Anonym bruker Skrevet 21. februar 2012 #1 Skrevet 21. februar 2012 Har symfysemål direkte sammenhang med fødselsvekt? Fikk vite at mitt nå lå over snittet. Lå godt under på de to siste og førdte jenter på rundt 3 kg. Vet det er jente igjen, men lurer litt på om større symfysemål betyr at jeg må presse ut ei lita sumobryter, eller om det kan være andre grunner til høyt symfysemål? Noen som vet?
turbooglykkelig Skrevet 21. februar 2012 #2 Skrevet 21. februar 2012 Det kan det bety, eller så kan det bety at du har mye fostervann. En vekstestimering med UL vil gi deg svar, om du er veldig bekymret. Mine to første barns vekt var 1 kg i forskjell, men SF-målet var bare 1 cm fra hverandre...
Nummer tre <3 Skrevet 21. februar 2012 #3 Skrevet 21. februar 2012 Sist lå sf målene mine nesten over det grønne feltet altså veldig høyt og gutten min veide 3250 g. Hadde veldig mye fostervann tror jeg, gikk ned en kilo etter at vannet hadde gått
Camillok Skrevet 22. februar 2012 #4 Skrevet 22. februar 2012 Vekt på barnet, mengde fostervann, hvordan baby ligger plassert i mage og bekken. Ligger h*n høyt gir det større mål, og motsatt. Hvilke deler som buler ut hvor har også innvirkning f.eks vil et sideleie kunne gi veldig lavt SF mål. Det var alt jeg kom på i farta. Som noen over her skriver er det bare UL måling som gir svar, men selv der bommer de ganske mye til tider. + - 500 g må man regne med. SF mål gir altså bare en grov sjekk på at alt ser normalt ut, og er fortsatt regnet som en god metode for slik grovsortering.
Rose -3. troll i 2012 Skrevet 22. februar 2012 #5 Skrevet 22. februar 2012 Jeg lå over gjennomsnittet ene gangen og fødte et barn i underkant av 2900 g Jeg lå under gjennomsnittet den andre gangen og fødte et barn i underkant av 3700 g Denne gang er jeg også under gjennomsnittet og er redd en kjempe... Rart egentlig, for fornuften sier jo motsatt!
turbooglykkelig Skrevet 22. februar 2012 #6 Skrevet 22. februar 2012 Begge mine har ligget litt over snittet (den tynne linjen) og veide 3655 og 2750. Den minste lå ca en cm lavere enn den største, og hadde mistet vekt den siste tiden i magen. Hun ble estimert til ca 3200 dersom hun hadde fortsatt å vokse normalt på slutten. Min tredje ligger nå omtrent som den største, men mye kan tyde på at han kommer litt før termin.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2012 #7 Skrevet 22. februar 2012 mitt symfysemål hadde jaffal ingenting med vekten på barnet å gjøre. lå i overkant hele tiden, jormor sa jeg måtte forberede meg på å få en baby som var litt over gjennomsnittet. noe jeg var ekstremt redd for av min frykt for å revne. ble så henvist til vekstestimering, men den timen nådde jeg ikke, for da fikk jeg ei lita tulle på kun 2710g. så min erfaring er at sfmål og barnets vekt ikke har noen sammenheng
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2012 #8 Skrevet 22. februar 2012 Takk for mange svar! Altså ingen grunn til å ta av bekymringsmessig Men merkelig gentlig at mødre kan få så forskjellige barn hvis de går ca like lenge... Trodde liksom jeg hadde en standard men ser her at den skal jeg ikke stole for mye på
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2012 #9 Skrevet 23. februar 2012 Jeg lå langt over snittet og JM sa alltid "Denne blir sååå stor og fin"! Jo takk du... På UL ble ungen estimert til minst 3,6 kilo. Tøtta som ble født til terminvar 2,8 kilo... Så det stemte ikke for meg hverfall. Er gravid mednr 2, og ligger denne gangen HELT likt som nr 1. Stor rundt uke 20-30, så jevna det seg mer ut. Regner med at det blir en normal/liten unge denne gangen også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå