Gå til innhold

Antall UL undersøkelser

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Shanti ♥

Normalt har man bare èn UL, i uke 18...

Mange velger også å ta en tidlig UL i første trimester som du har gjort, pga ivf, tidligere aborter, engstelse eller andre ting.

Selv har jeg hatt èn UL på 6+6, planlegger å ta en til i uke 12 før den ordinære i uke 18... Hvis jeg ikke får ro på meg blir det kanskje enda en før den i uke 12. Vurderer å ta så mange for å stogge bekymringer etter to spontanaborter (og mener det er bedre for barnet enn å sjekke etter hjertelyd med doppler). Utenom den ordinære betaler man selv, med mindre legen har funnet grunn til å henvise deg for ekstra UL.

Forskjellen er jo at du kan se mer desto lenger du har kommet, unntatt UL rundt 12.uke som evt kan vise fortykket nakkefold/manglende nesebein som tegn på mulig Down syndrom (det er ikke mulig å se på den ordinære ultralyden i uke 18).

Shanti: Hva kan dere se på UL i uke 6+6. Hvor tidlig kan en se hjerte slå??? Jeg har akkuratt funnet ut at jeg er gravid med nr 3, men så redd for at noe skal gå galt....... Vet at det blir lettere når jeg får se hjertet, men kan en det allerede i uke 6??? Har tidligere hatt ul i uke 8-9, men klarer nesten ikke vente nå.......

Gjest Shanti ♥

Jeg så hjertet slå på UL 6+6! Men du kan ikke dra så mange dager tidligere om du skal ha sjans til å se det, så hvis du er usikker på når eggløsningen var ville jeg drøyd litt.

Selve fosteret er en grå flekk (hjertet er en liten blinkende prikk inni den grå flekken;) )... Man ser også en ring som henger på fosteret (plommesekken, et næringsdepot for den), og morkaka. Han kunne også se hvilken eggstokk egget stammet fra - det dannes en hormonproduserende kjertel, det gule legemet, i den eggstokken. Masse eksempelvideoer på youtube :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...