Gå til innhold

Er du flink til å skrive jobbsøknad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en god stund siden sist jeg skrev jobbsøknader og føler at jeg skriver bare blir klisjeer..søker litt etter tips på nettet, men synes det er veldig vanskelig å personliggjøre søknaden som det står.

Hvor vanlig er det å skrive mer på CV enn kun jobbtittel/sted og varighet? Så at man kunne skrive litt kort om arbeidsoppgaver/ansvar man hadde også, er dette lurt/vanlig?

Noen som har flere tips? Har funnet en jobb jeg gjerne vil ha og merker at det blir enda vanskeligere å skrive søknaden når jeg så gjerne vil ha jobben..

Er det altfor klisje å skrive "jeg vil beskrive meg selv som blid, arbeidssom, ærlig osv" hvilke fraser er bedre å bruke?

Skrevet

Sitter ofte og leser søknader i min jobb, og setter egentlig veldig pris på en veldig kort men konkret søknad, der du forteller om deg selv, litt personalia og litt om din historie i arbeidslivet (som er relevant for stillingen du søker) Hvorfor finner du jobben interessant? Hva kan du tilby? Hvorfor er du et godt valg?

Her ønsker jeg et inntrykk av hvordan du er som person, at du lar meg bli litt kjent med deg.

Når du feks beskriver deg som blid og arbeidssom, presenter deg omtrent slik: " jeg er ei blid jente som ikke er redd for å ta i et tak". Da har du fortalt at du er blid og arbeidssom uten at det høres ut som oppramsing av klisjeer. Beskriv deg selv i en historie om deg i steden.. Og unngå "jeg vil beskrive meg som.." det står i ALLE søknader..

På CV er det kun oppramsing av dine kvalifikasjoner og ferdigheter

Start med personalia, enkelt og kort.

Deretter dine nøkkelkvalifikasjoner som er relevant for kun den konkrete stillingen du søker- stikkord

Så utdanning, arbeidserfaring, sertifikater og kurs og språkferdigheter etc nedover

Lykke til!

Skrevet

Det er helt vanlig å bruke "klisjeer" fordi nesten alt blir klisjeer når man skriver jobbsøknader, men det er viktig å bruke de klisjeene som faktisk passer på deg.

På min CV har jeg en kort beskrivelse av hva jeg har gjort på jobben ved siden av tittel, da tittel ofte kan være litt misvisende, eller ikke alltid dekkende. Det kommer sikkert an på hva du jobber med/skal søke på, men i "min verden" er det ganske vanlig. Ikke mye ekstra, altså! (og jeg har alltid blitt innkalt til intervju.. "alltid" siden jeg bare har søkt på noen få jobber, men tror det har mer med at jeg passet til jobben iforhold til utdannelse/erfaring mer enn hvordan CV/søknad var så lenge den ikke ser helteit ut og full av skrivefeil)

Det er viktig å få frem hvorfor du vil ha den jobben, og ikke minst hva du kan bidra med i stillingen! Dette gjør jo at søknaden blir personliggjort :)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...