. Enten husets eller hele flasken.

Så derfor syns jeg at et glass rødvin til 95 kr. er altfor dyrt.

I Norge skal man ikke gi tips om man ikke føler man har fått en service som er noe helt utenom det vanlige. Da kan man gi litt, for å vise at dette satt man stor pris på. Men ja, som det sies her er det en del av regninga fra før. I de landene man tipser er det ofte slik at de lever kun av tipsen og ikke får lønn utenom.

I Norge skal man ikke gi tips om man ikke føler man har fått en service som er noe helt utenom det vanlige. Da kan man gi litt, for å vise at dette satt man stor pris på.

"Skal ikke"? Er dette en slags regel som er satt? Riktignok er det mange som velger å ikke gi tips i Norge fordi det ikke er en vanlig skikk, men det er slett ikke sånn at på alle restauranter er tips inkludert i regninga (da står det forøvring skrevet nederst på regninga).

I Norge skal man ikke gi tips om man ikke føler man har fått en service som er noe helt utenom det vanlige. Da kan man gi litt, for å vise at dette satt man stor pris på.

"Skal ikke"? Er dette en slags regel som er satt? Riktignok er det mange som velger å ikke gi tips i Norge fordi det ikke er en vanlig skikk, men det er slett ikke sånn at på alle restauranter er tips inkludert i regninga (da står det forøvring skrevet nederst på regninga).

Forbruk: - Ikke tips! - DinSide økonomi

Du kan jo lese deg opp på det selv. :)

Helt enig med de som vektlegger om dette er på en dyr restaurant eller ikke, men til vanlig er ikke husets vin , vin som koster 250kr flaska altså du anonym over her :) Det er gjerne en rimelig vin til rundt 100-120kr flaska, og da er det virkelig svindyrt og selge halvfulle glass til 95kr :)

Ja, jeg syns det er dyrt. Mulig jeg er gjerrig, men man kan jo få en flaske med billig vin til samme pris. Gir aldri driks. Drikker ikke vin heller igrunn, ser jo at jeg sparer en del på det.. :P
Enig, du er virkelig gjerrig. Men ellers syns jeg 95 kr for et glass rødvin var svindyrt. Bestiller man et glass rødvin fra en dyr flaske, så skjønner jeg hvorfor det er dyrt. Men hvis dette glasset er husets vin, da skjønner jeg virkelig ikke hvorfor det skal være så dyrt.

Må være enig der. Du er gjerrig. Jeg gir som oftest driks.

Er jeg fornøyd med service så får de det de skal ha + litt til, men er det dårlig service så blir det under. Det er da vanlig å gi driks når man er ute og spiser.

Ja, jeg syns det er dyrt. Mulig jeg er gjerrig, men man kan jo få en flaske med billig vin til samme pris. Gir aldri driks. Drikker ikke vin heller igrunn, ser jo at jeg sparer en del på det.. :P
Enig, du er virkelig gjerrig. Men ellers syns jeg 95 kr for et glass rødvin var svindyrt. Bestiller man et glass rødvin fra en dyr flaske, så skjønner jeg hvorfor det er dyrt. Men hvis dette glasset er husets vin, da skjønner jeg virkelig ikke hvorfor det skal være så dyrt.

Må være enig der. Du er gjerrig. Jeg gir som oftest driks.

Er jeg fornøyd med service så får de det de skal ha + litt til, men er det dårlig service så blir det under. Det er da vanlig å gi driks når man er ute og spiser.

Seriøst? Hvis det er dårlig service så betaler du UNDER det maten kostet?

Forbruk: - Ikke tips! - DinSide økonomi

Du kan jo lese deg opp på det selv. :)

Det er én mann som har uttalt seg om hva han mener. Synes ikke det er holdbart som en standard for hva man skal og ikke skal gjøre. Jeg mener forøvrig at servitører fortjener tips mer enn de som står i kassa på butikken. Og ja, jeg har jobbet som begge deler, men det å være servitør krever en god del mer enn en kassajobb, selv om begge er serviceyrker og skal yte kundebehandling selv om man ofte blir behandlet som dritt. Du kommer mye tettere innpå kunden som servitør, og du er nødt til å forholde deg til de over lengre tid, se tvers over restauranten om de trenger noe (samtidig som du holder øye med 5-6 andre bord og kjøkkenet), være på pletten så fort de gir tegn til at de ønsker noe, og alt skal foregå med en smilende og vennlig, men diskret holdning.

Det er ingenting som bryr meg mindre enn om en kelner tjener bedre fordi hn er god til det hn gjør (jmfr artikkelen du linket til), og at det kommer inn en ekstra tusing på en dag, så bra! Da har hn gjort en god jobb og fått bonus deretter.

Det er MIN mening :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...