Gullungen <3 Skrevet 21. februar 2012 #1 Skrevet 21. februar 2012 Hva er deres tanker rundt dette? Trenger både positive og negative erfaringer.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2012 #2 Skrevet 21. februar 2012 Jeg har ikke jobbet i bhg i det hele tatt men barna mine går i en barnehage inspirert av Reggio Emilia. Jeg er egenlig ikke veldig fornøyd. Alt høres jo vel og bra ut siden alt foregår på barnas premisser. Tankegangen er vel at dagene i bhg ikke skal konstrueres av de voksne eller en ukeplan men heller være litt impulsivt planlagt etter barnas tanker og ønsker selv. Jeg finner dette noe vanskelig fordi jeg vil at mine barn skal oppleve mer i barnehagen enn korte turer i skogen og graving etter mark et par ganger i mnd. Jeg liker konseptet men jeg liker ikke at de ikke er mulig å planlegge noe som helst utenom at "to dager i uken prøver vi å få til en tur i nærområdet med mindre barnegrupper" Det er et ganske stort rom for tolkning av Reggio Emilia-filosofien så alle bhg inspirert av denne er ganske forskjellige.
Gullungen <3 Skrevet 21. februar 2012 Forfatter #3 Skrevet 21. februar 2012 Hmm..det er nettopp det jeg tenker også. Lurer veldig på hvordan de kommer seg igjennom rammeplanen/fagområdene o.l. Tusen takk for svar!
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2012 #4 Skrevet 21. februar 2012 Jeg jobber heller ikke i en sånn barnehage, men har barna i en jeg også. Hos oss er de veldig flinke til å utnytte det barna er interesert i til å lage prosjekter de voksne finner på (og får barna til å tro at det er de som har bestemt alt). De har fast turdag i uka. De har en dag de fast samler alle i samme aldersgrupper. De er ute hver dag. De har samling hver morgen. De lager julegaver og har karneval som alle andre. Barna er med og bestemmer mye, men det er ikke sånn at de ikke har noen planer i det hele tatt. Det de gjør er at de bruker det barna er interesert i til å lære dem ting. Feks når mange av barna var interesert i romskip og verdensrommet brukte de nettet for å finne bilder av mange planeter som de siden lagde i pappmasje og de snekret et romskip som barna har lekt veldig mye med. De ansatte i barnehagen har vært på flere turer til andre barnehager som følger Reggio Emilia filosofien og har plukket opp mange tips fra hvordan de gjennomfører prinsippene. Det varierer nok veldig mye fra barnehage til barnehage hvor bra det fungerer, men vi er hvertfall veldig fornøyde med barnehagen vi har barna våre i.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2012 #5 Skrevet 21. februar 2012 Jeg jobber i en bhg som er inspirert av reggio. å jobbe med denne filisofien er kjempe spennede. mye skjer etter barnas ønsker.. nær vi skal ha prosjekter, bruker vi ofte spor.. dvs det som barna er opptatt av. vi forholder oss til rammeplan og ukes / mnd plan.. prosjekter blir dokumenter og hengt opp på veggene. og på intranett. vi heller kontitorfarger i søleputter, lager såpeputter. reiser på tur å finner rumpetroll. tur i skogen og griller.. masse kjekt:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå