nhansen2 Skrevet 22. februar 2012 #26 Skrevet 22. februar 2012 Du kan jo prøve med litt klassisk musikk. Jeg har hørt at små babyer roer seg og sovner til klassisk musikk som feks Mozart, Vivaldi e.l. Sønnen min er bare 2 mnd da, men han roer seg vertfall til en cd med klassiske sanger som heter ''De aller første strofene''. Da kan han sovne hvor som helst. Ikke akkurat samme situasjon, men kan kanskje være verdt et forsøk? =)
Skaubinna Skrevet 22. februar 2012 #27 Skrevet 22. februar 2012 Antar det er meg dere over her refererer til med dette med dagsoving? :-) Jeg er på ingen måte ute etter å påpeke feil hos andre, ei heller påpeke at den metoden jeg foreslo er den eneste rette. For barn er jo veldig forskjellige. Men jeg håper det er ok at jeg stiller meg litt undrende til at så mange går litt i forsvar (mulig jeg oppfatter feil, og i så fall beklager jeg det) når det snakkes om mengde og antall dupper på dagtid. Det er helt riktig at barn sover mindre og mindre jo eldre de blir (og heldigvis for det;-)) men det er ikke uvanlig at enkelte barn trenger mer søvn enn andre. Hvis jeg skal bruke meg selv som eksempel, så har Karin Naphaug skrevet en bok med en "mal" over søvn, behov og metoder. Det er jo gjerne slik at når man kommer over enkeltindivider, så er det ikke all som faller inn under denne. Og dersom man snakker med henne personlig og får et opplegg tipasset sitt barn, så vil dette avvike fra det som står i boken. I alle fall under en periode. Dersom man skal bruke Naphaugs bok, står det vel at man helst skal forskyve nye rutiner vedr søvn med 15 minutter pr gang. Om jeg tar feil nå, beklager jeg det. (da er det til oss direkte hun har sagt dette). Som en mal er det riktig at Naphaug ikke anbefaler at ettåringer ikke sover senere enn 1430 (mener jeg det er), men dersom man har visse problemer med soving, rutiner eller andre ting, er det under et "opplegg" ting som avvikes fra dette for å oppnå resultatet man har skal ende opp med. Jeg vil anta at det stiller seg annerledes for de med barn med søvnproblemer over tid, enn det er for "vanlige, normale" babyer som sover greit eller har kortere perioder med mindre søvn. Vårt barn sov IKKE lenger da man reduserte duppene ved å holde henne våken lenger av gangen, derimot ble hun urolig, våknet igjen etter 45 min, sov mindre, ble mer urolig på nettene med mange oppvåkninger. Vi har innfunnet oss med at vi har måtte gjøre dette på en helt annen måte enn de fleste andre, og med en ny forståelse av dette med søvn og vårt barn, fungerer nå hverdagen vår fint selv om den avviker fra mange andre barn på hennes alder. Jeg hadde ikke noen intensjon om å si at vår måte er noe bedre enn andres (snarere tvert i mot), bare tenkte å informere HI om at det KAN være hun har et barn som mitt, som klarer færre våkentimer enn andre på dets alder.
Pix Skrevet 22. februar 2012 #28 Skrevet 22. februar 2012 Ville bare si TUSEN TAKK NoraLill for tips ang søvn!! Jeg har en jente på 6 1/2 måned som har sovet 4x30 min siden hun var 2 måneder ca. Jeg hadde gitt opp, men prøvde nå din metode med rugging i 15 min på klokka. Hun har nå sovet nesten 2 timer!!! Jeg er i ekstase!! Tenk om jeg kan få dette til videre. Da kan vi gå til 2 lange dupper istedenfor 4 korte! For en drøm! Ville bare si tusen takk:)
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2012 #29 Skrevet 22. februar 2012 Jeg synes dere alle har gitt masse gode råd jeg (det var jeg som opprettet emnet)- og jeg er enig med Skaubinna i det hun sier om at barn er forskjellige! I likhet med hennes barn trenger mitt mye søvn for å sove godt på natten, så spørsmålet er om jeg skal fortsette ruggingen slik NorsLill forklarer eller om jeg skal prøve meg på to økter og se hva som skjer. Til syvende og sist må man bare prøve seg frem for å finne ut hva som passer SITT barn. Jeg vil takke for masse gode råd, flere av dem skal testes- takk takk takk!
NoraLill82 Skrevet 22. februar 2012 #30 Skrevet 22. februar 2012 Til HI: Jeg tror antall lurer reduseres av seg selv hvis du får ungen til å sove lenger for hver lur. Jeg mente bare at det kanskje ikke var lurt å redusere antall lurer uten å forlenge dem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå