Gå til innhold

Hva gjør jeg nå - ivf eller EA?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig fått vite at mine sjanser ved ivf er svært små, pga høy FSH (18,5) og lav AMH (2). Har i tillegg lavt stoffskifte (TSH 3,5), og er snart 40 år.

Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre, og lurer på om noen kan hjelpe meg litt på vei.

Er det verd å prøve ivf, og se om det er noen egg å hente ut?

Kan man bedømme kvaliteten på egg som tas ut?

Eller er dette penger rett ut av vinduet? (Slik som mine 4 inseminasjonsforsøk, før jeg fant ut hva FSH og AMH er)

Jeg ble scannet før inseminasjonene, og da fant de i alle fall follikler, men om det var egg inni, er vel umulig å vite.

Neste skritt er evt. eggdonasjon (sammen med sæddonasjon, siden jeg er enslig) Der er jeg helt blank, og håper noen kan hjelpe meg i gang - og kanskje spare meg noen timers søk på nettet.

Hvor kan man få gjort dette? Ser at mange reiser til Serum (Hellas?). Betyr det at dette ikke er lov i f.eks. Danmark?

Hvor mye koster det, sånn ca?

Hvor mange dager må man regne med å være hjemmefra ifm et forsøk?

Må man gå på hormoner da også, når man ikke bruker egne egg?

Hva er sjansen for å bli gravid/føde barn?

Er det større sjanse for abort ved høy FSH/lav AMH, eller påvirker dette kun egne egg?

Er takknemlig for svar, er ganske fortvilet akkurat nå :-/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde gått for ED, om jeg var deg. Sjansene ved ED er vel ca 70%. IVF koster ca det samme og sjansen din, som du sier du har fått beskjed om er lav. Ved Serum kan du komme ned på ettermiddagen dagen før, (mye pga flytidene) og innsett dagen etter og reise hjem. det er ulike ED program man blir satt på, noen har blitt gravide i naturlig syklus.

Skrevet (endret)

Jeg var i samme situasjon da jeg var rundt 40. Hadde forhøyet FSH og veldig lav AMH. Ble anbefalt eggdonasjon av dr. Lindenberg hos CFC og fikk beksjed av han at som singel så kunne man ikke få det i Danmark siden man da trengte både egg og sæd donor. Jeg valgte å bruke Serum i Athen og gikk da for deres donor rescue program. Fikk satt inn embryoer i naturlig syklus (brukte ingen hormoner på forhånd) og hadde utrolig flaks ble gravid på første forsøk og fødte en skjønn jente til termin juni i fjor. Jeg hadde ikke prøvd inseminasjon på forhånd og gikk rett på EA. Så du kan gjennomføre EA uten å bruke hormoner, og du har absolutt sjans til å bli gravid og føde barn selv om du har høy FSH og lav AMH.

Jeg var 4 dager totalt i Athen men tok det som en liten miniferie, kunne vært der litt kortere hvis jeg ønsket det.

Jeg brukte totalt på mitt forsøk kr 35000 og det inkluderte selve EA, reise og opphold, litt medisiner anbefalt av klinikken, og scanning her hjemme før avreise.

Jeg tenker at hvis de mener sjansene dine er veldig små for å bli gravid ved ivf, så hvorfor utsette seg for den påkjenningen det er. Jeg er glad for at jeg tok valget med å gå rett på EA og det at min datter ikke er genetisk knytta til meg er ikke noe jeg tenker på i hverdagen. Hun er min datter og det vil hun alltid være.

Skjønner at det kan føles vanskelig å gå fra å bruke egne egg til å bruker donor, og det er en prosess man går gjennom der. For min del ble valget lett for det var snakk om å ha sjansen til få få et barn eller være barnløs og da ble valget lett.

Endret av Merehei
Skrevet

35.000 var for såvidt ikke helt avskrekkende, trodde det var verre. Og jeg har aldri vært i Athen :-)

Holder på å skrive mail til dem, men mangler foreløpig adressen. Sånn er det når man ikke bruker Outlook på dataen :-/

Hvor lang ventetid var det før de fikk matchet donor?

Hvor lang tid på forhånd fikk du beskjed om hvilken dag du skulle komme?

Takk for tips om den andre tråden også!

Skrevet (endret)

Jeg fikk beskjed på en fredagsettermiddag om at de hadde donor til meg torsdag/fredag i uka etter, men jeg måtte først ta en scanning hos gynokolog så den fikk jeg først tatt på mandag. Da så alt bra ut og billetter ble bestilt på mandagskveld, jeg dro ned torsdag og hadde innsett på fredag. Jeg har mailadressen til Penny som driver klinikken, men siden den står på ho og ikke klinikken så har jeg ikke lyst til å legge den ut her. Har sendt deg pm.

Endret av Merehei

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...